Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Bohemia Energy: Z malé firmy mezi stovku největších

V roce 2005 první – a dnes v segmentu domácností a malých a středních firem největší…

Jablotron: Z půdy rodinného domku mezi renomované výrobce

Ryze česká technologická společnost s dvoumiliardovým obratem, vlastním vývojem i výrobou…

Česká zbrojovka a.s.: Nadnárodní firma s regionální odpovědností

Česká zbrojovka a.s. Uherský Brod je dlouhodobě nejdůležitější český výrobce a současně…

 Miloslav Černý
Miloslav Černý
Autor: Tomáš Novák

Lodní doprava chřadne. Majitel Českých přístavů investuje stamiliony a doufá v zázrak

20. července 2017, 06:11  -  Jiří Zatloukal
 Miloslav Černý
Miloslav Černý
Autor: Tomáš Novák
20. července 2017, 06:11

Každý den sem přijíždí dlouhý nákladní vlak naložený kontejnery z řeckého přístavu Pireus nebo až z čínského města Lu-an. Jsme v průmyslové zóně v Černé za Bory u Pardubic, fungující už dva roky jako koncová část transkontinentálního železničního spojení, které provozuje čínská logistická firma Cosco.

„Vozí se sem hlavně počítačové součástky do továrny Foxconnu, kde se kompletují,“ říká náš průvodce Miloslav Černý, jehož firma České přístavy tady pro řadu firem zajišťuje manipulaci s kontejnery.

Dosud se sem zboží převážně dováželo a problém spočíval v tom, že většina kontejnerů zůstávala na cestě zpátky prázdná. Situace se ale teď mění. Cosco už ve východočeském regionu našlo zákazníky a vozí i zboží z Česka. Železniční spojení hlavně do nejstaršího řeckého přístavu Pireus tak využívá například královéhradecká textilka Juta senátora Jiřího Hlavatého. Ve vlacích se do Řecka i Číny ale vozí také mléko, máslo, dámské hygienické potřeby či pivo.

Sto milionů v zemi

Hlavně díky zavedení mezinárodní železniční cesty do Pardubic buduje Černý v areálu moderní překladový terminál za sto milionů korun. „Podívejte, jak to vypadá. Vozíme součástky počítačů, elektroniku a tady se práší. Nový terminál stavím kvůli udržitelnosti byznysu. Už se bude pokládat zámková dlažba a v červenci bychom to chtěli spustit,“ říká. Moderní překladiště by mělo pojistit jeho pozici v konkurenci se vzdálenějšími terminály.

Po železnici urazí zboží trasu z Číny do areálu plného továrních hal v Černé za Bory poměrně rychle, zhruba za 12 dní, přičemž se musí překládat v Malešovicích na hranicích Polska a Běloruska. Z přístavu Pireus putuje jen čtyři dny, dalších dvacet však pluje z Číny do Řecka na lodi.

S fotografem stojíme před několikasetmetrovou rovnou plochou udusaného štěrku, vedle níž vede kolejová vlečka. Vypadá to jako příprava na dálnici. Ptám se, kde je vlastně těch sto milionů, které sem zainvestoval. „Je to v zemi. Samotná zpevněná plocha stála třicet milionů, pak je tady kanalizace, osvětlení, protihluková stěna, kamerové systémy a další elektronika,“ vyjmenovává Černý. K tomu přibudou ještě dva velké sedmdesátitunové manipulátory, každý za 12 milionů korun.

Černý se takto snaží diverzifikovat svůj převážně loďařský byznys, který skomírá. A to i přesto, že za posledních deset let investoval ve svém největším přístavu Mělníku přes 700 milionů korun. Problémem vodních cest je však nízká hladina řek, která neumožňuje lodím na některých úsecích plout, takže i do Mělníka jezdí převážně kontejnerové vlaky z námořních přístavů, hlavně z Brém. Černý si už před pěti lety stěžoval, že je plavební byznys „zbídačený a zoufalý“. „Je to teď lepší?“ ptám se muže ve výrazných zelených kalhotách. „Ne, je to mnohem horší. Před pár lety to bylo na vodě ještě báječné. Jsme v tom oboru jako poslední mohykáni,“ podotýká hořce.

Dvě přímé železniční trasy, které vedou z Pardubic do řeckého přístavu Pireus a čínského města Lu-an. ( Zdroj: České přístavy, Autor: České přístavy )
Přímá linka. Dvě přímé železniční trasy, které vedou z Pardubic do řeckého přístavu Pireus a čínského města Lu-an.

Jeho firma má kromě Mělníka přístavy ještě v pražských Holešovicích, na Smíchově, v Kolíně, Ústí nad Labem či Pardubicích, přičemž jsou využity jen minimálně. Česká republika se sice při vstupu do Evropské unie v roce 2004 zavázala k rozvíjení vodních cest v mezinárodních smlouvách, moc však v tomto směru nedělá. Labsko-vltavská vodní cesta je přitom až do Pardubic zahrnuta v hlavní síti TEN-T, což je nejdůležitější transevropská dopravní soustava. „Pořád je tam ale skandální překážka: úsek mezi Chvaleticemi a Přeloučí je neprůjezdný. K lecčemu se jako stát zavazujeme, ale pak to neplníme. Stát koncepci lodní dopravy schvaluje už pátý rok,“ říká Černý. Plavební podmínky se nezlepšují ani na dolním Labi mezi Střekovem a státní hranicí.

Česko se přitom bez lodní dopravy neobejde minimálně v jednom směru, jelikož nadrozměrné náklady českých firem žádná jiná doprava neodveze. Nedávno tak v Mělníku překládali 300tunový náklad strojírenské firmy ZVU z Hradce Králové. Firmy přivezou díly, které se smontují v přístavní hale a pak po lodi plují například do Indie. Podle Černého je v Česku řada továren, které nadrozměrné výrobky nevyrábějí jen proto, že je pak nemohou transportovat.


Křišťál, pivo, autodíly. Z Prahy vyjel první přímý nákladní vlak do Číny


Jeho firma tak doufá, že bude do budoucna žít ze spojení vodní, železniční a silniční dopravy. „Musíme žít z kombinace. Kdybychom žili jen z vodní dopravy, dávno bychom zkrachovali,“ dodává. České přístavy loni vydělaly asi 30 milionů korun, ale jsou v tom zahrnuty i prodeje majetku. „Letos však jsme jen několik málo milionů nad nulou, protože počasí je extrémně špatné, sucho, a máme málo zakázek, i co se týče údržby vodních cest a staveb v okolí řek,“ dodává.

Nechtěné pozemky

Černý však má jeden zásadní zdroj příjmů, který mu umožňuje investovat a držet firmu nad vodou. V 90. letech privatizoval České přístavy, které měly mimo jiné rozsáhlé pozemky v Praze na Smíchově, v Libni a Holešovicích. Tehdy o tyto lokality nikdo nejevil zájem. Dnes však patří do širšího centra hlavního města a jejich cena se zmnohonásobila. V roce 2000 Černý uzavřel smlouvu s izraelským developerem Lighthouse Group, který na nich od té doby staví. České přístavy tak dosud inkasovaly 930 milionů korun. Lighthouse se na výstavbu spojil s Daramisem. Dokončuje se pět bytových domů vedle Libeňského mostu. Má tam následovat ještě jedna etapa.

Černý má nicméně za sebou i vlastní projekty, například tři stovky bytů v Praze Hostivaři. „Budeme teď bez developerů přestavovat v Holešovicích ještě funkcionalistické skladiště na bytový projekt a stavět budeme také jednu kancelářskou budovu v Jankovcově ulici, na kterou máme stavební povolení. To začneme ještě letos,“ říká. Další pozemky za 300 milionů má ještě v zásobě. Jeho České přístavy tak budou určitě ještě aspoň nějakou dobu fungovat.

Čtěte také:

Na Vltavu se dostanou větší lodě. Stát investuje 1,3 miliardy do zvednutí mostů

Lodní přepravce Cosco bude světovou trojkou. Díky akvizici za 144 miliard

I lodní doprava zelená. Klasická loď má totiž emise jako 5 milionů aut



Čtěte také

Transrapid TR-08 při testování v Německu, ilustrační foto

Německo těsně uniká recesi. Růst má nastartovat injekce 500 miliard eur do infrastruktury

Německo potřebuje investovat 500 miliard eur (12,8 bilionu korun) do infrastruktury,…

před 3 hodinami

Pavel Švagr

Švagr odporuje Babišovi: Většina kovů správy hmotných rezerv byla nakoupena po roce 2000

Většina kovů byla do státních nouzových zásob nakoupená mezi roky 2000 až 2013. Novinářům…

před 3 hodinami

 Facebook, ilustrační foto

Vláda schválila sedmiprocentní digitální daň, míří na internetové giganty

Zavedení sedmiprocentní digitální daně pro velké internetové firmy, jako jsou Facebook…

před 4 hodinami

 Důl Lazy na Karvinsku

OKD uzavře důl Lazy na Karvinsku. Těžba v něm skončí 28. listopadu

Těžba černého uhlí v Dole Lazy na Karvinsku skončí vyvezením posledního vozíku ve čtvrtek…

před 5 hodinami

 5G, ilustrační foto

5G pro pět měst. Stát vyhlašuje soutěž pro testování a vývoj nových technologií a aplikací

Už jen pár dní mají města a jejich soutěžní týmy na finalizací soutěžních návrhů na…

před 6 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Za jakých okolností budete mít nárok na pohřebné?
Jak se připravit na pracovní pohovor?
Jak žádat o mateřskou, když studujete? A jak o ní žádá otec či jiná osoba?
Mince či bankovky jsou lákavější investicí než zlato, zhodnotí se rychleji
Změnil jsem dodavatele a platím víc! I k tomu může dojít
Auta
ČESMAD nespoléhá na globální oteplení
I Hyundai brzy vypustí na český trh spoustu elektrifikovaných aut. A dojde i na vodík
Kvíz: Poznáte, který model auta se ukrývá na fotce?
Galerie: Show Business aneb jak se dělá předpremiéra novinky
Test Seat Leon ST Cupra R: To nejlepší na konec
Hry pro příležitostné hráče