Menu Zavřít

Luxusní sportovní vozy okouzlují stále více Čechů

8. 10. 2010
Autor: profit

Porsche je symbolem luxusu na rychlých kolech. I na vzdory doznívající krizi se této značce nejen v Česku daří. Josef Roider, generální ředitel společnosti Porsche Inter Auto CZ, která je výhradním importérem a prodejcem této značky v České republice, dokonce potvrdil, že právě u nás se prodá nejvíce těchto vozů na jednoho obyvatele.

Autor: Porsche

Automobilový průmysl byl citelně zasažen ekonomickou krizí. Jaké dopady měla recese konkrétně na značku Porsche?

Obecně lze říci, že se krize v segmentu luxusních automobilů příliš neprojevila, a pokud, tak jen slabě. Navzdory ekonomické krizi tak naše značka kontinuálně posilovala. Samozřejmě se situace na velkých a menších trzích odlišuje. V celoevropském měřítku však zájem o Porsche neustále roste. To platí i v České republice, kde působíme od roku 1993. Ani během posledních dvou let jsme nezaznamenali pokles v prodeji, ba naopak. Celkově jsme s odbytem našich vozů velmi spokojeni.

Kolik vozů Porsche se vůbec v Česku ročně prodá?

První rok působení na českém trhu jsme prodali jeden vůz. V roce 2001 jich bylo už 17. Od té doby prodeje rok od roku vzrůstají. Například letos jsme za prvních sedm měsíců prodali 185 aut, což je oproti loňsku více než dvojnásobek. Významně nám k tomu dopomohly i nové modely: Panamera, která je na trhu od září 2009, a Cayenne.

Oba modely ale nejsou zcela „typické“ pro značku Porsche, která je mezi populací zavedená spíše jako konstruktér čistě sportovních vozů. Co vedlo ke vstupu Porsche do nových segmentů?

JOSEF ROIDER (49)
Mag. Josef Roider, generální ředitel a jednatel Porsche Inter Auto CZ, pochází z rakouského Henndorfu/Wallersee. Absolvoval Univerzitu v Linci, obor marketing a controlling. Na pozici generálního ředitele a jednatele společnosti Porsche Inter Auto CZ působí již desátým rokem. Do PIA CZ přišel z Porsche Bank, kde zastával funkci ředitele pro Rakousko. Dříve působil v různých manažerských pozicích společnosti Porsche Holding v Rakousku. Kromě jízdy vozem Porsche patří mezi jeho zájmy horská turistika, lyžování a projížďky na motocyklu.

Značka si nadále chce udržet image výrobce jedinečných sportovních vozů. Rozšiřování portfolia automobilů o modely patřící do jiného než ryze sportovního segmentu zároveň vnímáme jako přirozený vývoj, který naši značku posouvá dále, rozšiřuje nám obzory a přináší možnost uspět u širšího spektra zákazníků. Například zahájení výroby modelu Panamera předcházel důkladný průzkum trhu, který ukázal, že je v segmentu Grand Turismo velký potenciál, společnost Porsche proto přistoupila k jeho výrobě. Tento krok se vyplatil, protože Panamera je velmi úspěšným modelem v celoevropském měřítku. Možná i proto, že v sobě dokáže skloubit dynamiku sportovního vozu – nejsilnější model Turbo ukrývá pod kapotou 500 koní – s luxusem a pohodlím limuzíny, a to pro čtyři cestující. Stejně tak i model Cayenne si drží typické vlastnosti sportovního vozu, přestože patří do kategorie SUV. Nejen výkonné motory z obou modelů dělají hrdé představitele značky Porsche.

O jaký model je v současnosti největší zájem? Jasným lídrem mezi našimi modely je v současnosti právě Panamera. Od uvedení na trh v září 2009 jsme v České republice prodali již 100 ku-sů tohoto modelu. Odhady počítaly s celosvětovou produkcí kolem 15 tisíc vozů. Zájem trhu však příjemně předčil naše očekávání. Dodnes bylo vyrobeno již přes 22 500 kusů modelu Panamera. Je český trh v něčem specifický? Určitě ano. Vezměme si k ruce například statistiky prodeje Panamery. V porovnání se sousedními zeměmi se v Česku prodává nejvíce těchto vozů na jednoho obyvatele. Jen pro srovnání uveďme, že v sousedním Slovensku se těchto vozů prodalo devatenáct. Specifikem českého trhu je také to, že si Češi kupují velmi dobře vybavené vozy. Volí často vůz se silnější či vůbec nejsilnější motorizací Turbo a neváhají si připlatit za nadstandardní výbavu, za kterou v průměru utratí kolem 30 tisíc eur (cca 750 000 korun). To je rozhodně překvapivý fakt. Na kolik majitele přijde nová Panamera?

Cena se pohybuje v rozmezí od dvou až pěti milionů korun. Závisí samozřejmě na motorizaci a zvolené výbavě. Nejvíce se prodává vyšší modelová řada 4S a řada Turbo, její cena začíná nad hranicí 3,7 milionu korun. V průměru se na českých silnicích pohybují vozy v hodnotě kolem 4,5 milionu korun.

BRAND24

Upřednostňují Češi i při takovýchto částkách spíše nákup v hotovosti či na leasing?

V současné době lze pozorovat jistý trend návratu k platbě v hotovosti. Ještě před několika málo lety byla velká převaha leasingu, ale možná i přísnější kritéria jejich poskytování bankovními institucemi vedou české zákazníky k návratu k placení „cash“. Odhadem je téměř každý druhý nákup vozu hrazen hotově.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).