Lokomotiva z České Třebové míří do Skandinávie. CZ Loko doufá, že první vlaštovka mu pomůže k dalším zakázkám - Euro.cz

Přihlášení

Lokomotiva z České Třebové míří do Skandinávie. CZ Loko doufá, že první vlaštovka mu pomůže k dalším zakázkám

,
Lokomotiva z České Třebové míří do Skandinávie. CZ Loko doufá, že první vlaštovka mu pomůže k dalším zakázkám
Zdroj: CZ LOKO
  • Strojírny CZ LOKO dodají do Švédska lokomotivu EffiShunter 1000

  • Firma vnímá zakázku jako klíčovou referenci pro švédský i norský trh

  • Zákazníky má CZ LOKO jezdí také v Polsku, Srbsku, Finsku nebo Itálii

Společnost CZ LOKO z České Třebové dodá letos do Švédska lokomotivu EffiShunter 1000. V příštím roce má proběhnout zkušební provoz a schvalovací proces. Uvedla to samotná firma v tiskové zprávě, na kterou upozornil server Zdopravy.cz.

Se severskými podmínkami má český výrobce už zkušenosti. Finský dopravce Fenniarail jezdí s jejími lokomotivami EffiShunter 1600 až za polární kruh. Od nového kontraktu si vedení CZ LOKO slibuje otevření dveří na švédský a norský trh, které jsou – nejen v dopravě – úzce provázané. Ostatně objednatelem nové lokomotivy směřující do Švédska je norská společnost Trainpoint Norway. „Ve Švédsku a Norsku vidíme velký tržní potenciál. Z jednání víme, že zde existuje více než sto (často desítky let) starých lokomotiv. Jejich provoz bude čím dál náročnější nejen kvůli stáří, ale i absenci ETCS. Tyto lokomotivy bude potřeba v nejbližších letech nahradit a my chceme být u toho,“ říká obchodní ředitel CZ LOKO Jan Kutálek.

ETCS je evropský vlakový zabezpečovací systém, který má postupně nahradit dvacítku různých národních systémů. Nová lokomotiva jím bude už vybavena, pořád ale bude mít i národní systém ATC. Model EffiShunter 1000 je řešen jako kapotová lokomotiva s věžovou kabinou strojvedoucího. Pohání ho motor Caterpillar C32, jehož výkon 895 kW (1217 k) je rozdělován mezi všechny čtyři nápravy. Kromě průmyslových vleček může být nasazován i na traťovou službu, jeho maximální rychlost je 100 km/h. Výrobce o tomto typu tvrdí, že představuje vrchol současného vývoje CZ LOKO.

Tramvaje od Škodovky se v Helsinkách osvědčily. Vedení města přikoupí dalších 23 souprav

„CZ LOKO nás přesvědčilo širokou nabídkou lokomotiv a možnosti modulárních úprav pro specifické podmínky provozu v severních oblastech Skandinávie. Líbí se nám systém výměnných paketů. V budoucnu počítáme s výměnou spalovacího motoru za baterie. Také oceňujeme, že CZ LOKO začalo pracovat na nové generaci zelených lokomotiv, jako jsou HybridShunter 400 a DualShunter 2000,“ zdůvodnil volbu ředitel Trainpoint Norway Hans Sørum.

CZ LOKO má výrobní závody v České Třebové a Jihlavě. V ČR provozuje také tři servisní střediska a v zahraničí má dvě dceřinné společnosti, CZ LOKO Polska a CZ LOKO Italia. Švédsko se stane už dvacátou zemí, do níž své stroje dodává. V polovině února firma také oznámila získání kontraktu na deset lokomotiv pro polského státního dopravce PKP Intercity. V roce 2018 dosáhla firma čistého zisku 72 milionů korun při tržbách 2,3 mld. a zaměstnávala 689 lidí.