Krize poskytuje alibi stereotypům

13. října 2009, 11:01 - Luděk Pfeifer, spolumajitel poradenské společnosti M.C.TRITON
13. října 2009, 11:01

„Prachy se nedaj’ ušetřit, prachy se musej’ vydělat…“ – tuhle známou pravdu jsem nedávno použil do titulku svého blogu. Chtěl jsem tak zareagovat na fakt, s kterým se v poslední době setkávám se znepokojující intenzitou.

Autor: Jan Třeštík

Převažující reakcí vedení firem na krizi je snižování nákladů. Úsporná opatření jsou jistě reakcí logickou a smysluplnou, v až příliš dlouhé řadě firem jsou však spojena se třemi „ale“.

Jak akcelerovat obchod

Snižují se náklady, ale překvapivě často jdou na řadu zbytnělé podpůrné a manažerské procesy později než redukce ve výrobě, marketingu a investicích do lidí. Snižují se náklady, ale často se s vaničkou vylije dítě – podvazuje se budoucí konkurenceschopnost.

Snižují se náklady, ale v otázce zvyšování výnosů panuje bezradnost, stereotypy a přešlapování na místě.

Za obzvlášť alarmující považuji třetí skutečnost. Snížení nákladů je podmínka nutná pro zvládnutí propadu tržeb, není ale postačující pro nalezení východisek ze ztráty poptávky. Sám jsem se svými kolegy ve vedení vlastních firem věnoval zdaleka nejvíc pozornosti a energie tomu, jak akcelerovat obchod.

Změnili jsme tak od základu spoustu věcí – priority v cílových skupinách zákazníků, produktové portfolio, pravidla komunikace se zákazníky a péče o vztahy s nimi, způsoby sledování výkonnosti našeho obchodu, způsoby finanční i nehmotné motivace obchodníků, přepracovali marketingový plán, přeskupili manažery ve vedení obchodu – ty nejlepší k segmentům trhu s největším potenciálem. Zabralo to.

Pragmatická pomoc

A zabírá to jasně i tam, kde si služby tohoto zaměření od nás kupují naši klienti. Snad je zbytečné říkat, že si klienti kupují velmi pragmatickou pomoc: Kupují si nápaditost a tvořivost, která se pod tlakem krize ve firmách obtížně hledá. Kupují si dodatečnou kapacitu interim manažerů, kteří změny dokážou rychle a důsledně implementovat. Kupují si chytrou komunikaci, díky níž jsou změny ve firmách lépe akceptovány, a jsou tudíž efektivnější.

Chtěl jsem se o tuto zkušenost podělit. Podělit se o dvě – z mého pohledu nesporná – fakta: V krizi je rozhodující konat ve prospěch výnosové stránky. V krizi je účelné nechat si pomoci v tom, nač moje síly nestačí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít