Křováci nebo zdravý selský rozum?

20. ledna 2009, 14:59 - Erik Geuss
20. ledna 2009, 14:59

Odmítnutí nedotaženého plánu ministra Bursíka vládou je projevem její odpovědnosti

Čestmír Klos konstatuje (EURO 2/2009), že „čeští ministři odmítají evropskou tradici a nechtějí mírnit svou ekologickou stopu“. Odvozuje to z faktu, že ministra životního prostředí Martina Bursíka „zahnali s nápadem“ na takzvaný „offsetting leteckých emisí oxidu uhličitého“ spojených se zajištěním českého předsednictví EU.

Racionální přístup

Klos se dovolává odpovědnosti českého kabinetu. Vládní odmítnutí nepromyšleného a nedotaženého plánu ministerstva životního prostředí (MŽP), spočívajícího v neovlivnitelném a nepodloženém transferu minimálně dvou miliard korun z českého státního rozpočtu do „globálního fondu“, je však právě projevem odpovědnosti a vítězstvím racionálního přístupu. Dokument, s nímž Bursík neuspěl na lednovém jednání vlády, navrhuje „zapojit všechny resorty do programu náhrad za emise CO2 z letecké dopravy vzniklé v rámci služebních cest státních úředníků během předsednictví ČR v Radě EU ke zvýšení pozitivního image CZ“. Klos tento cíl interpretuje jako závazek předsednického státu EU, dle nějž „zvýšené emise, způsobené nadměrným létáním úředníků, bude finančně kompenzovat“. O co tedy jde?

Neznámý cíl

Letecké cesty úředníků jsou plánované dlouho předem. A navíc platí, že čím více ambicí, tím více setkání. V dokumentu popisujícím české předsednictví EU každý zjistí, že právě MŽP patří mezi nadprůměrné cestovatele, zatímco hospodářské resorty více šetří prostředky daňových poplatníků. Kdyby MŽP chtělo skutečně omezit emise, nebylo by lepší tolik necestovat a využít fungujícího systému videokonferencí?
Je tedy cílem takzvaného offsettingu snížení emisí oxidu uhličitého nebo zajištění příjmu pro fond Globální aliance pro změnu klimatu? Neměli by daňoví poplatníci vědět, jak by se ve fondu hospodařilo s jejich často nedobrovolně vynaloženými penězi? Kdo fond kontroluje, jaké má náklady na vlastní fungování a jak se rozhoduje o výdajích? Kdyby Bursíkův materiál poskytoval na tyto otázky jasné odpovědi, mohl třeba kabinet diskutovat jinak. Stejně jako v případě, že by dokument prošel do vlády standardní procedurou, protože záměr jistě nebyl nový a neočekávaný. Tedy s připomínkami ministerstev, a nikoli ve formě bleskového „vánočního překvapení“.

Účinnější postup

Otázek je mnoho, odpovědí málo. Na pravou míru by bylo vhodné uvést i informaci, že „zelená ministerstva“ navzdory vládnímu odmítnutí návrhu „offsettingu“ budou své evropské cesty zpoplatňovat dle „emisního klíče“. Pokud s tím tyto resorty počítaly dopředu, při tvorbě rozpočtu, který schvaluje parlament, a mají na to rozpočtovou subkapitolu, je to v pořádku. Pokud nikoli, dostanou se do zásadního rozporu s platnou legislativou, například s rozpočtovými pravidly.
Co je to emisní klíč? Jde o problematické vyčíslení množství emisí CO2 vyprodukovaných uskutečněným letem a přepočítaných na jednoho pasažéra, zejména pak o přepočet na finanční hodnotu odpovídající ceně emisní povolenky. Tato cena povolenky je v současnosti relativně nízká, neboť se na burze neobchodují všechny emise CO2, a vůbec ne z letecké dopravy. Jde tedy o „tržní hodnotu“ jiné komodity a na jiném trhu.
Mnohem účinnější postup než stachanovské závazky a normování od zeleného stolu tkví v korektní diskusi o ekonomických, environmentálních i sociálních dopadech různých opatření na snižování emisí, zejména znečišťujících a zdraví škodlivých látek. A také v preferování dobrovolných přístupů a závazků podniků – právě ty totiž vedou k zásadním inovacím a změnám technologií. Regulace, jako jsou poplatky či jiné kvazidaně, peníze z byznysu odčerpávají, a proto se investice většinou odkládají. Naopak, uskutečněné „miliardové investice velkých koncernů“, o nichž hovoří Klos, nejsou většinou vynakládané z donucení, ale z přesvědčení. A právě to si všichni, nejen „čeští ministři u evropského kormidla“, uvědomují.

Polemika:
Na článek Nastupují křováci od redaktora týdeníku EURO Čestmíra Klose (EURO 2/2009) zareagoval Erik Geuss, ředitel sekce Strategie a ekonomiky průmyslu na Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
DVB-T2 již pro 83 % domácností. Nové pokrytí hlásí Černá hora a Lysá hora
Objevil se první dvoujádrový Ryzen, vzorek mobilního čipu s GPU Radeon Vega 3
Samsung udělá z mobilů ještě lepší počítače. Na Galaxy S8 a Note8 poběží Linux
Nejlepší protipirátská ochrana Denuvo padla. Cracky vznikají ještě v den vydání her
Podle výrobců grafik ještě těžní mánie nekončí, vydrží prý minimálně do konce roku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít