Lékárna ve spíži V. - Oves, hrách a oříšky

30. října 2010, 13:39 - Petra Klíčová
30. října 2010, 13:39

Podle amerického lékaře a respektovaného odborníka na zdravý životní styl Stevena Pratta existuje 14 takzvaných superpotravin. Jejich pravidelná konzumace by vám měla zajistit pevnější zdraví a delší život. Po rajčatech, brokolici, špenátu, dýni, pomeranči, lososu, borůvkách, jogurtu, krůtím masu a čaji zbývá představit oves, luštěniny, sóju a vlašské ořechy.

Foto: Photl.com

Stejně jako tomu bylo ve všech předchozích pokračováních seriálu Lékárna ve spíži, i tentokrát mají všechny uvedené superpotraviny něco společného. Jsou zbarvené v přírodních zemitých odstínech a mají podobný tvar. Obvykle jsou malé a oblé. Zatímco například s ovsem v kuchyni čarovaly snad všechny naše prababičky, sójové produkty patří k relativně exotickým potravinám, na něž si leckterá hospodyňka dřívějšího data narození ještě nestačila zvyknout.

Když já jim dám ovsa

Oves patří k základním obilovinám a během lidské historie byl vždy oceňován pro svou vysokou energetickou hodnotu. Přesto nezpůsobuje obezitu, naopak. Dokáže zvýšit energetickou výkonnost organismu.

To je dáno vysokým obsahem složitých cukrů, které se v zažívacím traktu uvolňují postupně a vstřebávají se podle potřeby. Na rozdíl od cukru jednoduchého – řepného – nezatěžuje trávení. Kromě cukrů obsahuje oves také významné množství bílkovin, vápník, hořčík, křemík, vitaminy skupiny B a vitamin E. Napomáhá ke snižování cholesterolu v krvi, snižuje vysoký tlak a hojí ekzémy a záněty kůže. Čaj z rozdrcených ovesných zrnek pomáhá při nespavosti, podporuje činnost ledvin a posiluje nervy při vyčerpanosti a únavě.

Asijská sestřenice ovsa sója obsahuje bílkoviny v takové kvalitě, že je jako jediná z rostlinných potravin považována za plnohodnotnou náhradu masa. Výživová hodnota půl kilogramu sóji odpovídá dvěma kilogramům masa a pěti litrům mléka. Vedle bílkovin obsahuje řadu dalších pro zdraví příznivých látek, především fytoestrogeny. Tyto rostlinné hormony snižují nepříjemné vedlejší projevy klimakteria a stárnutí, navíc působí jako prevence rakoviny a osteoporózy u žen. Pro obsah těchto hormonů však není vhodné podávat sóju ve větším množství dětem. K možným problémům patří i alergie na sójovou bílkovinu. V asijských kuchyních se proto často objevuje sója fermentovaná v podobě pasty miso, tempehu či sójové omáčky. V této formě je sójová bílkovina výrazně méně alergizující, podobně jako bílkoviny kravského mléka v jogurtu.

Hrách a kroupy, to není hloupý

Čočka, fazole, hrách, cizrna a další luštěniny jsou bohaté na vlákninu. Vláknina má nezastupitelnou roli při správné činnosti zažívacího systému a zvyšuje pocit nasycenosti. Luštěniny mají nízký obsah tuku – navíc je to tuk, který pomáhá snižovat hladinu cholesterolu. Vedle toho jsou bohaté na minerální látky: Obsahují hořčík, draslík, vápník, železo, měď a zinek. Luštěniny tak působí preventivně proti kardiovaskulárním onemocněním a měly by tvořit součást diety diabetiků. Živiny z nich se vstřebávají pomalu, a proto nedochází k prudkému vzestupu hladiny cukru v krvi. K jejich dalším přednostem patří to, že pomáhají udržovat optimální sexuální aktivitu, příznivě ovlivňují růst a vývoj těla včetně mozku.

Ideální je konzumovat luštěniny společně s obilovinami. Tato kombinace totiž obsáhne celé spektrum aminokyselin, které naše tělo potřebuje. Tradiční receptury na luštěnino-obilné pokrmy najdeme ve většině světových kuchyní. V Latinské Americe se jedí fazole s rýží, kukuřicí či tortillami, v Asii sójové boby s rýží, v Indii luštěninová polévka dhál s rýží, v arabském světě cizrnový hummus s plackami pita a u nás hrách a kroupy. Luštěnin by vždy mělo být o něco méně než obilovin, zhruba v poměru 2 : 1.

Oříšky nejen pro Popelku

Ořechy obecně jsou bohaté na rostlinné steroly a nenasycené mastné kyseliny. Tyto „hodné“ tuky, obsažené v mandlích, lískových, vlašských, pistáciových, pekanových, burských a kešu ořeších, pomáhají snižovat hladinu cholesterolu. Nejvyšší obsah prospěšných omega 3 mastných kyselin pak mají ořechy vlašské. Jejich účinky byly porovnávány s účinky olivového oleje a vlašáky z tohoto duelu vyšly vítězně. Jejich pravidelná konzumace působí preventivně proti onemocněním srdečních cév a vysokému tlaku, snižuje riziko vzniku krevních sraženin a mozkové mrtvice.

Látky obsažené v oříšcích pomáhají předcházet i dalším onemocněním, jako jsou deprese, roztroušená skleróza, artritida a cukrovka. Vzhledem k tomu, že ořechy jsou bohaté na tuky, mnoho lidí se je bojí jíst častěji kvůli nadváze. Ořechy však rychle zasytí a mají velmi nízký glykemický index, takže zároveň zasytí nadlouho. Podle závěrů lékařských studií dokáže pravidelná konzumace ořechů, tedy hrst více než 5x týdně, snížit riziko infarktu až o polovinu a prodloužit život o tři až osm let.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Auta
Příval malých crossoverů na český trh nebere konce. Dnes…
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se bude v Číně
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Technologie
Bez LTE, zato s Wi-Fi. Praha nabídne v metru bezplatný internet
Intel dává k procesorům Core i7-7700K a i7-6700K zadarmo dvě hry. Slevy zatím ne
Levnější smartphony budou zase o kus lepší. Díky Snapdragonu 636
Špičková výbava za hubičku. Archos Diamond Omega je nejlevnější mobil se Snapdragonem 835
Intel chystá kvantové počítače. S centrem QuTech vyrobili 17 qubitů na jednom čipu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít