Menu Zavřít

Maloobchodní tržby v květnu meziročně vzrostly o 3,2 procenta

4. 7. 2011
Autor: profit

Sezonně neočištěné maloobchodní tržby v ČR v květnu meziročně vzrostly o 3,2 procenta, v pondělí o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ). Výsledek zhruba odpovídá tržnímu konsenzu agentury Reuters (+3,4 %), v dubnu se tržby zvýšily o 2,7 procenta

Maloobchodní tržby v květnu meziročně vzrostly o 3,2 procenta

Foto: Profimedia.cz

Po očištění o sezonní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v květnu snížily reálně meziměsíčně o 0,7 procenta a meziročně očištěné pouze o pracovní dny se zvýšily o 1,4 procenta. K meziročnímu růstu tržeb bez očištění o 3,2 procenta přispěl při letošním vyšším počtu pracovních dní (+1) prodej a opravy motorových vozidel (+2,1 procentního bodu) a nepotravinářského zboží (+1,9 p.b), opačně působil prodej potravin (-0,6 p.b.) a pohonných hmot (-0,2 p.b.) .

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se snížily reálně meziměsíčně o 0,2 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny se zvýšily o 3,3 procenta. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 6,6 procenta, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 6,7 procenta a za opravy o 6,1 procenta. Nepřetržitý růst tržeb motoristického segmentu trvá již 13 měsíců.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se sezonně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o jedno procento a meziročně očištěné o pracovní dny se zvýšily o 0,5 procenta. Sezonně neočištěné tržby vzrostly meziročně o 1,6 procenta, a to přesto, že růst byl zpomalen poklesem prodeje potravin a pohonných hmot (o 2,5 %, resp. o 1,7 %). Napomohl k tomu zvýšený růst tržeb za nepotravinářské zboží o 5,9 procenta.

Již 19 měsíců nepřetržitě se zvyšoval maloobchod provozovaný prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby (o 21,0 %). Rostly také tržby za prodej textilu a obuvi (o 9,8 %), počítačového a komunikačního zařízení (o 9,3 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (o 7,8 %), farmaceutického, zdravotnického a drogistického zboží (o 5,1 %) a výrobků pro domácnost (o 3,4 %) ve specializovaných prodejnách. Naopak méně se prodávaly potraviny, a to jak ve specializovaných tak i nespecializovaných prodejnách (o 2,8 %, resp. o 2,5 %). V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží klesly tržby o 0,9 %.

BRAND24

K růstu tržeb nejspíše v květnu napomohl o jeden den vyšší počet pracovních dnů a stejně jako v předchozích měsících i mírný apetit spotřebitelů nakupovat. Nejde však o nijak zvlášť silný zájem utrácet, ale pouze o velmi umírněný vzestup,“ uvedl ještě před zveřejněním výsledků pro agenturu Mediafax Petr Dufek, analytik ČSOB (+3,2 procenta). “Motoristický segment květen nejspíše zakončil v mínusu, podobně jako prodej pohonných hmot. Celkově se dá říct, že růst maloobchodních tržeb není nijak výrazný a zejména ve druhé polovině roku počítáme s jeho dalším zpomalením,“ dodal analytik.

Maloobchodní tržby by měly v květnu meziměsíčně poklesnout o 0,6 procenta. Prodej v automobilovém sektoru by se měl podle našich odhadů zvýšit o 0,5 procenta, na což ukazuje počet nových registrací aut,“ očekával Jiří škop, analytik Komerční banky (+5,0 procenta). Prodej mimo automobilový sektor podle něj bude tlumen fiskální restrikcí, hlavně nižšími sociálními dávkami a mzdami ve veřejném sektoru. “Zhoršila se také spotřebitelská důvěra, mírné zlepšení je naopak patrné na trhu práce. Z kalendářních faktorů bude tržby negativně ovlivňovat meziměsíčně nižší počet pátků,“ upozornil škop.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).