Lék na aroganci gigantů?

30. ledna 2006, 00:00 - admin
30. ledna 2006, 00:00

CONSTRUCTION MANAGEMENT Problémy s příliš mocnými generálními dodavateli lze řešit také jinou organizací práce. Například systémem construction management, tedy „řízením staveb“. Oč jde? Realizaci (někdy i přípravné etapy) projektu řídí specializovaná „nestavební“ firma, která dodavatele potřebných prací či produktů hledá sama.

CONSTRUCTION MANAGEMENT

Problémy s příliš mocnými generálními dodavateli lze řešit také jinou organizací práce. Například systémem construction management, tedy „řízením staveb“. Oč jde? Realizaci (někdy i přípravné etapy) projektu řídí specializovaná „nestavební“ firma, která dodavatele potřebných prací či produktů hledá sama.

„Je to výhodné zejména tam, kde na začátku ještě není přesně známá konečná podoba projektu. Typicky jsou to obchodní galerie, kde postupně - až po začátku výstavby - přicházejí nájemci s různými představami o pronajímaných prostorách. To by v případě generální dodávky představovalo desítky změn jednotlivých smluv. Náš systém umožňuje stavět základy, opláštění či střechu a teprve podle potřeb uzavírat smlouvy na vzduchotechniku či síťové rozvody,“ vysvětluje Petr Palička ze společnosti Bovis Lend Lease.

Ta v tuzemsku tímto systémem od roku 1991 řídila výstavbu 130 nejrůznějších objektů, například nového terminálu na letišti Praha-Ruzyně či přestavbu pražského Kongresového centra.

„Třeba v USA je construction management obvyklým způsobem organizace práce ve stavebnictví, zatímco v Evropě se situace liší. V Německu převládá díky tradicím systém generální dodávky, ale například ve Španělsku je construction management rozšířen. Tam se jedná o reakci na nedávnou situaci na trhu. Ten byl ovládán silnými a arogantními generálními dodavateli, kteří diktovali podmínky investorům,“ říká Palička.

Na tuzemském stavebním trhu oceňuje vzrůstající profesionalitu všech aktérů, vedle toho i klesající počet úrazů. „Za nezdravý považujeme příliš vysoký podíl trhu, který ovládá skupina pěti firem - jde o největší koncentraci v zemích Unie. Negativně vnímáme i časté porušování etiky,“ dodává Petr Palička. Počet přímých dodavatelů pro jeden projekt se podle něj obvykle pohybuje kolem 10 až 15, na rozsáhlých stavbách to může být i ke stovce.

NEJVĚTŠÍ HRÁČI STAVEBNÍHO TRHU

|Firma|Obrat v roce 2004 v mld. Kč|
| Skanska|29,6|
| Metrostav|19,6|
| SSŽ|18,3|
| Strabag|14,4|
| Skanska DS|8,5|
| ŽS Brno|8,0|
Pramen: Czech Top 100, 2005

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Cnews FM: Sžili jsme se s Firefoxem Quantum, nebo jsme ho vyhodili z okna? [podcast]
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít