Kupte si unikátní sporťák

14. února 2005, 00:00 - (tj)
14. února 2005, 00:00

NETRADIČNÍ VÝROBCINa dvou místech v Česku se montují zvláštní sportovní automobily. V malých sériích, jen několik kusů ročně pro konkrétního zákazníka. Pokud si je koupíte, sáhnete poměrně hluboko do kapsy. V roce 1992 začala firma Kaipan ze severočeské Smržovky vyrábět vlastní varianty replik vozu Lotus Seven.

Většina vyrobených gordonů brázdí silnice v Česku.

**NETRADIČNÍ VÝROBCI

Na dvou místech v Česku se montují zvláštní sportovní automobily. V malých sériích, jen několik kusů ročně pro konkrétního zákazníka. Pokud si je koupíte, sáhnete poměrně hluboko do kapsy.

V roce 1992 začala firma Kaipan ze severočeské Smržovky vyrábět vlastní varianty replik vozu Lotus Seven. Cílem bylo rozšíření českého trhu s automobily o ryze sportovní kabriolet (roadster). První prototyp, konkrétně Kaipan 47, byl představen již na podzim roku 1992, avšak následovaly další roky vývoje a zkoušek.

Teprve o pět let později získal kaipan homologaci pro provoz na pozemních komunikacích. V letech 2001 a 2002 nahradil tento model nový typ s motorem Audi 1.8 Turbo 20, který dostal označení Kaipan 57. V loňském roce se v Česku prodalo šestnáct kaipanů. Jejich cena se šplhá nad jeden milion korun.

Většina z dosud vyrobeného počtu 84 kusů obou modelů zůstává podle zástupce výrobce Michala Hradského v Čechách. Novější typ Kaipan 57 si podle něho dokonce zatím kupují pouze Češi. V roce 2003 se firma Kaipan musela kvůli rostoucímu zájmu o své vozy přestěhovat do nových a hlavně mnohem větších prostor. „Soustavně se zabýváme vývojem. Rozšiřujeme výrobu, abychom mohli splnit zájem o vývoz našich aut do zahraničí,“ zdůraznil Hradský. Obdobné je to i v případě dalšího českého sporťáku, který se pod značkou Gordon vyrábí v Plzni (Profit o výrobci podrobně informoval v čísle 3/2005). Zde se Vladimír Friml rozhodl v roce 1997 vyrábět exkluzivní sportovní automobily, které na silnicích běžně neuvidíte. První prototypy nesly označení Gordon Roadster 101 a konstrukčně vycházely z tradice designu slavného českého vozu Aero 30.

Nejedná se však o žádnou repliku veterána, ale o vůz nabitý moderními technologiemi. Tohoto modelu a jeho nástupce Gordona 102 se do konce roku 2004 prodalo sedmnáct kusů. Z toho 13 gordonů jezdí podle zástupce této firmy Davida Haaseho po českých silnicích. „Koupili je lidé, kteří mají dost zkušeností se sériovými auty a pro rekreační jízdu jim chyběla radost spojená s odpočinkem,“ informoval Haase.

Stejně jako v případě repliky lotusu, ani toto vozítko si rozhodně nemůže dovolit každý. Cena Gordona 102 v základní výbavě atakuje hranici dvou milionů korun. Pokud jde o další plány výrobce, zůstávají podle Haaseho „při zemi“. „Vyvíjíme tvar nového vozu, ale zatím si ani předběžně netroufáme říci, kdy ho představíme,“ dodal Haase.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Chcete půjčku vyřídit online?
Jaký má vliv sdílené ubytování na českou ekonomiku?
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Auta
Na dálnici D1 bylo spuštěno další úsekové měření. Je totiž…
Porsche 718 Boxster a Cayman GTS se mohou pochlubit vyšším výkonem
Příval malých crossoverů na český trh nebere konce. Dnes dorazil Citroën C3 Aircross
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se bude v Číně
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Technologie
Tip: Jak získat Windows 10 Fall Creators Update co nejdříve?
Google překvapil. Kvůli lepším fotkám navrhl vlastní procesor
Už i pevným diskem se dá špehovat, funguje jako mikrofon. Hrozba pro bezpečnost
Podruhé a lépe. Surface Book 2 je rychlejší, lépe vybavený a může být zcela tichý
Netflix má již 104 milionů předplatitelů. Příští rok hodlá do obsahu nacpat 8 mld. dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít