Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Trvalý pobyt – vše, co o něm potřebujete vědět

Získat trvalý pobyt je sice právo českého občana, ale není povinnost jej mít. I když si…

Tiskovázpráva.online edituje zprávy před rozesláním do redakcí

Marketingová flotila e.vox spustila novou službu Tiskovázpráva.online. Je určená…

Prodávejte špičkové interiérové dveře s franchisou Solodoor

Interiérové dveře jsou klíčovou součástí domu či bytu. Hrají funkční roli i designovou.…

Zakladatelka značky Cockerel Lenka Kohoutová
Zakladatelka značky Cockerel Lenka Kohoutová
Autor: Cockerel

Kvalita a nápaditý design je základ, říká návrhářka Lenka Kohoutová

24. května, 06:00 - Zuzana Sedmerová, Export a podnikání
Zakladatelka značky Cockerel Lenka Kohoutová
Zakladatelka značky Cockerel Lenka Kohoutová
Autor: Cockerel
24. května, 06:00

Návrhářka a zakladatelka mladé české značky Cockerel, které se i díky projektu Design pro konkurenceschopnost agentury CzechTrade podařilo zaujmout na prestižním pařížském veletrhu Maison & Objet, v rozhovoru přibližuje mimo jiné svůj pohled na roli designu v podnikatelském úspěchu.

Značka Cockerel byla založena na podzim roku 2011 jako osobní projekt návrhářky Lenky Kohoutové. Odstartovala expozicí v Centru současného umění DOX v Praze, kde prezentovala kolekci pánských a dámských ručně pletených svetrů. Kromě oděvů zahrnuje Cockerel interiérové doplňky, jako jsou polštáře, přehozy, plédy, stínidla, ale také ručně foukané vázy zdobené pletenými potahy s designem potahů sedacího nábytku či stínidel lamp.

Název Cockerel prozrazuje nejen odkaz na kohoutí barevnost a důležitost práce s barvou jako takovou. V překladu znamená rodné jméno autorky a odkazuje na sounáležitost rodinných tradic a na prvorepublikový přístup k řemeslu, který je podstatou malosériové výroby. Značka si rychle získala popularitu, a to nejen v České republice, pro svou odvážnou barevnou nápaditost, zpracování a výběr těch nejkvalitnějších materiálů, především vlny, bavlny a hedvábí.

Značce Cockerel se podařilo zaujmout i na prestižním pařížském veletrhu Maison & Objet. Vyjednávání s veletržní správou o umístění bývá mnohdy velmi náročné a ne vždy pro vystavovatele napoprvé úspěšné. Přesto Cockerel dokázal získat řadu konkrétních i potenciálních obchodních příležitostí.

Ilustrační foto ( Autor: Michal Ureš )

Mají nové české značky ještě vůbec šanci prosadit se v zahraničí?

Šanci prosadit se má každý, všichni ale nemáme stejné výchozí podmínky. Cestu k úspěchu tvoří několik aspektů, ke kterým přirozeně patří správné načasování, dobře zvolený produkt a charakteristika s ním spojená, jako jsou kvalita suroviny a zpracování, dobrá kalkulace cen, původ, výroba, koncept atd. Je také dobré znát svého zákazníka a trh, na který cílíte.

Jak se povedlo prorazit vám?

Pro mě osobně je důležitá i udržitelnost výrobku. Pokud už musím vyrábět nový produkt, pak se nezbytně zabývám jeho recyklací nebo dalším využitím, volím například biologicky rozložitelné a udržitelné vlákno. Je na každém z nás, zda si o dodavateli zjistíme, kde a jak vyrábí, za jakých podmínek, koho zaměstnává, jak nakládá s odpadem a zda dodržuje environmentální požadavky spojené s textilní výrobou. Pokud je to jen trochu možné, využívám lokální výrobu.

Pokud už musím vyrábět nový produkt, pak se nezbytně zabývám jeho recyklací nebo dalším využitím, říká Lenka Kohoutová, šéfka projektu Cockerel ( Autor: Michal Ureš )

Proč jste se rozhodla právě pro veletrh Maison & Objet Paris?

Potřebovala jsem posílit prodeje v Evropě i v zámoří. Pařížský Maison & Objet je v současnosti považován za jeden z nejvýznamnějších veletrhů v oblasti designu ve světovém měřítku. Měla jsem možnost ho několikrát navštívit ještě předtím, než značka Cockerel vznikla, takže jsem jeho prostředí již znala. Vzhledem k tomu, že Cockerel není výlučně módní značka, ale zabývá se také interiérovými doplňky, padla volba právě na tuto akci. Veletrh má vysokou návštěvnost, sjíždějí se tam nákupčí z celého světa, a navíc to od nás není daleko. To se zdálo být pro začínající firmu jako ideální kombinace. Že je veletrh na seznamu podporovaných akcí projektu Design pro konkurenceschopnost, bylo příjemné zjištění a velká pomoc.

Prozradíte nám nějaký zajímavý a úspěšný exportní případ z pařížské výstavy?

Každý nový odběratel je úspěchem, ať už je malý, velký, zdaleka, či zblízka – o každého se musíte starat stejně dobře. Jak se říká, je mnohem jednodušší udržet si stálého klienta než sehnat nového, proto je jen na vás, jak jim vyjdete vstříc. Snad jedna kuriozita, nikdy bych neřekla, že budeme dodávat vlněné svetry na Floridu!

Ilustrační foto ( Autor: Michal Ureš )

Myslíte si, že kvalitní design může zvyšovat přidanou hodnotu výrobků, a přidávat tak firmám na zisku?

Každá doba má svá specifika, dnes je třeba módní říkat, že dobrý design je ten s příběhem. Bohužel se stává, že příběh je mnohdy lepší než samotný výrobek. Nicméně pokud se ptáte mě jako designéra, výrobce i exportéra v jedné osobě, tak kvalitní výrobek s nápaditým designem považuji za základ. Kvalitní výrobek ale sám o sobě zdaleka nestačí.

Podporou designu pomáhá CzechTrade posilovat konkurenceschopnost firem
Design může výrazně zvýšit nejen image značky, ale zejména přidanou hodnotu produktu. Ten se tak stává konkurenceschopnějším a rostou i jeho prodejní šance.

Designér Petr Novague tvrdí, že tržní úspěchy zaznamenala většina jeho klientů. Mezi úspěšnými projekty, které se pyšní designem studia Novague, nalezneme zubní kartáčky Spokar X, výrobky společnosti Saltek, která se specializuje na přepěťové ochrany, nebo kola Favorit. „Design v principu umožňuje výrobcům říci si o větší marže, a tím zvýšit také zisk. Designér může poskytnout nový úhel pohledu, který je ovlivněn stovkami jednání s výrobci. Manažeři českých firem si však stále neuvědomují důležitost a dopad designu, který jim pomůže změnit celkovou strukturu podniku,“ říká Petr Novague.

I proto agentura CzechTrade propojuje od roku 2008 designéry s českými podniky, a zlepšuje tak jejich šance v zahraničí. Zaměřuje se zejména na menší firmy a designéry, kteří sídlí v regionech s nízkou dostupností nebo postrádají potřebnou zkušenost, a poskytuje jim odbornou pomoc v oblasti designu a jeho propagace v zahraničí. V rámci projektu Design pro konkurenceschopnost CzechTrade nabízí malým a středním podnikům 50procentní finanční podporu na zvýhodněné designérské služby a na účast na vybraných zahraničních veletrzích nebo výstavách. CzechTrade je rovněž dlouholetým partnerem ocenění Czech Grand Design, které zejména prostřednictvím kategorie Výrobce roku – cena Design pro export odráží úsilí o propagaci efektivního využívání designu jako nástroje konkurenceschopnosti, zejména na globálních trzích.

Projekt Design pro konkurenceschopnost, který funguje od roku 2016, počítá s podporou až dvou stovek individuálních projektů malých a středních firem. Financován je z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost – programu podpory Marketing. Hlavním cílem je zvýšit mezinárodní konkurenceschopnost malých a středních podniků prostřednictvím zvýhodněných designér­ských služeb a individuální prezentace designu na prestižních zahraničních výstavách a veletrzích. Do konce roku 2019 mají firmy možnost požádat o podporu na úhradu 50 procent nákladů za účast na zahraničních veletrzích a také na spolupráci s partnerem z Adresáře designérů CzechTradu.

Marcela Havlová

Vedoucí PR a komunikace, CzechTrade

Autorka je vedoucí manažerkou projektu „Design pro konkurenceschopnost“ CzechTrade

PDF verze květnového čísla magazínu Export a podnikání ke stažení


Čtěte také

Události  Dálniční známka, ilustrační foto

Cena dálniční známky pro osobní vozy se možná zvýší na dva tisíce korun

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1500 na 2000 korun…

před 6 hodinami

Vizualizace rozšíření letiště Heathrow. Třetí ranvej je vlevo. Pod ní má vést dálnice.

Megalomanské rozšíření Heathrow děsí lidi v okolí. Letiště odbaví navíc 700 letadel denně

Plány na výstavbu třetí ranveje londýnského letiště Heathrow dostávají reálné obrysy.…

před 7 hodinami

 Radovan Vítek

Požírání sebe sama: Vítkova CPI Property Group hodlá nakupovat vlastní akcie

Realitní skupina CPI Property Group, kterou ovládá tuzemský byznysmen Radovan Vítek,…

před 7 hodinami

Bulharská diviize ČEZ, ilustrační foto

Piráti podali trestní oznámení kvůli bulharským investicím ČEZ. Stát prý prodělal miliardy

Piráti dnes podali trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli hospodaření energetické…

před 7 hodinami

Události  Silnice v Rakousku, ilustrační foto

Komplikace při cestách na jih: Tyrolskem jen po dálnici, země na víkendy uzavře silnice nižších tříd

Úřady v rakouské spolkové zemi Tyrolsko v nejrušnějších časech letní sezony uzavřou trasy…

před 8 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
V Česku začala platit nová pravidla oddlužení. I přes řadu otazníků bude novela insolvenčního zákona přínosem, shodují se experti
Co dělat, když potřebujete asistenční službu na dovolené
Musíte v nájmu nového spolubydlícího nahlásit majiteli bytu?
Autem k moři: jak koupit rakouskou dálniční známku?
Podnikání v důchodu v 7 bodech
Auta
Jak koupit ojetý karavan nebo obytný vůz: Hlavně do něj…
Test Honda CB650R a CBR650R: Moderní oldschool
BMW řady 8 se představuje jako Gran Coupé s extra párem dveří
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: Honda CR-V vs. Toyota RAV4, Mercedes-AMG A 35, Range Rover Evoque, VW T-Cross
Kauza Dieselgate: Volkswagen má českým majitelům zaplatit 636 milionů
Hry pro příležitostné hráče