Menu Zavřít

Lišák ví, jak škubat husu

15. 9. 2004
Autor: Euro.cz

Sklidil fantastický úspěch s vodkou. Na řadě je víno a koňak.

Dovozce lihovin Sidney Frank o sobě rád mluví jako o „dvoumiliardovém muži“. Je to dokonale sedící přezdívka, vzhledem k tomu, že v červnu za o něco vyšší částku prodal firmě Bacardi jednu ze svých nejlépe prodávaných značek, vodku Grey Goose. Je to nejnovější triumf šéfa společnosti Sidney Frank Importing, kterému se už dříve podařil neuvěřitelný obchod s bylinným likérem Jägermeister. Frank se ale ani ve čtyřiaosmdesáti nehodlá jen vyhřívat v záři svých úspěchů. Mezi předáváním milionů nadacím všeho druhu a sledováním golfových profesionálů, které má na výplatní listině, si výstřední osmdesátník vesele vymýšlí další dobyvačné akce. „Rád bych se stal desetimiliardovým mužem,“ tvrdí.
Společnost Sidney Frank Importing oplývá kapitálem a mohla i nadále růst stejným tempem, jakým se pohybují ústa jejího majitele. Firma sídlící v New Rochelle (stát New York) brzy ohlásí uvedení řady pěti sicilských vín, nazvaných Sidney Frank Collection. Frank hodlá jednu z nich pojmenovat Genofranco po svém bratrovi a společníkovi Eugenovi, který zemřel loni. Pak je tu plán na pětadvacetiprocentní koňak s příchutěmi jablka, hrušky a pomeranče, který má nést jméno Tippet, což byla přezdívka jeho první ženy Louise Rosenstielové. Ta zemřela na srdeční záchvat na počátku 70. let. Soukromě také pracuje na vývoji energetického nápoje.
Soudě podle dosavadní dvaatřicetileté Frankovy kariéry podpoří tato jména těmi nejnovějšími marketingovými metodami. Tak třeba Jägermeister. K podpoře obskurního tmavého a po lékořici chutnajícího německého likéru najal několik dobře tvarovaných žen, pojmenovaných Jägerettes, které obcházely bary a vychvalovaly značku. Dnes má po celém světě asi dvanáct set Jägerettes a jejich mužských protějšků Jägerdudes. Likér vylepšil rovněž tím, že vymyslel výčepní stroj, pomocí něhož jej vychladil na ledových minus patnáct stupňů Celsia. „Nikdy jsem tu břečku neměl rád,“ vzpomíná dlouholetý distributor a majitel hokejového klubu Chicago Blackhawks William W. Wirtz, „Pak Frank jako nějaký šílený profesor vytáhl ten stroj a najednou to bylo velmi chutné.“ Když Frank začal likér roku 1974 dovážet, prodal pět set beden, letos jich hodlá prodat 1,7 milionu.
Po celou tu dobu ale Sidney Frankovi nebylo veselo. Roku 1999 se dostal do problémů, když na něj skupina Jägerettes podala žalobu pro sexuální obtěžování. Ženy prohlašovaly, že je majitelé barů, a dokonce i Frank sám v práci osahávali a sexuálně obtěžovali. Frank zaplatil 2,6 milionu dolarů, aby případ urovnal, ale popřel jakákoli obvinění. „Směšné,“ prohlásil k žalobě.
Spor už je za ním, ale i dnes Frank naráží u baru tu a tam na ostré lokty. Tequila Corazón de Agave, kterou koupil před dvěma lety, se teprve chystá k rozletu. Frank prohlašuje, že se jí dostane stejné marketingové péče, jakou zahrnul Grey Goose. Pověsil na vodku etiketu s vysokou cenou třiceti dolarů za litr, udělal z ní nezbytný doplněk těch nejsnobštějších večírků a když v roce 1998 vyhrála cenu za kvalitu, rozhlašoval, že je to nejlépe chutnající vodka na světě. Většina konkurentů dnes ale podobné partyzánské marketingové taktiky používá také. Jeho nové výrobky budou vstupovat na zaplněný trh a přijít s dalším hitem bude těžké. Frank ale má prý tajnou zbraň. „Mám skvělé chuťové buňky a udržuju je v kondici na jídle, víně a ženách,“ říká.

"Krev z nikláku."

Frank si svou zálibu pro vybrané věci života osvojil na vysoké škole. Vyrůstal jako syn sadaře v connecticutském Norwichi, ale podařilo se mu dát dohromady peníze, aby mohl studovat na Brown University. „Bylo to poprvé, kdy jsem spal na prostěradlech,“ vzpomíná, „Doma matka prostěradla sešívala z pytlů od mouky.“ Se skrovnými prostředky a průměrnými výsledky odešel dřív, než dospěl k promoci. Do té doby se ale spřátelil s lidmi žijícími na vysoké noze, jako byl Ed Sarnoff, syn bývalého předsedy společnosti RCA Davida Sarnoffa. „Frank byl příjemný, skvěle vypadající chlapík, který by vyždímal krev i z nikláku,“ usmívá se Sarnoff. To on Franka představil Louise, dceři Lewise Rosenstiela, šéfa Schenley Distilleries. Díky svým konexím z univerzity získal Frank během druhé světové války práci jako opravář u Pratt & Whitney Motors, pak začal dělat pro svého budoucího tchána. Byl vyhozen, znovu přijat a zase vyhozen, až se roku 1972 rozhodl založit vlastní společnost.
V současné době se Frank stejně baví tím, že rozšiřuje své bohatství, jako se bavil jeho shromažďováním. Když prodal Grey Goose, prohlásil, že vydal víc než dvacet milionů dolarů na prémiích svým 180 stálým pracovníkům včetně dvě stě padesáti tisíců dolarů, které dostala jeho vždy trpělivá asistentka Donnie Duenasová. Chystá se ohlásit stipendium ve výši sta milionů dolarů pro Brown University. A zatímco připravuje sérii nových produktů pro uvedení na trh, píše autobiografii. Pro novopečeného amerického miliardáře je to jen začátek další kapitoly.

Život a dílo Sidneyho Franka Novým nápojům se dostane stejné marketingové pozornosti, jakou zahrnul Grey Goose

BRAND24

  • NAROZEN 2. října 1919 v Montville v Connecticutu
  • VZDĚLÁNÍ Neuspěl na Brown University kvůli nedostatku peněz a špatným známkám
  • SOUČASNÁ POZICE Předseda a ředitel Sidney Frank Importing
  • NEJVĚTŠÍ ÚSPĚCHY S použitím patentované chladicí technologie a sexy prodavaček změnil bezvýznamný německý likér Jägermeister v kultovní nápoj. Koupil francouzskou vodku Grey Goose a udělal z ní hit, pak ji v červnu prodal firmě Bacardi za více než dvě miliardy dolarů
  • NEÚSPĚCHY Roku 1999 zaplatil 2,6 milionu dolarů za urovnání žaloby ze sexuálního obtěžování, kterou podalo více než sto hostesek nazývaných Jägerettes. Popřel jakékoli obvinění.
  • RODINA Ovdověl se dvěma dětmi; se svou druhou ženou Marian je ženatý 27 let.
  • ZÁLIBY Za čtyři sta tisíc dolarů ročně si jako zaměstnance drží čtyři profesionální golfisty jen proto, aby je sledoval při hře; zaměstnává čtyři kuchaře.

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marcela Nejedlá, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).