Menu Zavřít

Málo dravců v kurníku

16. 1. 2006
Autor: Euro.cz

ZPRACOVÁNÍ VÝROČNÍ ZPRÁVY Firmy, které si musí ověřit účetní závěrku auditorem, mají povinnost vydat výroční zprávu. Profit zjišťoval, jaké služby nabízejí agentury, specializované právě na výrobu výročních zpráv. Výsledek testu není příliš povzbudivý.

ZPRACOVÁNÍ VÝROČNÍ ZPRÁVY Firmy, které si musí ověřit účetní závěrku auditorem, mají povinnost vydat výroční zprávu. Profit zjišťoval, jaké služby nabízejí agentury, specializované právě na výrobu výročních zpráv. Výsledek testu není příliš povzbudivý.

Existují dvě cesty, jak připravit výroční zprávu. Jednou z nich je tvorba vlastními silami na půdě společnosti, druhou pak takzvaný outsourcing, neboli zadání tvorby specializované agentuře. Oba způsoby jsou užitečné a mají svá pro i proti.

Nicméně pro tvorbu pomocí specializovaného studia či firmy hovoří fakt, že tyto společnosti nejsou svázány se zadavatelem, a tudíž mohou mít při zpracovávání výroční zprávy více odvážných, zajímavých a neotřelých nápadů. Jejich výhodou také je, že ve většině případů aktivně sledují aktuální světové trendy a mohou své poznatky pružněji využívat. Cena zakázky se liší podle obtížnosti -může činit několik desítek, ale i stovek tisíc korun.

VÝROBA NA KLÍČ

Jako první jsme oslovili společnost B. I. G. Prague, která na svých internetových stránkách nabízí konzultaci, design a kompletní produkci výročních zpráv. Zeptali jsme se, co všechno je pro nás firma ochotna udělat. „Výroční zprávy jsme schopni vyrobit téměř na klíč,“ začala se nám ochotně věnovat senior konzultantka společnosti Jana Váňová. „Na základě dodaných podkladů připravíme texty, poskytujeme poradenství a sami zajišťujeme také tvorbu grafického návrhu, sazbu či zlom,“ pokračovala. Aby bylo možné začít s prací, je však nejprve nutné definovat základní představu o výroční zprávě. „Vyrábíme dokumenty české i cizojazyčné,“ říká Váňová. „Překlad přitom samozřejmě zajišťujeme také,“ dodává. Zadavatel se pak musí ještě rozhodnout, jakou grafiku či fotografie chce ve zprávě mít. „Zpracováváme dodané fotografie, ale můžeme využít i vlastních zdrojů,“ naznačuje možnosti konzultantka. Posledním důležitým zadáním je pak formát a rozsah práce.

Celková cena se odvíjí od konkrétního výběru činností a nelze ji předem stanovit. Dobu zpracování odhaduje Váňová na tři měsíce. „Při expresních zakázkách jsme schopni vytvořit výroční zprávu i za měsíc, ale nebývá to zvykem,“ uzavírá.

KOMPLEXNOST JE VZÁCNÁ

Podobně dobrý dojem na nás udělala pražská společnost Entre. Její prokuristka Jana Zoubková se nám ochotně věnovala a potvrdila, že také tato společnost je schopna zajistit kompletní zpracování výroční zprávy. „Poté co obdržíme požadavky, sestavíme harmonogram a předběžnou kalkulaci, na základě které se pak dohadujeme o podrobnostech,“ vysvětluje postup Zoubková. „Poté podepíšeme smlouvu a začneme pracovat,“ vysvětluje.

Další z vyhlédnutých firem na nás však již tolik nezapůsobily. Tvorbu výročních zpráv nabízí například ostravská firma Ars, po zavolání jsme však zjistili, že se jedná pouze o grafické zpracování. Podobně jsme dopadli u strašnické firmy Menhart, odpověď zněla: „Texty neděláme.“ Naopak pouze poradenství při tvorbě výročních zpráv nám nabídla pražská společnost Telefon Centrum. Několik dalších firem bylo nedostupných - ať už je tedy jejich nabídka jakákoliv, klienti ji nemohou při sebelepší vůli využít.

Dospěli jsme tedy k překvapivému závěru. Ačkoliv je vydávání výroční zprávy povinné ze zákona, při její tvorbě dokáže klientům komplexně pomoci pouze minimum společností. Nezbývá tedy než využít služeb některé z nich, nebo se pustit do vlastního sestavování pouze za pomoci konzultantů a grafiků.

TVORBA VÝROČNÍ ZPRÁVY

Výroční zpráva je týmová práce - její řízení a odborné poradenství zajišťují dva až tři konzultanti. Na vlastním zpracování se pak podílejí výtvarník, fotograf, textař, překladatel, korektor, DTP studio a tisková produkce.

CONTENT24

OBSAH VÝROČNÍ ZPRÁVY

Výroční zpráva musí obsahovat informace o minulém vývoji činnosti účetní jednotky a o jejím postavení nejméně za dvě bezprostředně předcházející účetní období. Dále o skutečnostech, jež nastaly až po konci rozvahového dne, o předpokládaném budoucím vývoji činnosti společnosti, o výdajích na činnost v oblasti výzkumu a vývoje, o pořizování vlastních akcií, zatímních listů, obchodních podílů a akcií. Ve výroční zprávě musí také být uvedena účetní závěrka za účetní období a výrok auditora o ní.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).