Menu Zavřít

Luxusní útok na české hlavy

7. 1. 2008
Autor: Euro.cz

TUZEMSKÁ KADEŘNICTVÍ - Malá kadeřnictví v bývalých kočárkárnách dokáží obstát i v blízkosti velkých nákupních center plných konkurence, stejně jako nedalekých věhlasných salonů. Zákazníci stále vyhledávají levnější péči, roste však i zájem o luxus.

Zaplatit tisíce korun za stříhání vlasů si nemůže dovolit každý. Přesto si české luxusní kadeřnické salony nemohou stěžovat na nedostatek klientů, naopak. Zákazníci jsou ochotni nejen platit vysoké částky, ale i počkat si na službu odborníka až několik týdnů. „Za dvanáct let, které uplynuly od doby, kdy jsem otevřel první salon, se zájem lidí změnil. Na jedné straně chtějí za méně peněz kvalitnější péči. Na straně druhé nám roste klientela, která chce jen to nejlepší a nevadí jí zaplatit více peněz,“ popisuje Karel Kadlec, majitel kadeřnických salonů Bomton.

Vedle dnes už mnohdy věhlasných tuzemských salonů stojí malá kadeřnictví, která už jaksi patří ke koloritu městských sídlišť. Komplex „malých utiskovaných velkými“ se v tomto oboru ale nekoná. Schopný kadeřník si klientelu najde, klidně na malém městě nebo sídlišti.

Mikáda rok po Paříži

Tuzemské trendy se podle kadeřníků řídí hlavně Paříží, ale dostanou se k nám zhruba s ročním zpožděním. „V současné chvíli letí mikáda. Ale není to tak, že by do salonů mířily davy žen toužících právě po tomto sestřihu. Účesy jsou hodně individuální záležitost,“ konstatuje Lucie Prejdová, majitelka pražského kadeřnictví Ve Dvoře.

V současné chvíli jsou v módě rovné vlasy, velké oblibě se těší melíry. Plesová sezona posadí na křesla kadeřníků také řadu maturantek. „Registrujeme rostoucí zájem o slavnostní účesy. Maturantky se vracejí k drdolům, které jsme zhruba od půlky devadesátých let dělali minimálně,“ přibližuje kadeřnice Šárka Křemenáková.

Na sídlišti jde o cenu

MIMO PRAHU AŽ ČTYŘIKRÁT LEVNĚJI

Kadeřnické a kosmetické služby v Česku jsou tradičně nejdražší v Praze, kde ve srovnání s jinými oblastmi republiky stojí třikrát až čtyřikrát více. V exkluzivních podnicích v hlavním městě zaplatí zákazníci za střih a foukanou od 750 korun a za melír, střih a foukanou od 1500 do 3500 korun, klienti na jiných místech Česka dostanou podobné služby levněji. Ceny se liší i podle velikosti města a firmy. Hlavně u kadeřnic, které pracují samy bez zaměstnanců, přijde stříhání a barvení vlasů někdy i na méně než 500 korun.

Křemenáková provozuje kadeřnictví Hanka na pražském sídlišti Chodov společně s matkou.

Místnůstka bývala dříve kočárkárnou. V blízkém okolí je dalších pět podobných kadeřnictví, kromě toho ještě konkurence v podobě salonů v nákupním centru Chodov.

„Každá kadeřnice si musí vybudovat vlastní klientelu. Tady v okolí bydlí velké množství lidí, ale to ještě není výhra. Někdo samozřejmě chodí ke kadeřníkovi v místě bydliště. Další lidé ale klidně někam dojedou nebo chodí do podniku, který je blízko jejich pracoviště,“ upozorňuje Křemenáková. Také za ní dojíždějí zákazníci z míst, kde třeba pracovala dříve. „Za mámou chodí některé klientky i čtyřicet let,“ popisuje.

Strategií kadeřnictví je přilákat obyčejné lidi a nabídnout jim levnější, ale kvalitní alternativu, k nabídce ve velkých obchodních centrech či luxusních salonech. „Ceny jsme museli přizpůsobit prostředí a cílové skupině. Tady na sídlišti nemůžeme účtovat za barvení hlavy šest set korun,“ přibližuje Křemenáková. Zákaznice proto zaplatí za stříhání kolem dvou set korun, zhruba stejnou částku za barvení a od tří set korun za melír.

Matka s dcerou se v kadeřnictví střídají a každá denně „učeše“ kolem deseti lidí, převážně žen. „Muži také chodí, ale podstatně méně. Chtějí hlavně stříhání. Z tohoto pohledu jsou to ideální zákazníci. Střih zabere pár minut a jedná se o čistý zisk bez odpisu materiálu,“ vysvětluje Šárka. Za ostříhání zde muži nechají kolem padesáti korun.

Více služeb v jednom

Kadeřníci své služby stále častěji spojují s další péčí o vzhled. Vznikají tak salony, které nabízejí kompletní úpravu zevnějšku pod jednou střechou. „Když počítám všechny služby dohromady, tak k nám denně zavítá v průměru kolem třiceti zákazníků,“ přibližuje Lucie Prejdová. Zde pracuje celkem šest lidí, kteří zákazníkům nabízejí také kosmetické služby, nebo modeláž nehtů. Převážnou většinu klientely představují podle Prejdové ženy. Za stříhání zde zaplatí 430 až 470 korun, podle náročnosti střihu a délky vlasů. Barvení zákaznici vyjde na 420 až 490 korun a melír na 600 až 800 korun. Zhruba deset procent návštěvníků studia tvoří muži. „Ti jsou výrazně méně nároční než ženy. Nejčastěji chtějí klasické stříhání,“ popisuje Prejdová. Za to pánové zaplatí 150 korun.

Dobře vypadat bývá i povinnost

Na vrcholu pomyslného žebříčku v péči o vlasy stojí luxusní kadeřnické salony. Sídlí na prestižních místech, interiéry kopírují nejnovější trendy. Kadeřníci v nich pracují s tou nejlepší a současně nejdražší zahraniční kosmetikou. I zde klienti najdou doplňkové služby od kosmetiky a péče o nehty až k radám stylistů, kteří slibují „zásadní proměnu vzhledu“ – samozřejmě k lepšímu.

Klientky, které využívají luxusních kadeřnických služeb, jsou podle salonů často časově a profesně vytížené ženy, které kvůli práci musejí vypadat dobře. Patří sem političky a celebrity, ale i stále početnější skupina manažerek a podnikatelek.

Během posledních let začínají zájem o luxusní kadeřnické služby projevovat také muži. O nárůstu pánské klientely hovoří z předních tuzemských salonů například Toni&Guy, Libor Šula nebo Bomton. Ve srovnání se ženami jsou pánové údajně mnohem konzervativnější a vyžadují tu nejlepší práci bez kompromisů.

Ceny v luxusních salonech jsou i několikanásobně vyšší než v malých kadeřnictvích. Například v salonu Bomton Jalta, do kterého zavítá kolem sto dvaceti zákazníků za den, stojí dámský střih od 650 do 950 korun. Barvení vyjde na dvanáct set až dva tisíce a za kombinaci barvení a melírování zákaznice zaplatí do 2300 korun. Za celkovou změnu vzhledu zaplatí klient 6400 korun. Jde o službu Top Image, která zahrnuje vstupní konzultaci, kadeřnickou a vizážistickou péči a módní poradenství.

Hon na profíky

Aby se salon mohl honosit prestižním jménem, potřebuje především opravdové profesionály, které ale není tak jednoduché přesvědčit, aby pracovali pod nějakou značkou.

„Většinu zaměstnanců jsme si sami vychovali. Do vzdělávání lidí investujeme hodně. Naši kadeřníci absolvují pravidelná školení, jezdí na zahraniční veletrhy, účastní se domácích i mezinárodních soutěží. V nejbližší době se budou školit i v zahraničí, v Evropě i ve Spojených státech,“ popisuje Karel Kadlec.

BRAND24

Od listopadu má Bomton navíc vlastní školicí středisko. „Kadeřník u nás začíná na pozici asistenta, poté se vypracuje na pozici »juniora«, pak »klasika« a ti nejlepší z nejlepších se stávají »mastery«. To už ale musí mít za sebou úspěchy v mezinárodních soutěžích, musí umět připravit módní kolekci,“ vysvětluje Kadlec. Titul „master“, kterých má v Bomtonu v současné chvíli devět kadeřníků, musí držitel každoročně obhájit. „Příprava kadeřníků je samozřejmě finančně velmi náročná, ale nezbytně nutná,“ dodává.

S kvalitou nabízených služeb pochopitelně roste i zájem klientů a čekací lhůty. „Studia jsou obsazena na dva až tři dny dopředu. Junior kadeřníci vezmou zákazníka někdy i bez objednání, na služby masterů s velkými zkušenostmi se naopak čeká kolem tří až čtyř týdnů,“ konstatuje marketingová manažerka Bomtonu Radka Červinková.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).