Kreativní destrukce

27. dubna 2010, 15:03 - Radek Špicar
27. dubna 2010, 15:03

Manažerský panel

Krize jsou běžnou součástí automobilového průmyslu. Ta současná je ale ve třech ohledech zcela unikátní. Ještě nikdy nepřišla tak rychle. Místo obvyklých měsíců to byly týdny. Nikdy nebyla tak hluboká, dokonce i vyspělé trhy se propadly o desítky procent. A ještě nikdy nebyla tak globální. Jako pásový opar postihla celou planetu, snad jen s výjimkou Číny, která však ve světové ekonomice představuje unikum v mnoha ohledech. To vše krizi proměnilo v Schumpeterův proces kreativní destrukce, způsobující zásadní změny struktury celého odvětví. Především se ukázalo, že budoucnost patří koncernům. Hlavním důvodem jsou úspory z rozsahu. Spolupráce značek umožní nabídnout kompletní produktovou paletu od malých po prémiové modely. Umožní i rozdělení trhů, aby výrobci neztráceli síly pronikáním na nové trhy, kde jsou již etablováni jejich koncernoví partneři. Sdílení platforem a dílů pak sníží náklady a zvýší efektivitu při vyjednávání se subdodavateli. Klíčová bude schopnost investovat do výzkumu a vývoje. Krize urychlila poptávku po úsporných vozech a alternativních pohonech. Investovat do nich ale budou moci jen kapitálově silní, které credit crunch nepřipravil o likviditu. Výrobci, kteří kvůli krizi seškrtali investice, sice získali krátkodobou výhodu, dlouhodobě ale ztratí konkurenceschopnost. Investice do výzkumu budou klíčové i kvůli tlaku nastupující generace výrobců z Indie a Číny. Konkurovat jim cenou není možné, jedinou šancí bude důraz na kvalitu, bezpečnost, ekologii a špičkové technologie. Krize také jasně ukázala význam asijských trhů. Značky bez silné pozice v Asii jen stěží přežijí krizi v černých číslech a ani v budoucnu nebudou mít mnoho šancí. Vyrábět a prodávat vozy v Asii je obtížné, nebýt tam je ale nemožné. Hlavním důvodem je obrovské množství nových zákazníků, jejichž kupní síla vzrůstá a pro které je vlastnictví vozu západní značky podobně prestižní jako tomu bylo po pádu železné opony u nás. Automobilový průmysl prožívá těžké časy. V minulosti se s nimi však vždy dokázal vypořádat. Dokáže to jistě i teď, jen bude po odeznění krize vypadat jinak, než jsme byli zvyklí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Po instalaci Windows 10 Fall Creators Update někomu chybí aplikace. Co s tím?
Chrome 62 má častěji upozornit na nezabezpečené weby. Nějak to ale nefunguje
Samsung má hotový 8nm proces, poslední před EUV. Výroba může začít, zájem má Qualcomm
Jak ve Windows 10 Fall Creators Update odstraněním staré instalace systému ušetřit pár „giga“?
Photoshop se naučí nová kouzla. Chybějící obraz doplní díky umělé inteligenci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít