Menu Zavřít

Kosmetiku má v krvi

18. 4. 2005
Autor: Euro.cz

EVA ŠTĚPÁNKOVÁ, ZAKLADATELKA FIRMY RYOREva Štěpánková vždycky vyráběla zkrášlovací prostředky. Nejdříve v rámci státní firmy a nyní už téměř patnáct let ve vlastním podniku. Ten je nepochybně daleko úspěšnější, než její původní zaměstnavatel.

Podnik Evy Štěpánkové vyrábí kosmetiku nejen pro sebe, ale i pro další firmy. foto: Profit -Luděk Vycpálek

EVA ŠTĚPÁNKOVÁ, ZAKLADATELKA FIRMY RYOR

BRAND24

Eva Štěpánková vždycky vyráběla zkrášlovací prostředky. Nejdříve v rámci státní firmy a nyní už téměř patnáct let ve vlastním podniku. Ten je nepochybně daleko úspěšnější, než její původní zaměstnavatel. Rozhodla se „něco dělat sama“, když jí v roce 1991 končila mateřská dovolená. Do Ústavu lékařské kosmetiky se vracet nechtěla. Budoucnost neviděla ani v práci pro Státní statek Praha-západ, kde spolupracovala na kosmetice přírodního charakteru. Statek šel do restituce a nakonec v roce 1993 výrobu kosmetiky zastavil. Založila tedy firmu Ryor, která začala vyrábět přírodní bylinnou kosmetiku pro profesionální použití v kosmetických salonech. „Začali jsme s výrobky pro profesionální salony. To byla parketa, která vůbec nebyla obsazená,“ říká Eva Štěpánková. Na počátku devadesátých let přitom kosmetické salony vznikaly jako houby po dešti. Stačilo se jen na tuto klientelu navázat. „Kosmetičky se začaly sdružovat v Unii kosmetiček Čech a Moravy. Na jejich prvním sjezdu jsme předvedli naše výrobky. Tam jsme získali první kontakty,“ vzpomíná Štěpánková. Říká se, že není tak těžké něco vyrobit jako umět to prodat. „V té době bylo těžké i vyrábět. Dělala jsem kosmetiku ve vlastním domě, kde celé podlaží padlo na výrobní prostory,“ líčí Štěpánková. Dokud dodávala kosmetičkám, ještě to šlo. Pak přišel první kontrakt na velkou zakázku tisíc tělových pleťových mlék. „Hluboce jsem se zamyslela, kde to vlastně vyrobím. Pak jsem si půjčovala výrobnu u státního statku. Samozřejmě jsme za ni platili a navíc tam s námi musel být vždy člověk ze statku jako kontrola,“ uvádí podnikatelka. Vyráběli o víkendech a sháněli další kontakty pro odbyt. „Jezdili jsme na výstavy. Tehdy byly kontraktační výstavy v Brně. Tam jsme představovali výrobky. Jezdili tam soukromníci, kteří si začínali shánět zboží do svých obchodů, protože centrální velkoobchod přestal existovat. Tak jsme se pomalu dostávali do prodejen,“ říká Štěpánková. I první odběratelky-kosmetičky přišly s požadavkem dostávat kosmetiku od Ryoru nejen pro potřeby svých salonů, ale i ke koupi pro své klientky. TRÁPENÍ S OBALEM To, co prodává zboží, je v první řadě obal. Dopracovat se k dnešním etiketám a kelímkům bylo podle zakladatelky Ryoru velmi těžké. První obaly pro ně vyráběla firma na Slovensku. „Malér byl, když se Česko a Slovensko rozdělily. Když se kelímky převážely ze Slovenska, musel výrobce složit dvaadvacetiprocentní daň z přidané hodnoty. Než se zboží převezlo do Česka, než se zaplatila faktura, to byly hrozné problémy,“ uvádí Štěpánková. Dnes má obaly dílem z tuzemska, dílem je pro luxusní kosmetiku dováží ze Španělska. Jednoduché to nebylo ani se vzhledem obalu. Tucet designerských firem předvedl stovky modelů, ale pořád to nebylo ono. „Už jsme měli i podepsanou smlouvu, ale pořád se nám to nelíbilo. Tak jsme se ze smlouvy vyvázali a hledali dál,“ vzpomíná šéfka Ryoru. „Trend je takový, že musíte po kelímku sáhnout, aniž znáte jeho obsah. Kelímek vás prostě musí zaujmout,“ doplňuje. Nakonec nový design obalů vyšel. Podle Štěpánkové je to jedna z nejnákladnějších záležitostí z poslední doby. VÝROBA TAKÉ PRO „CIZÍ“ Od roku 1996 má Ryor vlastní výrobnu v Kyšicích u Kladna. „Rozvoj jde pořád dál, kupují se další stroje. Když jsme přišli, měli jsme tři dokonalejší mašiny, teď je jich tu sedm,“ podotýká Štěpánková. Peníze, které vydělá, tedy jdou zpátky do firmy. Každý rok musí do něčeho investovat, aby obstála. Zařízení - plničky, baličky, všechno se dělá na míru. Dodávají je české firmy, které jsou podle majitelky nesrovnatelně cenově příznivější a mají daleko lepší servis, než s jakým se dá počítat u zahraniční společnosti. „Máme jeden stroj z Itálie a pokud potřebujeme servis, je to vždycky na delší komunikaci,“ uvádí Štěpánková. Když už máte výrobní halu, stroje a lidi, je nesmysl, aby nepracovali na plný výkon. Eva Štěpánková tak vyrábí kosmetiku i pro další zhruba desítku firem. Momentálně největší zakázku má u ní finská společnost. Ta zabere třetinu výroby. Stejně funguje pro vlastní i pro cizí firmu vývoj nových zkrášlovacích prostředků. Vymyslet nový kosmetický prostředek nebo vylepšit stávající je vždy konkurenční výhoda. Proto se samozřejmě i v této branži nápady kradou nebo, jak podstatně jemněji říká Štěpánková, „opisují“. „Zažila jsem to nejméně jednou sama na vlastní kůži. Vymyslela jsem výrobek a nechala si ho v jedné firmě vyrobit, protože to nebyla v té době úplně naše parketa. Za pár měsíců se objevil podobný produkt od této firmy. Její ředitel mi řekl, že jeho nadřízený by byl velmi nespokojen, kdyby tento nápad nevyužil. Já bych to kolegovi udělat nedokázala, ale tam mne přesvědčili, že invence nalitá odjinud se využije velmi rychle,“ říká Štěpánková. Z původních dvou lidí, kteří ve firmě pracovali v roce 1991, má dnes Ryor přes devadesát zaměstnanců a roční obrat přibližně 120 milionů korun. Na tuzemském trhu kosmetických přípravků dosahuje desetiprocentního podílu a je největší soukromou českou společností vyrábějící kosmetiku. Přibližně třináct procent produkce vyváží zejména na Slovensko, do Ruska, Polska a USA. Firmu jednou, jak její zakladatelka doufá, převezme její dcera. Ta nyní studuje chemicko-farmaceutickou střední odbornou školu. ING. EVA ŠTĚPÁNKOVÁ**

Narodila se v roce 1945 v Městci Králové. Po ukončení studia na Vysoké škole chemicko-technologické v roce 1967 pracovala v různých oborech s chemickým zaměřením. Od roku 1971 byla vedoucí výroby kosmetických přípravků v Ústavu lékařské kosmetiky a v době mateřské dovolené spolupracovala se Státním statkem Praha-západ. V roce 1991 založila vlastní kosmetickou firmu Ryor. Získala ocenění Vynikající podnikatelka ČR a Vedoucí podnikatelka světa. Sponzoruje akce pro handicapované, staré a nemocné lidi, dětské domovy apod. 

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).