zavřít

Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

Majitelé starých aut si připlatí

14. ledna 2016, 15:00 - Tomáš Johánek
14. ledna 2016, 15:00

Chcete ušetřit na silniční dani? Pořiďte si nové auto! Nyní se slevy této daně vypočítávají podle emisní třídy, vláda však chce, aby hlavním kritériem bylo stáří vozidla. Pokud se s tímto nápadem ztotožní i parlament, změna by mohla začít platit od dubna.

Silniční daň Chcete ušetřit na silniční dani? Pořiďte si nové auto! Nyní se slevy této daně vypočítávají podle emisní třídy, vláda však chce, aby hlavním kritériem bylo stáří vozidla. Pokud se s tímto nápadem ztotožní i parlament, změna by mohla začít platit od dubna.

Vláda chce motivovat dopravce k nákupu nových, ekologicky šetrnějších vozidel. Minulý týden totiž schválila návrh novely zákona o silniční dani, podle níž se má sleva ze základní sazby daně odvíjet od stáří vozu, nikoliv od emisních tříd Euro.

Silniční daň se odvádí s určitými výjimkami za všechna vozidla určená k podnikání. Právě kvůli výjimkám však vláda návrh novely již dvakrát odložila. Na návrh zelených nakonec ministři na seznam vozidel, osvobozených od daně, přidali k elektromobilům i auta s hybridním pohonem, vozy jezdící na zkapalněný propan-butan, zemní plyn a etanol.

Pro nové vozy skoro poloviční sleva

Ministerstvo financí chce změnou pravidel výpočtu silniční daně zvýhodnit majitele nových automobilů a znevýhodnit podnikatele se starými vozy. Ty by měl zákon podle záměru úředníků motivovat k nákupu nových, ekologicky šetrnějších vozidel.

Po novelizaci bude zákon také pružněji reagovat na rychlý vývoj norem Euro a nebude nutné ho měnit při každém jejich zpřísnění. Zatím se nejvyšší, 48procentní úlevě na dani, těšili majitelé vozů, které splňují normu Euro 3 a vyšší. Menší, čtyřicetiprocentní slevu, mají vozy s Euro 2. Obě výhody skončí a stejné slevy budou vázány pouze na datum první registrace automobilu.

Nejvyšší, 48procentní sleva, bude na vozy staré maximálně tři roky, o 40 procent méně, než je základní sazba, zaplatí majitelé aut od tří do šesti let stáří. Vlastníci starších vozů si naopak připlatí. Nejhůře na tom budou majitelé vozů vyrobených před rokem 1989, kteří dosud platili 15 procent nad základní sazbu; podle nového zákona by to mělo být 25 procent. „Stáří tuzemského vozového parku je v porovnání s Evropou neuvěřitelně vysoké, což se projevuje jak v kvalitě ovzduší, tak na bezpečnosti silničního provozu,“ tvrdí náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták.

Česmad: Nemáme s tím problém

Profesní sdružení dopravců Česmad Bohemia se změnou v zásadě souhlasí. „Systém slev vázaný na datum registrace vozidla je daleko praktičtější než vazba na třídu Euro, protože zákon nemusí být každé dva roky měněn a pro plátce i finanční úřady je přehlednější a jednodušší,“ říká generální tajemník sdružení Martin Špryňar.

Vzhledem k průměrnému stáří nákladních vozidel, které je 16 let, by však dopravci chtěli slevu rozšířit i na starší vozidla. „Bylo by vhodné motivovat slevou například 25 procent i vozidla do devíti let stáří,“ míní Špryňar. Po daňové motivaci k nákupu ekologických vozidel volá již delší dobu Sdružení automobilového průmyslu. Podle údajů sdružení je nyní obnova tuzemského vozového parku na úrovni tří procent ročně, zatímco v západní Evropě je to běžně osm až deset procent.

Vládní návrh novely zákona o silniční dani ještě musí projít Poslaneckou sněmovnou a Senátem. V případě hladkého průchodu parlamentem začne platit nejdříve letos v dubnu.


Čtěte také

Praha  Nemocnice Na Bulovce, ilustrační foto

Praha chce se státem směnit majetek za miliardy. Jde například o budovy nemocnice Na Bulovce

Hlavní město má nemovitosti za několik miliard korun, který by chtělo směnit za pozemky a…

před 1 hodinou

 Ilustrace k eseji Proč je i dnes dobré umět se bránit

Esej: Proč je i dnes dobré umět se bránit

Také v aktuálně desáté nejbezpečnější zemi na světě, kterou Česko je, se šikanuje, mlátí,…

před 1 hodinou

 Zásobník plynu MND

Komentář: Šmejdi křičí, chyťte šmejda

Na ten telefonát lze jen těžko zapomenout. Podle hlasu volal mladý muž, místy se zajíkal…

před 1 hodinou

 Letiště Karlovy Vary

Přecpaná Ruzyně? Ztrátová regionální letiště cítí jednu z posledních šancí

Těch třiatřicet sytě červených zetorů na promrzlé a opuštěné ploše nejde přehlédnout.…

před 1 hodinou

 Národní bezpečnostní úřad

Nejdražší úřednice Lieblová se opět napojila na veřejné peníze

Poradkyně Zuzana Lieblová brala na obraně víc než náčelník generálního štábu. Nyní…

před 1 hodinou

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje…
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
BMW 320d bude standardně mild-hybrid. Stejný pohon dostanou i modely X3 a X4
Hry pro příležitostné hráče