Kroksky jasným vítězem pandemie. Oblíbené sandály dokráčely k rekordním tržbám, jejich akcie za rok vyskočily o 260 procent - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Kroksky jasným vítězem pandemie. Oblíbené sandály dokráčely k rekordním tržbám, jejich akcie za rok vyskočily o 260 procent

,
Kroksky jasným vítězem pandemie. Oblíbené sandály dokráčely k rekordním tržbám, jejich akcie za rok vyskočily o 260 procent
Zdroj: Depositphotos
  • Tržby firmy Crocs, která vyrábí stejnojmenné gumové sandály, dosáhly ve druhém čtvrtletí částky 640 milionů dolarů

  • Na začátku pandemie se akcie americké firmy prodávaly za 8,42 dolarů za kus, nyní jsou k mání za více než 130 dolarů

  • Společnosti se vyplatila sázka na mladé celebrity. Jednou z jejích hlavních reklamních tváří se stal zpěvák Justin Bieber

Už je máte? Ne? Tak to jste zřejmě jedni z mála. Po oblíbených gumových sandálech značky Crocs je totiž rekordní sháňka. Ve druhém letošním čtvrtletí se tomuto americkému výrobci bot, jež se dají využít jak k chození po doma, na zahradě, do vody, tak i po městě, podařilo utržit rekordních 640 milionů dolarů (bezmála 14 miliard korun). Tedy zhruba dvakrát tolik, než jakými prodejními čísly se společnost se sídlem v coloradském Boulderu mohla pochlubit o rok dříve.

Firma v období od letošního dubna do června překonala nejen svá dosavadní maxima, ale také původní odhady analytiků společnosti Refinitiv, kteří jí podle CNBC předpovídali tržby na úrovni 565 milionů (něco přes 12 miliard korun). To přimělo šéfa Crocs Andrewa Reese poněkud poupravit vlastní výhled na zbytek roku – zatímco ještě na jaře počítal s tím, že by si jeho firma ve srovnání s loňskem mohla čistě z pohledu tržeb polepšit o 50 procent, nyní růst odhaduje na procent pětašedesát.

400 tisíc prodaných ponožkobot. Brněnští Skinners vyrostli za pět let ze startupu k obratu 100 milionů

„I nadále vidíme silnou poptávkou po botách značky Crocs napříč celým světem,“ okomentoval Rees aktuální finanční výsledky amerického výrobce obuvi. Šéf společnosti zároveň přiznal, že firma bude muset kvůli covidu dočasně uzavřít některé své továrny ve Vietnamu, kde se nachází podstatná část jejích výrobních závodů. Tyto potenciální potíže nicméně dle jeho slov byly do nově ohlášených cílů na letošní rok již zahrnuty.

Vedle samotných tržeb vyzněly pro výrobce sandálů Crocs velice pozitivně i další finanční ukazatele. Například jeho provozní zisk, který dosáhl ve sledovaném období výše 195,3 milionů dolarů (zhruba 4,2 miliardy korun). To je přibližně třiapůlkrát tolik, než na jakých cifrách se pohyboval o rok dříve.

Sázka na pohodlí, praktičnost a Justina

Co za raketově rostoucí poptávkou stojí, není tak těžké odhadnout. Je to pochopitelně současná pandemie, která přinutila v průběhu uplynulého roku podstatnou část populace zavřít se doma na dlouhé týdny až měsíce.

Během nich si lidé příliš nelámali hlavu s tím, co zrovna mají na sobě při ojedinělé návštěvě nedalekého supermarketu, neboť kvůli roušce nasazené přes ústa nebylo stejně kolikrát dost dobře patrné, kdo se za ní ukrývá. Důležitý byl především komfort, a tím jsou „kroksky“ proslavené široko daleko.

Gumové pantofle ve tvaru dřeváků se navíc během doby covidové ukázaly být i velice praktické. To proto, že se dají celkem snadno dezinfikovat. A na to lidé slyší, jak s odkazem na Investiční web připomíná server Kurzy.cz.

Právě s příchodem první vlny koronavirové nákazy do Evropy a USA lze vypozorovat změnu v trendu vývoje ceny akcií společnosti. Zatímco v polovině března 2020 se prodávaly v hodnotě 8,42 dolarů za kus, dnes jsou na trzích k dostání za bezmála 131 dolarů za kus. To v součtu za uplynulých 12 měsíců činí nárůst přes 260 procent. Od začátku pandemie pak ještě o dost víc.

Jak šla cena akcií společnosti Crocs od začátku pandemie. Zdroj: Trading Economics
Jak šla cena akcií společnosti Crocs od začátku pandemie. Zdroj: Trading Economics

Ve výčtu faktorů vedoucích k nebývalému úspěchu amerických gumových sandálů je pak potřeba též zmínit vydařenou marketingovou kampaň, kterou společnost během loňského roku zahájila. Vyplatila se jí především sázka na celebrity z řad takzvané generace Z, tedy skupiny lidí narozených na přelomu tisíciletí.

Jednou z hlavních tváří nové reklamní strategie se v říjnu stal kanadský zpěvák Justin Bieber. Jediná jeho instagramová fotka, na které tyto pantofle plavou na hladině bazénu, dostala během pár hodin přes milion „lajků“. Co však bylo pro firmu možná ještě důležitější, hodnota jejích akcií v tu ránu povyskočila o znatelných 11 procent, jak připomíná Business Insider.

Web britské televize BBC pak v souvislosti s úspěšným marketingovým tažením zmiňuje rovněž čínskou sociální síť Tiktok, na které se sandály v rámci výzvy #CrocsChallenge staly v minulosti hitem, nebo letošní slavnostní udílení filmových Oscarů. Na něm povědomí o krokskách pomohl rozšířit americký hudebník a člen hiphopové skupiny The Roots Ahmir Khalib Thompson alias Questlove. Padesátiletý umělec dorazil na galavečer v modrém obleku s černými kalhotami, ale hlavně zlatými gumovými pantoflem na nohou.