Letecké zakázky zvyšují prestiž firmy

15. října 2007, 00:00 - Petr Bayer
15. října 2007, 00:00

Společnost Unis vznikla v roce 1990 jako inženýrská firma zaměřená na automatizaci, řízení technologických procesů a informační technologie. Později se začala zabývat i vývojem a výrobou systémů pro řízení leteckých motorů.

Společnost Unis Společnost Unis vznikla v roce 1990 jako inženýrská firma zaměřená na automatizaci, řízení technologických procesů a informační technologie. Později se začala zabývat i vývojem a výrobou systémů pro řízení leteckých motorů.

V polovině 90. let odstartovala společnost Unis projekt malého dvoumotorového vrtulníku bez ocasního rotoru. „Létání byl vždy můj koníček,“ vysvětluje generální ředitel firmy Jiří Kovář zrod myšlenky na zapojení podniku do leteckého průmyslu.

Letecká výroba nás neuživí

Uvedený projekt však narazil na tvrdou realitu a skončil ve stadiu zkoušek funkčního vzorku. Z cenových důvodů byly totiž použity dva turbínové motory z PBS Velká Bíteš, které nebyly konstruovány jako hlavní pohonné jednotky a nebyly přizpůsobeny pro paralelní chod. Systém řízení těchto motorů se ale během uvedených zkoušek stal jedním ze zásadních úkolů vývojářského týmu.

„Získané zkušenosti, zejména z oblasti leteckých elektronických systémů, se později staly základem divize zabývající se vývojem a výrobou systémů pro řízení leteckých motorů a palubních systémů. Letecká výroba je vlastně jedinou, kterou máme,“ uvádí. V inženýrských činnostech totiž Unis většinou končí na úrovni prototypu nebo malé série.

Na obratu firmy se zakázky pro letecký průmysl podílejí pěti procenty. „Považujeme je za prestižní, udržují vysokou kvalitu práce, ale nemohou nás uživit,“ vysvětluje Kovář.

Unis žije především z inženýrských činností pro automatizaci a řízení procesů. Dceřiné firmy založil v tuzemsku, ale též na Slovensku, Ukrajině, v Bělorusku, Iráku a Portugalsku. Kromě toho dodává rovněž investiční celky pro rafinerie.

Budoucnost čeká v zahraničí

Podnik letos očekává v letecké výrobě významný nárůst. Již dříve dodal systém avionických modulů pro letoun Ae 270 Ibis z Aera Vodochody.

Další zakázky zahrnovaly systém řízení proudového motoru PBS, palivových čerpadel nebo palubní síť pro letoun EV 55. „Bohužel budoucnost naší firmy v oblasti letecké výroby vidím ve vývoji a dodávkách komponentů pro zahraniční finalisty,“ říká Kovář.

Domácí letecký průmysl se totiž podle něj teprve odráží ode dna. Úspěchy sklízí v kategoriích lehkých letadel, od nichž je dlouhá a hlavně drahá cesta zpět k dopravnímu letounu. „Navíc lidé, kteří to uměli, pomalu odcházejí do penze a neměli možnost vychovat novou generaci,“ dodává.

Určitou naději podle něj představují letouny Ae 270 a EV 55. Firma má tři majitele a byla založena bez účasti zahraničního kapitálu. Tržby se pohybují ve stovkách milionů korun a počet zaměstnanců přesahuje 100 osob.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
Auta
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in…
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Nejlepší ojetá auta do 100 000 Kč, která jsou levná na provoz
Technologie
Operátoři slibují „datování bez počítání“. Je to prachsprostá lež [komentář]
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Google Maps budou přehlednější. Navíc se přizpůsobí chodcům i řidičům
Xeony generace Ice Lake mají 38 jader a HBM2. Xeony Phi nahradí 44jádrová verze ISX-H
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít