Krach Opelu může automobilky připravit o dodavatele

14. května 2009, 00:00 - Petr Korbel
14. května 2009, 00:00

Každá krize má své vítěze. Z amerických automobilek zatím vítězí Ford, protože mu nehrozí bankrot. Velkým poraženým je naopak společnost General Motors.

Autor: www.opel.com

Její evropská dcera Opel se přitom dostala do průšvihu docela nevinně. Opel sice kdysi vyráběl extrémně konzervativní vozy pro pány v klobouku, na rozdíl od své americké matky však chytnul druhý dech a již řadu let montuje dobrá auta. Jenže to nestačí, americký vlastník táhne firmu do propasti.

Hrozící řetězová reakce

Na potíže společnosti Opel se lze z českého pohledu dívat dvěma způsoby. Finální výrobci by mohli mít radost, protože k většině modelů této značky lze najít konkurenta montovaného v České republice. Tuzemské automobilky se však z případného pádu firmy nijak neradují. Její zánik by vyvolal řetězovou reakci a řada dodavatelů dílů je společných. Mnozí přitom působí i v Česku.

Opel může zachránit jen vstup nového strategického partnera. V úvahu připadají zejména italský Fiat a kanadsko-rakouský výrobce dílů Magna. Kdyby to nevyšlo ani s jedním z těchto potenciálních západních investorů, Opel by patrně skončil v rukou Číňanů. Spojení s Fiatem se jeví jako nejlogičtější. Přínosem by bylo sdílení nákladů na vývoj a úspory vyplývající ze společného nákupu.

Přes Opel do Polska

Nepochybně by však došlo ke snížení počtu pracovníků, a to nejen v Opelu, ale také ve Fiatu. Šéfa italské automobilky Sergia Marchionneho určitě nevede k záměru převzít Opel nějaké mecenášství. V Evropě je zhruba dvacetiprocentní nadbytečná výrobní kapacita, přičemž některé italské provozy jsou zastaralé. Pýcha italské automobilky Fiat 500 se úspěšně vyrábí v Polsku a přitom Opel tam má také velkou výrobu. Po spojení by tedy možná přibylo „polských“ fiatů.

Češi mají odjakživa sklon Italy podceňovat, Fiat se však v posledních pěti letech dokázal vyhrabat z hluboké krize. Navíc má cenné historické zkušenosti s připojováním jiných firem. Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Maserati – to jsou výrobci, které Fiat ovládl a jejich značky zachoval (naproti tomu uzavřel továrny někdejších společností Innocenti a Autobianchi, jejichž význam byl však pouze lokální).

Pro české dodavatele by nakonec mohlo být vítězství Fiatu nad kanadsko-rakouským výrobcem dílů přínosem. Opel by nadále odebíral součástky z Česka a českým firmám by se časem naskytla šance, aby se více uchytily také v samotném Fiatu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Týdeník Euro z vydavatelství Mladá fronta vydává speciál Top advokátní kanceláře 2017
Auta
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů…
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber vypustí do ulic 24 tisíc aut bez řidiče
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Technologie
Microsoft experimentuje s vyhledáváním ve Windows. Co možná nabídne Redstone 4?
Opera Dev umožňuje zpřehlednit nabídku se seznamy otevřených a zavřených stránek
„Dobře vaří, ale jsou drazí.“ Mapy.cz přidávají hodnocení firem
Minecraft v roce 2018 dostane velkou aktualizaci Aquatic. Co přinese?
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít