Lidé si teď kupují auto i ze strachu z koronaviru, říká šéfka AAA Auto - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Lidé si teď kupují auto i ze strachu z koronaviru, říká šéfka AAA Auto

,
Lidé si teď kupují auto i ze strachu z koronaviru, říká šéfka AAA Auto
Zdroj: Archiv

V době vládních opatření se jejich byznys doslova zastavil. Namísto stovek aut denně takzvaně „na place“ prodávali sotva pár desítek na internetu. Mnohé se tím ale také naučili. Nejen o sobě, ale i o svých zákaznících. Mimo jiné prý přibývá starších prvořidičů, kteří si ze strachu z cest hromadnou dopravou raději pořídí své první auto. „Považují ho za bezpečnější způsob cestování,“ vysvětluje v emailovém rozhovoru pro týdeník Euro ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

Asociace obchodu ojetými automobily, jíž jste mimo jiné členem, mluví o září z pohledu růstu prodejů jako o měsíci zlomu. Vrátil se již trh na předpandemická čísla?

Zatím ne. Stále se pohybuje na zhruba osmdesáti procentech prodejů v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Zároveň není jisté, jak se na těchto číslech projeví opět se zhoršující pandemická situace.

Jak konkrétně se vládní opatření, zejména pak uzavření provozoven, dotkla vašeho byznysu?

V okamžiku uzavření poboček naše prodeje spadly zhruba na pětinu. Namísto 250 vozů denně na pobočkách jsme najednou přes on-line kanál prodávali jen několik desítek. Navíc jsme museli razantně snížit ceny, abychom on-line prodeje podpořili, a tím se naše marže snížila prakticky na nulu.  K tomu jsme museli ve skupině propustit zhruba 700 zaměstnanců. Očekáváme zároveň i zásadní dopady na hospodářský výsledek společnosti v tomto roce.

Dokážete už nyní vyčíslit ztráty, které vám tím vznikly?

Jde o stovky milionů korun. Jsme proto v tomto směru vděčni za vládní program Antivirus, který nám pomohl zachránit řadu pracovních míst. Bez něj by bývalo muselo být propouštění mnohem razantnější.

V gastronomii, ale i dalších oborech, se firmy velmi rychle začaly přizpůsobovat změnou konceptů či firemní strategie. Učinili jste nějaké podobné kroky i vy?

Naše podnikatelské aktivity jsou specificky zaměřené vždy na domácí trh, ať už jde o Českou republiku nebo ostatní země, kde působíme. Podobně je to s naším portfoliem produktů a služeb. Jsme největším středoevropským obchodníkem s ojetými a zánovními vozy, a tuto pozici chceme dále posilovat.

Určité další oblasti rozvoje vidíme ve zintenzivnění našich aktivit v oblasti vývoje IT technologií a aplikací pro obchod s automobily a také v pronájmu vozidel. O ten samozřejmě v době pandemie stoupl zájem zejména ze strany zásilkových firem a internetových obchodů, se kterými spolupracujeme i nadále.

Mluvíte o zaměření se na domácí trh. Uzavření hranic, které se podle Svazu dovozců automobilů výrazně podepsalo i na nedostatku ojetin na trhu, se vás tedy nedotklo?

Uzavření hranic považujeme z hlediska obchodu s ojetými vozy paradoxně za celkem pozitivní opatření. Projevilo se snížením dovozu starších ojetin, které dlouhodobě snižují kvalitu českého autoparku a zvyšují jeho stáří.

„Dovozovky“ jsou předmětem řady podvodů, ať už jde o stáčení tachometrů, padělání roku výroby nebo pokoutné opravy po těžkých haváriích. Snížení jejich dovozu tedy může českému trhu pouze prospět.

Ona zpráva Svazu dovozců automobilů ale mluví spíše o dalším stárnutí dovážených ojetin, nyní je v průměru 10,6 roku…

Přivítali bychom v tomto směru legislativní aktivitu státu, například zavedení šrotovného nebo rozšíření emisních poplatků. Dnes je bohužel neplatí vozy, které jsou sice již na konci své životnosti, ale v době přijetí zákona v roce 2008 se s nimi nepočítalo – tedy automobily splňující jen emisní normy EURO 3 a EURO 4. Nyní už jde o 15 až 20 let stará auta, která dnešním požadavkům nevyhovují jak z hlediska ekologie, tak z hlediska bezpečnosti.

Jak se pandemie a opatření s ní související podepsala na cenách ojetin?

V období nejtěžší koronakrize ceny dramaticky klesly, protože obchodníci chtěli podpořit on-line prodeje. Po opětovném otevření poboček a následných výprodejích vozů se naopak projevil nedostatek ojetin a ceny začaly růst. Podle našich analýz budou ceny nadále stoupat, během několika týdnů to může být až o desetinu.

Pozorujete změny v chování zákazníků?

Ano. Letošní léto se historicky nejvíce Čechů vydává za poznáváním po České republice nebo upřednostňují dovolenou na chatách a chalupách. Proto také stoupá zájem o vozy kombi a SUV, které mají pro tento typ dovolené ideální parametry. Poptávka po některých modelech se až zdvojnásobila. Největším „skokanem“ léta je VW Tiguan, jehož prodeje se za poslední měsíc více než zdvojnásobily.

Nějaké další příklady?

O více než padesát procent vzrostla poptávka i po vozech Kia Ceed, SUV Škoda Karoq či Peugeot 2008. Celkově je ovšem dlouhodobě stále nejpopulárnější Škoda Octavia. Roste také počet starších „prvořidičů“ – zákazníků, kteří si pořizují své první auto třeba v padesáti letech nebo i později. Dle našich zkušeností se obávají možnosti nákazy koronavirem v prostředcích veřejné dopravy a auto v tomto ohledu považují za bezpečnější způsob cestování.

Pomohla vám naopak pandemie v něčem? Změnil se například přístup zákazníků k nákupu vozu?

Zásadní změnou pro nás bylo zjištění, že v případě krize lze ojetiny poměrně dobře prodávat online bez toho, aby zákazník musel navštívit pobočku. Ověřili jsme si, že jsme na tuto eventualitu připraveni a chceme jí i nadále podporovat a rozvíjet.

Jak moc se vás dotýkají přísná hygienická opatření?

Zavedli jsme řadu nových procesů v oblasti protipandemických opatření, jako je ozonová dezinfekce nabízených vozů, poboček a dalších prostor. Pro tyto účely jsme zakoupili příslušná zařízení a distribuovali je na pobočky ve všech zemích, kde působíme. S dezinfekcí a distribucí ochranných pomůcek v rámci celé společnosti samozřejmě pokračujeme i nadále, a to zejména nyní, kdy pandemie opět zesiluje.

A také jsme si uvědomili, jakou hodnotou jsou pro společnost zaměstnanci, kteří museli po dobu pandemie pracovat tvrději, než je běžné, přestože neměli jistotu, že jejich pracovní místa zůstanou zachována.

Změnil se nějak samotný trh? 

Určitou zajímavostí je trend stoupajícího vývozu zánovních ojetin, který přišel uprostřed koronakrize díky razantnímu poklesu kurzu koruny. Naše prodeje do zahraničí se zvedly o desítky procent. Je to další z faktorů, který přispívá k nedostatku ojetých aut na domácím trhu a tím i k růstu jejich cen. Nejzásadnější jsou ovšem nízké prodeje nových aut, které zároveň brání přílivu čerstvých ojetin od jejich dosavadních majitelů.

Lidé si teď kupují auto i ze strachu z koronaviru, říká šéfka AAA Auto
4 (80.69%) 29 hlasování
Diskuze