Menu Zavřít

Manažeři se už nestydí jezdit vlakem

19. 9. 2006
Autor: Euro.cz

Nastává renesance železniční dopravy v České republice

České dráhy prezentují růst v oblasti osobní i nákladní dopravy. Současně neustále přicházejí s novými vozidly, službami a jejich představitelé hovoří o akciové společnosti České dráhy jako o firmě „ve víru změn“. Je tomu tak opravdu a má tyto změny šanci poznat zákazník? Zeptali jsme se Jiřího Koláře, náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Pane náměstku, proč by lidé měli více cestovat vlakem? KOLÁŘ: Myslím si, že podmiňovací způsob není na místě. Naše výsledky za poslední rok hovoří jasně: lidé vlakem začali opět více jezdit. Vzhledem k tomu, že růstový trend je jednoznačný i v nákladní dopravě, dá se bez nadsázky říci, že nastává renesance železniční dopravy v České republice.

Není to příliš silné prohlášení? KOLÁŘ: Určitě ne. Na řadě velkých nádraží zaznamenáváme dvouciferné meziroční nárůsty počtu cestujících a vidíme zcela nové zákazníky, kteří vlakem nejeli třeba i patnáct let. Českým drahám se vracejí investice a úsilí, které v minulých letech věnovaly do modernizace vlaků, zrychlování dopravy či vnitřních změn. Díky tomu je na řadě relací v rámci České republiky železniční doprava nejen nejrychlejším, ale i nejpohodlnějším způsobem cestování. Platí to především o trasách Praha–Ústí nad Labem–Děčín, Praha–Brno a samozřejmě o nejvytíženější relaci Praha– Olomouc–Ostrava. Zde si dovolím tvrdit, že jsme se vzdálili osobním autům i autobusům – zvládnout tuto trasu za tři hodiny devět minut, což nabídneme od nového jízdního řádu, nikdo neumí.

Dokážou České dráhy vyhovět například náročným požadavkům manažerů na cestování počátku jedenadvacátého století? KOLÁŘ: Dokážou a vidíme to opět na reálných výsledcích. Při pohledu zpět na období posledního roku musím konstatovat, že manažeři, podnikatelé, ale i další lidé se už nestydí jezdit vlakem. V 90. letech přišla železnice o mnoho zákazníků. Řada z nich začala více jezdit auty, více využívat autobusy a vlaky zůstaly v jejich hlavách jako pomalé, ušmudlané a jezdící pozdě. Většina těchto lidí se pak v uplynulém desetiletí na železnici nevrátila. Nikdo jim prostě nedal pádný důvod a nikdo jim ani nedal vědět, že se něco mění. Tito cestující se vracejí především v posledních měsících.

A změnilo se v tomto ohledu něco? KOLÁŘ: Hodně a je to vidět. Vývoj byl postupný, nicméně opravdový zlom nastal přibližně před rokem a půl. České dráhy si konečně uvědomily, že není nejmenší důvod stát někde v koutě a pouze sledovat, jak si ostatní dělí naše současné i potenciální zákazníky. Nejenže jsme začali o řadě již uskutečněných změn aktivně hovořit: že například máme řadu moderních nádraží, že jezdíme mnohem rychleji než auta či autobusy, že nabízíme komfort, který je srovnatelný z leteckou dopravou… Současně jsme uskutečnili řadu změn přímo souvisejících s jasnou orientací na to, co po nás chce zákazník. Tak vznikl třeba produkt SC Pendolino, který přinesl na ČD celou řadu novinek, ale především řadu zákazníků, kteří by předtím o jízdě vlakem ani neuvažovali. Pendolino se stalo prestižním pojmem, využívají ho jak nejbohatší podnikatelé, tak různé osobnosti, ale i zcela obyčejní lidé – studenti, rodiny s dětmi a další. České dráhy se díky tomu posunuly také do světa internetu. Začali jsme přes internet prodávat jízdenky, což má klíčový význam například pro ředitele podniku při rozhodování, zda si pro svou cestu vybere vlak. Ten asi sotva půjde stát ráno k pokladně a kupovat si jízdenku. Naopak poprosí svoji sekretářku, aby mu jízdenku zajistila a on pak už přímo nastoupí do vlaku pět minut před odjezdem. Myslím, že jsme udělali hodně z hlediska pochopení důležitosti těchto požadavků, aby si cestující vybrali právě České dráhy.

České dráhy, to ale není jen pendolino. Co nabízíte tam, kde pendolino nejezdí? KOLÁŘ: Určitě, i když pendolino je asi nejvíce vidět a je to dobře. Protože díky němu přišla na železnici spousta nových cestujících. Není to ale samozřejmě jediná změna. Dneska máme mnoho spojů, na kterých nabízíme komfort zcela srovnatelný se západní Evropou. Například mezi Prahou a Brnem jezdí každé dvě hodiny vlaky kategorie EuroCity nebo InterCity, z nichž ty nejrychlejší zvládají celou trasu za dvě hodiny 23 minut. To je zcela konkurenceschopné s osobním automobilem a rychlejší než kterýkoli autobus. Stejně i na trase Ostrava–Praha se cestující nedostane u přímých spojů do vlaku s nižším komfortem, než je kategorie InterCity. To znamená pohodlná polstrovaná sedadla, kratší jízdní dobu, často klimatizované vozy, širší rozsah služeb. Řada cestujících, kteří vlakem dříve nejezdili, to již objevila. Na některých relacích nám jejich počet v poslední době roste až třicetiprocentním tempem. Dá se říci, že pozitivní roli v tomto sehrál i nový silniční zákon, kdy řada lidí namísto stresu při řízení auta rázem zjistila, že cesta vlakem je pro ně mnohem pohodlnější a rychlejší. Nemluvě o možnosti lépe využít čas strávený na cestě, ať už k práci nebo k odpočinku a relaxaci.

BRAND24

Které novinky se objeví v novém jízdním řádu, jenž začne platit od prosince? KOLÁŘ: Hodláme dále upravit své služby tím způsobem, aby ještě lépe vystihovaly požadavky našich zákazníků. Velkou prioritou je proto další zkracování jízdních dob. Jak jsem již zmínil, cesta z Prahy do Ostravy bude od nového jízdního řádu bude trvat spoji SC Pendolino rekordní tři hodiny devět minut. Na trase do Brna rovněž bude jezdit více spojů s kratší jízdní dobou, ať už v kategorii SC Pendolino, kde bude mít tato služba premiéru nebo i u jiných vlaků.
Během platnosti nového jízdního řádu nasadíme na spoje ČD více moderních vozidel. Nové lůžkové vozy od společnosti Siemens nám umožní zařadit se do celoevropské sítě kvalitního nočního spojení EuroNight; díky dodávkám dalších nových vozů pro denní dálkovou dopravu budeme moci současné vozy používané u vybraných vlaků kategorie EC, IC přesunout do vnitrostátní dopravy.
Zavedeme několik zcela nových spojení, například přímý vlak do Krakova či přímý spoj kategorie InterCity jezdící mezi Ostravou a Bratislavou. Svůj návrat oslaví vlak s obchodním jménem Manažer jako rychlý spoj kategorie InterCity vedený klasickou soupravou a jezdící mezi Bohumínem, Ostravou, Olomoucí, Pardubicemi a Prahou.

A kromě nových spojení a vlaků? Máte celou řadu dalších služeb – budou se i ty rozvíjet stejně dynamicky? KOLÁŘ: Jistě, budeme mít i řadu dalších novinek. Chceme dále rozvíjet náš koncept služeb pro cykloturisty ČD Bike, vznikat budou další půjčovny kol přímo ve stanicích. Hodláme ale přijít i s dalšími, doposud neposkytovanými službami. Zajímavý je v tomto ohledu koncept kombinace vlaku a půjčení auta přímo nádraží. Svůj masivní rozvoj zažije určitě také poskytování služeb a produktů ČD přes internet a využívání dalších moderních technologií, jako je GSM či čipové karty. Je toho hodně a i v roce 2007 budou České dráhy společností v rytmu změn, které pozná každý zákazník.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).