Krize maloobchodních tržeb

22. dubna 2010, 02:00 - Luboš Smrčka, autor vyučuje na VŠE
22. dubna 2010, 02:00

Spotřeba domácností je jedním z hnacích motorů ekonomiky. Bez ní není možné opravdové oživení – pokud spotřeba klesá nebo stagnuje, těžko hledat zdroj, který by ji nahradil.

Zvláště v naší situaci, kdy podniky neinvestují, stát je zadlužen již teď a na nové výdaje nejsou peníze. Proto je zpráva o nedobrém výsledku maloobchodního obratu v únoru zprávou z oblasti nikoliv jenom špatných, ale rovnou těch nejhorších.

Rodiny utrácejí na základě dvou faktorů. Prvním je, na co mají, popřípadě, na co si půjčí. Existuje určitý objem disponibilních zdrojů a ten není „nafukovací“ – v českém případě se nijak nezvyšuje.

Příjmy rodin (reálné) nerostou. To neznamená, že se alespoň trochu nezvýšily platy, ale vzhledem k masivnímu růstu nezaměstnanosti je v rodinných rozpočtech peněz spíše méně nežli více. Vždyť ani osobní příjmy živnostníků a podnikatelů naprosto jistě nejsou zdaleka takové, jako v minulosti. Nezapomínejme, že rodiny mají také skoro bilion dluhů, což snižuje podstatně jejich cash flow. Ostatně dluh rodin sice stále roste, ale oproti letům, kdy spotřeba domácností hnala hospodářství vpřed, je to růst malý.

Druhým (a svým způsobem podstatnějším) faktorem je, jak se rodinám chce utrácet. V každých výdajích jsou položky nezbytné a zbytné. Ty druhé nyní rodiny soustavně a s precizností profesionálního cost killera ořezávají. Z hlediska podnikové teorie mají nyní české rodiny slušný výsledek – v lednu byl maloobchod 3,6 procenta pod lednem roku 2009, v únoru 2,9 procenta. A únor 2010 byl o půl bodu níže než leden 2010. Jinými slovy to značí, že ořezávání nákladů rodin probíhá „úspěšně“.

Závěr je jednoznačný a pro každého podnikatele v České republice varující (jako by ale těch varování již nebylo až moc). Oživení se nekoná, nekoná a nekoná – bohužel. Konat se nebude do té doby, dokud se nezmění spotřebitelská nálada.

Možná je to deprimující pocit, ale naplňují se předpoklady, že pro obyčejné lidi budou dopady krize nejhorší nikoliv v době, kdy budou největší propady zaznamenávat průmysl, stavebnictví nebo služby (což již asi bylo), ale až nějakou dobu poté. Bavme se o červnu, červenci, srpnu. Kdo vydrží do té doby, teprve ten bude mít (snad) vyhráno.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Nejlevnější 4K OLED televize se slevy nedočkala, ale dostane k ní zdarma PS4 Pro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít