Letiště Praha se dostává do hry

25. září 2009, 19:27 - István Lékó
25. září 2009, 19:27

České aerolinie

Letiště Praha může sehrát klíčovou roli při záchraně Českých aerolinií (ČSA). Jedna z variant počítá s tím, že státní společnost Letiště Praha postupně ovládne ČSA. Zatím není jasné, jakou cestou by se taková varianta mohla uskutečnit. „Vedeme diskusi o úpravě existujícího restrukturalizačního plánu, jelikož se v tomto procesu objevily nové prvky. Uvažujeme o řadě eventualit, nicméně ani jedna není rozpracována do takové podoby, že by se o ní dalo říct, že se jedná o reálný návrh. Jedna z takových pracovních variant je, že do procesu zapojíme Letiště Praha,“ řekl týdeníku EURO vrchní ředitel ministerstva financí Tomáš Uvíra.
Kromě restrukturalizačního plánu managementu prezidenta ČSA Radomíra Lašáka je na stole i návrh odborů a čeká se na to, s jakým řešením přijde dozorčí rada, kterou řídí Václav Novák. Čtvrtou variantou, kterou podle informací týdeníku EURO podporuje i část ODS, je zapojení Letiště Praha do hry. „Prosazujeme myšlenku, aby Letiště Praha nějakým způsobem ovládlo ČSA,“ sdělil týdeníku EURO významný pražský lobbista ODS. Zpracování analýzy postupu zapojení do hry o ČSA Letiště Praha zadalo již letos v březnu Lašákovo vedení a výsledný materiál předalo ministerstvu financí před dvěma měsíci. Existuje i právní posouzení proveditelnosti nákupu ČSA společností Letiště Praha, které letos v dubnu vypracovala advokátní kancelář Rychetský, Hlaváček, Krampera. Podle tohoto dokumentu je fúze firem právně možná cesta. Lze však očekávat, že Evropská komise ji povolí pouze za určitých podmínek. Tedy pokud by předpokládaný ekonomický výnos fúze kompenzovala omezení, jež by vyplynula z řízení o povolení transakce.
Nejvýznamnější motivací ze strany státu pro takové řešení je ochrana hodnoty Letiště Praha, ať už bude či nebude jeho privatizace fakticky rozjeta. Takový krok by měl byznysovou logiku. Především proto, že pro letiště v Ruzyni zabezpečují 97 procent transferových cestujících právě ČSA. Národní letecký dopravce ročně přepraví na pět milionů lidí, přičemž 57 procent z nich jsou transferoví cestující. Kdyby se ČSA v rámci tvrdé restrukturalizace zmenšily a pokud by se řízlo více do flotily, Letiště Praha by možná přišlo o miliony transferových cestujících.
Celkový podíl ČSA na letišti v Ruzyni činí asi 40 procent. To znamená, že v případě redukce nejen transferových letů ČSA – ať už z důvodu dalších škrtů, krachem či redukcí ze strany nestrategického nabyvatele – může být ohrožena až pětina byznysu Letiště Praha. Tyto lety budou jen těžko nahraditelné, s největší pravděpodobností skončí na letištích v Mnichově, ve Vídni a jinde ve střední Evropě.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víkend bude plný prázdnin: trošku volna a více času
Servisní prohlídka auta na zimu: Kolik stojí a na co se zaměřit
Dlouhá cesta do práce? I na dojíždění a stěhování existuje příspěvek
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Nejsme napojení na ruskou vládu, říká Kaspersky a poskytne důkaz
Opustí AMD s GPU továrny GlobalFoundries? Čipy Navi na 7 nm má prý vyrábět TSMC
Bixby 2.0: hlasový asistent Samsungu se rozšíří i do ostatních zařízení, půjde přes něj ovládat ledničku
Google Pixel 2 je v Česku, ale stojí pořádný balík
Logitech MX Master 2S: jak jednou myší ovládat tři počítače (vyzkoušeno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít