Krize nahání zákazníky diskontům

23. října 2008, 17:45 - Táňa Králová
23. října 2008, 17:45

Na zavedené „brandy“ zaútočí vlastní značky řetězců

Nechceme obchodní centrum – rozuměj Lidl – uprostřed města, odhlasovali si v referendu občané jihočeského Milevska. Šlo jim přednostně o to ubránit „plac“ dnešního autobusového nádraží než postavit se záměru diskontu dál rozšiřovat svou prodejní síť. Diskont jako maloobchodní formát se v Česku rozmáhá stále agresivněji. Od poloviny devadesátých let se počet těchto prodejen zdesateronásobil. Na českém trhu je nyní přibližně 560 potravinářských diskontů a další asi dvě stovky obchodů s typickými prvky diskontního prodeje uvádí společnost Incoma Research. Globální ekonomická krize zajistí jejich další rozkvět, předpokládají odborníci z retailu.
Zpomalení ekonomického růstu výrazně posouvá priority zákazníků. Lidé méně utrácejí za zbytné zboží, aby jejich rozpočet utáhl výdaje za dražší potraviny a vyšší poplatky za energii. „Nejrozvinutější trhy, včetně USA a Evropské unie, zaznamenaly od počátku letošního roku významný pokles u nákupu aut, mobilních telefonů, oděvů, útrat za pohonné hmoty či v restauracích. To vše se odráží v maloobchodu a potravinářském sektoru,“ upozorňuje analytička společnosti Planet Retail Sarah Herrlein. Poukazuje přitom na značný růst obratů diskontních řetězců, jako jsou Aldi a Lidl. Čas pro Aldi Lidl ze skupiny Schwarz si čeští spotřebitelé zvolili obchodníkem roku 2008. „Přitáhl zákazníky z většího okruhu, které zaujal sortimentem. Obchody jsou pro ně dostupné, u pokladen nebývají fronty,“ vysvětluje oblibu Lidlu Petr Hrala z firmy Opinion Window, která se zabývá výzkumem trhu. O příchodu Aldi na zdejší trh se stále jen spekuluje. Německý retailový konzultant Wilfried Arnhold připomíná, že řetězec Aldi má úspěšnou strategii zaměřenou na zákazníka a na mezinárodních trzích se mu daří. „V Česku je ale už hodně diskontů. Když sem přijde Aldi, pak jedině na úkor někoho jiného,“ domnívá se Robert de Groot, viceprezident pro marketing v Aholdu Czech Republic. Hrala si ovšem nemyslí, že by na českém trhu nebylo místo pro další diskontní řetězec. „Přijde-li s dobrým projektem, bude konkurentem pro všechny, nejen ostatní diskonty, ale i supermarkety a hypermarkety. Může konkurovat kvalitou, která z trhu trochu odešla s tím, jak se vše podřídilo ceně,“ poznamenává Hrala.
Čeští zákazníci už ovšem nejsou výhradně cenově orientovaní, jdou po kombinaci nejlepší ceny a kvality, shodli se účastníci panelové diskuse, kterou na téma Diskont versus kvalita uspořádala agentura JWT. Lidem se už také zajídají nákupy pod jednou střechou a stále více vyhledávají specializované obchody, kde oceňují osobní přístup a péči o zákazníka. Proto chodí pro čerstvé zboží ke svému pekaři, řezníkovi, prodejci sýrů, vína či zdravé výživy. Zákaznickou komunitu vytvářejí také společné zájmy a životní styl, pro ně jsou tu knihkupectví, obchody pro psy, welness centra. Jedním z trendů na českém trhu v nejbližším období, které pojmenoval panel JWT, bude posun supermarketového segmentu na trh convenience, pohodlného specializovaného nákupu s unikátní nákupní zkušeností. „Dnes tuto přidanou hodnotu žádá kolem deseti až patnácti procent české populace,“ odhaduje Hrala.

Privátní značky posílí Pod stále větším tlakem budou klasické značky producentů, s nimiž budou o podíl na trhu usilovněji bojovat vlastní značky maloobchodníků. „Budoucnost je v privátních značkách. Víc připoutají zákazníky, protože mohou nabídnout vyšší kvalitu za co nejnižší cenu,“ tvrdí Robert de Groot z Aholdu. Uvědomuje si, že privátní značka neznamená jen cenu, současně se nesmí zapomínat na kvalitu. A maloobchod musí svůj mateřský „brand“ průběžně budovat a podporovat, protože spotřebitelé nedělají příliš rozdílů mezi značkami, zaznělo také při diskusi u kulatého stolu JWT. Majitelům zavedených značek nevyslal nijak potěšující zprávu: Recese ještě zvýrazní konec ochoty spotřebitelů platit víc, než je nutné. Pro výrobce se na obzoru rýsují těžké časy a musí na ně reagovat, aby udrželi svůj podíl na trhu. To znamená především ještě více investic do reklamních akcí. „Jen malá skupina zákazníků odmítá privátní značky. Většině nevadí a budou je kupovat, když s konkrétním výrobkem budou mít dobrou zkušenost,“ dodává Petr Hrala.

GRAF:
Hypermarkety dominují
Hlavní nákupní místo potravin pro Čechy
Nákupní formát*Podíl (%)
Hypermarket*41
Diskont*21
Menší prodejna*19
Supermarket*17
Jiný typ*2
Pramen: Incoma Research, GfK Group

GRAF:
Maloobchodní desítka
TOP 10 retailu v západní a střední Evropě v roce 2007
Pořadí*Společnost*Mateřská země*Obrat (v miliardách eur)*Počet prodejen
1*Carrefour*Francie*83,4*11 036
2*Metro*Německo*67,4*2376
3*Tesco*Velká Británie*66,1* 2820
4*Schwarz*Německo*51,9*8575
5*Rewe*Německo*48,4*12 205
6*Auchan*Francie*39,3*2409
7*Aldi*Německo*39*7188
8*Edeka*Německo*38,8*12 723
9*Leclerc*Francie*33,7*936
10*Intermarché*Francie*31*4198
Pramen: Planet Detail

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 tipů, proč se vyplatí operativní leasing
Prodám auto. Zn.: rychle a výhodně
Může vás šéf nutit, abyste zůstali v práci přesčas?
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Auta
„Zóna 30“ přinesla více smrtelných nehod a zranění.…
Motor Mercedesu pro formuli 1 je blízko překročení hranice 1000 koní
I nástupce Subaru WRX STI dostane hybridní pohon. Ale hlavně kvůli dynamice
Nový Volkswagen Touareg se představí v dubnu v Číně. Bude to hybrid
Test Range Rover Velar D300: Takhle má vypadat SUV
Technologie
„Kinect“ v mobilech neuspěl. Google pohřbí nadějnou technologii Tango
Nový život pro starý router. Český Turris za korunu můžete vybavit Wi-Fi 802.11ac
Vědci vytvořili nejmenší vánoční přání. Na poštovní známku by se jich vešlo 200 milionů
Hodnota všech kryptoměn je 30krát vyšší než na začátku roku
Intel chce hardwarově uzamknout systém ME, nebude možné se vrátit na starší firmware
Hry pro příležitostné hráče