Menu Zavřít

Licence většinou něco stojí

7. 6. 2004
Autor: Euro.cz

FRANCHISOVÉ SYSTÉMY SI SVÉ PODNIKATELE PEČLIVĚ VYBÍRAJÍ V tuzemsku existuje čtyřicet čistých franchis. Uvádíme příklady zajímavých systémů, které reprezentují různé druhy podnikatelské činnosti a také rozdílné podmínky pro získání a udržení licencí.

Síť obchodů pro pobyt v přírodě Hudysport je částečně franchisovým systémem.

FRANCHISOVÉ SYSTÉMY SI SVÉ PODNIKATELE PEČLIVĚ VYBÍRAJÍ V tuzemsku existuje čtyřicet čistých franchis. Uvádíme příklady zajímavých systémů, které reprezentují různé druhy podnikatelské činnosti a také rozdílné podmínky pro získání a udržení licencí. AG FOODS

Český systém, který kromě jiného vyrábí instantní nápoje pro gastronomii. Na franchisingu je založena divize Catering. Jejími zákazníky jsou velkokapacitní stravovací provozy ze sociální sféry, školství, zdravotnictví, armády apod. Ideální franchisant je fyzická osoba s živnostenským listem, 35 - 45 let, ženatý/vdaná, s praxí minimálně pět let, bydlištěm v centru lokality, vlastním dodávkovým vozem a skladovými prostorami zhruba 40 m 2 . Celková investice, s níž musí franchisant počítat, představuje přibližně 800 tisíc korun. Platí také průběžný poplatek ve výši dvou procent z obratu firmy. Smlouva trvá dva roky.

Mc DONALD´S

Americký řetězec rychlého občerstvení si zakládá na přísném sledování kvality dodávaných surovin a pracovních postupů při výrobě. Ideální franchisant má zkušenosti se samostatným podnikáním, schopnost řídit a motivovat kolektiv zhruba 40 zaměstnanců, organizační schopnosti. Celková investice je 15 milionů korun, podíl vlastního kapitálu franchisanta činí minimálně třicet procent. Příjemce franchisy musí také složit kauci 15 tisíc dolarů, vstupní poplatek 45 tisíc dolarů. Dále platí průběžný a marketingový poplatek pět, respektive 5,5 procenta z obratu. Smlouvu získává na dvacet let.

OBI Německý systém maloobchodních prodejen potřeb pro kutily, stavebníky a zahrádkáře. Ideální franchisant je v tomto případě společnost s přístupem k finančním zdrojům nad sto milionů korun. Celková investice totiž dosahuje 150 až 330 milionů korun. BARUM Česká prodejně - servisní síť je průběžně vybavovaná novými strojními technologiemi. Poskytuje i rychlé služby typu „Fast-Fit“ a asistenční služby. Ideální franchisant je fyzická nebo právnická osoba se znalostmi obchodu, prodejními zkušenostmi. Ideální odbornost je automechanik s bydlištěm v místě provozovny. Celková investice z vlastních zdrojů franchisanta představuje budova za zhruba 10 milionů korun s vnitřním vybavením za přibližně tři miliony. Franchisant platí průběžný poplatek jedno procento z obratu a marketingový poplatek ve stejné výši. Získává smlouvu na čtyři roky s následnou opcí. FOTOSTAR ZLATÁ LINIE Česká obchodní síť specializovaných fotoprodejen Foto-Video-Digi. Společnost FotoStar do ní dodává produkty a služby, poskytuje logistický systém svozových kurýrů. Ideální franchisant má mít zkušenosti s prodejem a obchodem. Do prodejny investuje minimálně 200 tisíc korun a získá smlouvu na pět let. ALOIS DALLMAYR AUTOMATEN-SERVICE Původem německý systém poskytuje služby v oblasti samoobslužného výdeje teplých a chlazených nápojů nápojů a balených potravin. Aplikuje bezhotovostní platební systémy. Ideální franchisant má chuť podnikat a je loajální značce. Jeho investice představuje zhruba 10 tisíc korun a neplatí žádné poplatky. Získává smlouvu na pět let s automatickým prodloužením. OREA HOTELS Česká franchisa, jejímž cílem je vytvoření středoevropského hotelového řetězce odpovídajícího mezinárodním standardům ve střední cenové kategorii. Vedle franchisy využívá i pronájem nebo nákup hotelových provozů. Ideálním franchisantem jsou tří až čtyřhvězdičkové hotely s více než 50 pokoji v turistických lokalitách. Výši vstupního, průběžného a marketingového poplatku se v informacích z ČAF neuvádějí, poplatky však existují. Smlouva je pětiletá. JACQUES DESSANGE Francouzský kadeřnický salon s týmem vyškoleným ve speciálním vzdělávacím středisku Jacques Dessange Paris poskytuje celkovou péči o krásu těla. Ideální franchisant má mít zkušenosti z oboru a kapitálovou vybavenost. Celková investice se pohybuje mezi devíti až 15 miliony korun. Vstupní poplatek činí 300 tisíc korun, průběžný poplatek pět procent z obratu. Smlouva se uzavírá na 14 let. TELEPOINT PARTNER Jde o prodejnu služeb a doplňkových služeb Českého Telecomu - telefonů, faxů, bezdrátových telefonů, prioritně pro zákazníky rezidenčního trhu a malé podnikatele. Ideální franchisant má zkušenosti z telekomunikací a obchodu, je to specialista na telefony, služby a internet, podílí se přímo na provozu. Celková investice se pohybuje mezi 50 až 200 tisíci korun. Franchisor platí zvlastních zdrojů deset až sto procent investice podle lokality. Neplatí se žádné poplatky a smlouva je na dobu neurčitou. MALOOBCHODNÍ SÍŤ BRNĚNKA

Prodejny potravin, pro něž je ideální franchisant solventní člověk s praxí v oboru a dosahující odpovídajícího obratu. Platí průběžný poplatek 500 korun měsíčně za jednu provozovnu a získává smlouvu na dobu neurčitou.

TIME OUT

Maloobchodní značkové prodejny nabízející oblečení pro volný čas a aktivní odpočinek. Stávají se součástí pěších zón a nákupních center velkých i menších měst. Značka Time Out je součástí portfolia oděvních značek společnosti Great United Trading. Ideální franchisant je fyzická nebo právnická osoba s prodejními zkušenostmi ve věku 25 až 40 let s bydlištěm v blízkosti místa provozovny a kapitálovou vybaveností. Celková investice představuje přibližně deset tisíc korun na m 2 ,polovinu platí franchisant z vlastních zdrojů. Smlouva je na sedm let.

BRAND24

Zdroj: Katalog České asociace franchisingu

**Profit je mediálním partnerem každoroční konference Franchising Forum 2004. 

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).