Low costů se nebojíme!

31. října 2007, 15:15 - Martin Horňáček
31. října 2007, 15:15

Český národní dopravce zůstává v segmentu dálkové dopravy

Ještě loni zaznamenal tuzemský národní dopravce - společnost České aerolinie (ČSA) - za leden až červenec ztrátu 175 milionů korun, letos za stejné období dosáhl zisku 182 milionů. „Podařilo se nám meziročně zvýšit výnosy jak z pravidelné, tak i charterové letecké přepravy. Zároveň jsme i přes rostoucí výkony meziročně uspořili provozní náklady. Od konce loňského roku zásadně měníme distribuci a probíhá intenzivní restrukturalizace prodejního personálu. Na straně nákladů se nám zase daří dostávat pod kontrolu jednotlivé výdaje. Rovněž dosahujeme úspory v personálních nákladech, údržbě, leteckých pohonných hmotách a v dalších oblastech,“ vysvětluje zlepšení výsledků viceprezident ČSA pro prodej Petr Řehák.

EURO: Mluvíte o změnách v distribuci, můžete být konkrétnější? ŘEHÁK: Museli jsme například nahradit přibližně polovinu obchodních manažerů na zahraničních trzích. Také jsme zefektivnili motivační schémata jak pro naše vlastní prodejce, tak pro naše partnery a zahájili vzdělávací a tréninkové kurzy zaměřené na prodejní dovednosti. Aktivovali jsme též spolupráci s některými významnými prodejními agenturami, které letenky ČSA prodávaly dosud jen minimálně. Zároveň se soustředíme pouze na trhy, kde dokážeme vydělávat peníze, a také proto nyní již nemáme žádné ztrátové střednětraťové linky. Významné z pohledu výnosů je také to, že došlo k radikální změně ve struktuře našich cestujících. Ve srovnání s loňskem s námi létá výrazně více obchodních cestujících, kteří plně využívají všech výhod produktu a služeb ČSA. Novou obchodní aktivitou, kterou jsme v závěru roku 2006 nastartovali a nyní intenzivně rozvíjíme, jsou ACMI (z anglických slov Aircraft, Crew, Maintenance a Insurance – pozn. red.), pronájmy volné kapacity našich letadel umožňující maximálně efektivní využití našich letadel. Letos nám již přinesly stovky milionů korun ve výnosech.

EURO: Základním problémem všech aerolinek je vytíženost letadel. Máte plány na její zvýšení? ŘEHÁK: Vytíženost našich letadel dosahuje sedmdesáti procent. Podstatná je však zmíněná meziroční změna struktury cestujících ve prospěch bonitnějších zákaznických segmentů a také, že počet cestujících mírně roste. Nemá totiž ekonomický smysl ve stávajícím obchodním modelu prodávat letenky cestujícím, pro něž nejsou výhody produktu a služeb ČSA důležité, a platí tedy za něco, co nepotřebují. Pro tyto zákazníky jsme spustili virtuální aerolinku Click4Sky (C4S). ČSA i C4S si však zachovávají tradiční hodnoty ČSA: pravidelnost letů, pestrou síť spojení na hlavní letiště s vysokou četností letů, standardy bezpečnosti a kvalitu služeb na palubě.

EURO: Před časem se hovořilo o pronájmu letadla A310 do Indie. Jak se vám v Indii daří? ŘEHÁK: S provozem našeho dálkového letadla A310 jsme velmi spokojeni. Do výsledků ČSA přinese za dobu nájmu několik set milionů výnosů. Zatím máme pouze jeden jediný zrušený let z důvodu závady na letadle, což svědčí o dobré práci našich provozních složek působících v Indii. Pronájmy dálkových letadel v době slabší sezony na dálkových destinacích pro nás mají klíčový význam z pohledu rozvoje dálkové flotily. Bez možnosti kombinace vlastních letů a pronájmu volné kapacity lze jen obtížně při naší velikosti provozovat dálkovou flotilu ziskově.

EURO: Kromě pravidelné provozujete i charterovou přepravu. Jak se ČSA vede v tomto segmentu? ŘEHÁK: Předpokládali jsme meziroční růst výnosů z charterové přepravy včetně pronájmů letadel o dvacet procent, což se potvrdilo. Charterové „operování“ je sezonní záležitostí, meziročně zvyšujeme využití kapacity charterové flotily, ať už formou vlastních letů nebo pronájmů. Společně s partnery také připravujeme pro operování některé nové destinace včetně dálkových, například San Salvador či ostrovy Lesbos a Santorini. Pro příští léto bude naše charterová flotila v reakci na poptávku ze zahraničí posílena o jeden airbus.

EURO: Řešili jste, zda neopustit segment dálkové přepravy. ŘEHÁK: Dálkovou přepravu v ČSA chceme rozvíjet i nadále. Pro ziskové provozování dálkové přepravy jsou rozhodující čtyři hlavní faktory. První jsou destinace s dostatečným potenciálem cestujících nejen nyní, ale zejména do budoucna, protože záměna jedné dálkové destinace za druhou je omezena jejich počtem ve smyslu doletu a obchodní návazností na střednětraťové linky. V současné době již máme vybráno několik dálkových destinací splňujících naše očekávání. Druhou věcí jsou letadla pro dálkové linky, která jsou výrazně dražší při pořízení a provozování než stroje pro střední tratě. Zároveň tyto letouny musejí být dostatečně komfortní, aby cestující zvládli mnohahodinový let přes několik časových pásem. Proto budeme modernizovat jedno ze stávajících dálkových letadel a hledáme možnosti pořízení nových dálkových strojů. Za třetí je vhodné mít možnost flexibilně využít dálkovou kapacitu v období, kdy mají dálkové destinace nižší sezonu například formou ACMI pronájmu letadla. A čtvrtým faktorem je prodej našich letenek na vybraném trhu. Je naivní si myslet, že pro úspěšné „rozlétání“ a rentabilitu nové destinace stačí otevřít na cílovém trhu pobočku ČSA o několika lidech. Je nezbytné spolupracovat s významnými agenturami na trhu i s místními leteckými společnostmi.

EURO: Zmínil jste program Click4Sky, nebojíte se, že povede jen k přesunu stávajících cestujících mezi prodejními kanály? ŘEHÁK: Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by docházelo k jisté „kanibalizaci“ zákaznických segmentů. Důležitý rozdíl mezi produktem ČSA a C4S je fakt, že každý cestující dostává od ČSA produkt a služby, které využije, a neplatí za ty, které pro něho mají minimální nebo žádný užitek. Program Click4Sky zatím překonává všechna naše očekávání, věříme, že i nadále budeme v prodeji tohoto produktu úspěšní.

EURO: Click4Sky nás dostává k nízkonákladovým linkám, nakolik je silná jejich konkurence v Praze? ŘEHÁK: Konkurenci nízkonákladových přepravců na Ruzyni vnímáme jako silnou pouze ve vybraných segmentech zákazníků. V případě obchodních cestujících poskytujeme celou řadu služeb, které lowcostoví přepravci nemohou z podstaty svého podnikání ve stejné kvalitě a při cenách letenek nabídnout. Naopak pro cestující, kde si s low costy konkurujeme, je naší odpovědí Click4Sky. Při pohledu do letového řádu C4S je zřejmé, že z Prahy neoperuje žádná jiná nízkonákladová společnost, jež by nabízela tak širokou paletu destinací, vysokou pravidelnost, produkty a služby na úrovni standardní letecké společnost, a to vše transparentně za konečnou cenu necelé dva tisíce korun za letenku do některé ze 36 destinací ve 22 zemích.

EURO: Prodali jste cargo terminál. Chcete skončit s nákladní přepravou? ŘEHÁK: Prodali jsme cargo terminál, jelikož pro něj nemáme využití. Ostatně nevlastníme ani žádné nákladní letadlo, náklad vozíme na palubách našich letadel určených především pro přepravu cestujících a přeprava nákladu je doplňkovou činností. Segment nákladové dopravy však určitě opouštět nebudeme, naopak jsme v průběhu letošního roku rozšířili aktivní prodej naší nákladové kapacity na další trhy, například do Káhiry a Záhřebu. Tento obchodní model se osvědčil a zavedeme jej v dalších významných cargo destinacích. Aktuálně pracujeme na zahájení spolupráce s významnou zahraniční leteckou společností v oblasti dálkové cargo přepravy, která by měla spojit Prahu s Dálným východem.

EURO: Uvedli jste nové logo. Proč s ním přicházíte, kolik bude stát rebranding a co si od něj slibujete? ŘEHÁK: Spíše než rebranding je přesnější název změna vizuální identity. Výzkumy v Česku i zahraničí jasně ukázaly, že ČSA jsou se stávajícím logem vnímány jako strnulá, nepružná a nemoderní společnost s nižším východoevropským standardem služeb. Přitom zejména v posledních dvou letech jsme prošli řadou významných změn s cílem posílit orientaci na zákazníka. Nové logo má tuto změnu vyjádřit. V poslední době stejný krok učinily i další aerolinie. Náklady budou minimální. Vše proběhne postupně s přirozenou obměnou laku letadel a propagačních materiálů. Pro mě osobně je velmi důležité, že novou vizuální identitu vytvořil zaměstnanec ČSA, což svědčí také o lidském potenciálu, jímž disponujeme. Další takto zásadní změnu designu letadel nepřipravujeme, není k ní důvod. Naše flotila výrazně omládla nasazením nových letadel Airbus do provozu, čímž jsme se zařadili mezi společnosti s moderní flotilou střednětraťových letadel.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít