Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Luxusní značky dobývají Čínu

29. září 2010, 14:23 - Tomáš Nymburský
29. září 2010, 14:23

Navzdory růstu bohatství domácností si každý Číňan nemůže dovolit západní zboží

Velké globální luxusní značky, jako jsou Burberry, Ralph Lauren nebo Coach, přehodnocují dosavadní prodejní strategie a snaží se působit na miliardovém čínském trhu přímo. Stále více společností prodávajících luxusní zboží chce plně kontrolovat své produkty. Lze u nich i vysledovat snahu působit na čínském trhu bez zprostředkovatelů.

Změna zvyků

Zakládání společných podniků není pro tyto společnosti ani zdaleka stejně atraktivní jako dřív. Mnoho z těchto firem, které nyní kupují partnery, frančízanty či distributory, působí v Číně nepřímo již několik desítek let. Díky dlouholetému působení na čínském trhu získaly bohaté zkušenosti. A nyní jsou připraveny postoupit do další vývojové fáze, v níž chtějí vše samy spravovat a především kontrolovat. Jedním z jejich hlavních cílů je snížit distribuční náklady a zvýšit provozní marže. V tomto segmentu je Čína rostoucím trhem a rychlý růst lze očekávat i v příštích třech až pěti letech. Obecně se očekává 30procentní růst prodejů ročně.
Snaha luxusních značek o dobytí čínského trhu souvisí také s tím, že se kvůli demografickým změnám v tomto regionu a rostoucímu ekonomickému potenciálu střední vrstvy mění zvyky čínských spotřebitelů. Na základě studií lze odhadnout růst spotřebitelské třídy o 20 milionů lidí ročně. V současné době je 58 procent světové populace v produktivním věku v Asii. Do roku 2015 bude mít více než 550 milionů lidí v této oblasti příjem vyšší než čtyři tisíce dolarů ročně. To představuje obrovskou potenciální koupěschopnou poptávku. Číňané, jejichž finanční situace se zlepšuje, dávají své postavení a bohatství na odiv prostřednictvím luxusních značek. Je však pravda, že navzdory růstu bohatství domácností si každý Číňan nemůže dovolit luxusní západní zboží. Často proto sahají po domácím zboží, které je nesrovnatelně levnější.

Posilování aktivit

Evropské luxusní značky v současnosti výrazně posilují aktivity v jihovýchodní Asii prostřednictvím budování vlastní sítě zastoupení nebo nákupů čínských distributorských firem. Čína je dnes druhým největším trhem s luxusním zbožím na světě. Jen v minulém roce se tržby zvýšily o dvanáct procent – na 9,6 miliardy dolarů. To představuje 27,5 procenta globálního trhu. Očekává se, že tržby v příštích pěti letech vzrostou na 14,6 miliardy dolarů, čímž se čínský trh posune na první místo.
Například italský výrobce sportovních vozů Lamborghini, který patří do koncernu Volkswagen, tržby v Číně téměř ztrojnásobil. V prvním letošním pololetí prodal Číňanům 86 luxusních vozů. To znamená druhé místo po USA. Aby si globální společnosti v Číně udržely dnešní tempo rozvoje, předpokládají expanzi kromě metropolí i do regionů, v nichž se poptávka po jejich produktech také zvyšuje. Hlavními odbytovými základnami luxusního zboží jsou v současnosti největší města v pobřežních oblastech, ve kterých však žije pouze pět procent čínské populace. Expanze do vnitrozemí a menších měst je proto nevyhnutelná.

Stále chudá země

Na základě posledních výsledků HDP se sice Čína stala druhou největší ekonomikou světa, čímž odsunula na třetí místo Japonsko, ale z hlediska příjmu na obyvatele tomu tak není. V přepočtu HDP na obyvatele je Čína stále rozvojovou zemí a ani zdaleka se nepřibližuje světovému průměru. V Číně dosahuje příjem na obyvatele 3800 dolarů za rok. V Japonsku však 38 tisíc dolarů.
Čína tedy patří k chudším zemím, což určuje i vztah k luxusním značkám. Pravdou však je, že počet Číňanů ze střední třídy dramaticky roste.


Čtěte také

 Jiří Zimola

Zimola chce příští rok kandidovat za hnutí členů ČSSD a nestraníků Změna 2020

Předseda jihočeské sociální demokracie Jiří Zimola hodlá v krajských volbách v příštím…

před 3 hodinami

Společnost Deutsche Telekom si nárokuje výhradní používání barvy magenta.

Magenta je naše: německý telekom se soudí o barvu s americkou pojišťovnou

Spor o používání barvy magenta se rozhořel mezi Deutsche Telekom a americkou firmou…

před 4 hodinami

Události Studentský vůdce Marcel Hájek

Bez svazáků by se revoluce nepovedla, tvrdí studentský vůdce Marcel Hájek

Rodiče začali zahazovat stranické knížky, když jejich děti mlátili policajti, vzpomíná…

před 4 hodinami

Události  Protest proti znečištěnému ovzduší v Teplicích v roce 1989

Jedovatá teplická předehra. Zdevastované ovzduší vyhnalo lidi do ulic už před 17. listopadem

Pár dní před sametovou revolucí se lidé vzbouřili proti extrémně znečištěnému ovzduší,…

před 4 hodinami

Pavel Páral

Turecké školení pro Evropany

Turecko zrovna není v současnosti režimem, který by ve svých nomimálních spojencích…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vzrostou minimální zálohy pro OSVČ v roce 2020?
Prevence před rakovinou existuje
Jak fungují odložené platby
8 čísel o zvýšeném rodičovském příspěvku
EU: V Česku žije nejméně „chudých“ lidí
Auta
V evropských autech budou od roku 2022 povinné černé…
Ve kterém městě vám hrozí největší riziko silniční bitky? A které město má nejhorší zácpy?
Automobilové origami je nejdražší SUV na světě. Stojí sedmkrát víc než Cullinan
Nový rodinný model Mitsubishi spojuje dvě kategorie aut. Moc krásy ale nepobral
Nový Peugeot e-Expert
Hry pro příležitostné hráče