Menu Zavřít

Malí hráči musí z kola ven

22. 9. 2003
Autor: Euro.cz

BANKY NECHTĚJÍ POMÁHAT KONKURENCI SVÝCH DCEŘINÝCH SPOLEČNOSTÍ. MALÉ A STŘEDNÍ LEASINGOVÉ FIRMY PROTO POSTUPNĚ OPOUŠTĚJÍ TRH.

BRAND24

Tři čtvrtiny leasingového trhu ovládá deset firem

Leasingových firem v posledních letech výrazně ubylo. Zatímco silné společnosti vlastněné především bankami nebo výrobci stále rostou, malé mizí z trhu. Tento trend potvrzuje mimo jiné i to, že deset největších leasingovek ovládá tři čtvrtiny trhu. Přitom všechny jsou vesměs vlastněny bankami či jinými finančními institucemi (například pojišťovnami) anebo jde o dceřiné společnosti výrobců zboží nabízeného k leasingu (především automobilů nebo počítačů). Kromě ŠkoFINu zde v případě automobilů můžeme mluvit například o Ford Leasingu, Toyotě FS nebo společnosti GMAC nabízející k pronájmu vozy značky Opel. Některé leasingové firmy vlastněné bankami se naopak specializovaly na v současnosti nejrychleji rostoucí segment trhu - na leasing ojetých automobilů. Patří mezi ně především GE Capital Leasing, který v loňském roce uzavřel osmdesát procent nových smluv na staré vozy. Mnohé menší leasingové společnosti doplatily na pád IPB, která - jako jediná z tuzemských bank - pomáhala malé leasingovky financovat prostřednictvím odkupu jejich pohledávek. Banky obecně nemají zájem takové operace nabízet - konkurovaly by svým vlastním dceřiným společnostem podnikajícím na leasingovém trhu. Po malých leasingových firmách už přicházejí na řadu i střední. Uvažování bank je přitom logické: Jaký zájem by měly na tom, aby pomáhaly vlastním konkurentům? Malé leasingovky přitom mají z principu mnohé výhody. Mohou nabízet skutečně individuální služby a daleko lépe se orientují na regionálním trhu. Kdo jsou v současnosti hlavní hráči na leasingovém trhu? Dva patří bankám, jeden výrobci automobilů. CAC Leasing vlastní stoprocentně Bank Austria Creditantstalt Leasing, vlastník ČSOB Leasing je jasný už z názvu, stejně jako vlastník leasingovky ŠkoFIN. Tyto tři společnosti ovládají dohromady jedenačtyřicet procent trhu. Prvních patnáct se už dělí o celých osmaosmdesát procent. Na malé firmy tedy z koláče mnoho nezbývá.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).