Menu Zavřít

Maloobchodní tržby už zase rostou

19. 4. 2004
Autor: Euro.cz

Po lednovém propadu o 1,4 procenta navázaly tržby v maloobchodě v únoru na předchozí šestnáctiměsíční růst. Podle Českého statistického úřadu se meziročně zvýšily o 2,3 procenta. Důvodem byla především poptávka po pohonných hmotách a spotřebním zboží.

„Maloobchodní tržby jedou na benzin, ale velmi pomalu,“ komentoval výsledky hlavní ekonom Patria Online David Marek. „Příliš nenapravily negativní dojem lednového poklesu,“ doplnil hlavní analytik Raiffeisenbank Ivo Nejdl. Žízeň nádrží automobilů nezchladila podle Marka ani vyšší spotřební daň. „Důležitým prvkem pro trh s pohonnými hmotami je postupné zlepšování hospodářské situace v Německu a dalších zemích EU, s nímž je spojený vzestup českého vývozu a vyšší nároky na silniční dopravu,“ dodal ekonom. Brzdou růstu maloobchodních tržeb byl prodej automobilů. „Lidé v tomto roce šetří, takže se auta prodávají hůře než loni,“ řekl analytik Vladimír Pikora z Volksbank. „Kdybychom měřili růst tržeb bez motoristického segmentu, vzrostly by o 3,7 procenta,“ dodal. Český spotřebitel podle ekonomů stále více reaguje na speciální akce a posezonní výprodeje. Tržby z prodeje textilu a obuvi se meziročně zvýšily o 13,1 procenta. Zájem je také o zařízení pro domácnost, kde tržby vzrostly o deset procent. „Relativně slabý výsledek letošních maloobchodních tržeb spíše kompenzuje vysoký růst ve druhém pololetí minulého roku, než že by odrážel klesající růst reálných příjmů domácností,“ míní Nejdl. Ve druhém čtvrtletí podle něj prodej automobilů už zase poroste, takže by se mělo stabilizovat i tempo růstu tržeb v celém maloobchodě. „Po loňském pětiprocentním růstu by letos měly maloobchodní tržby stoupnout o 3,5 procenta,“ odhadl. Po sezonním očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 2,2 procenta. Proti lednu se zvýšily sezonně očištěné tržby ve stálých cenách o 1,2 procenta. Vyšších tržeb dosáhly všechny důležité typy prodeje kromě motoristického segmentu a prodejen s ostatním nepotravinářským zbožím. Z méně významných typů prodeje zaznamenal zvýšení tržeb o 14,3 procenta stánkový a podomní prodej a o 3,5 procenta zásilkový prodej. Naopak se snížil zájem o použité zboží - tržby zde klesly o čtyři procenta. Konec éry second handů je tedy zase o krůček blíž.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).