Koronavirový paradox. Velké boeingy a airbusy létají prázdné, malé byzjety jdou na dračku - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Koronavirový paradox. Velké boeingy a airbusy létají prázdné, malé byzjety jdou na dračku

,

Na všem špatném se dá najít něco pozitivního, záleží jen na úhlu pohledu. Zatímco tradiční letecké společnosti zažívají v těchto dnech v důsledku šířícího se koronaviru velice krušné časy, společnosti provozující malé osobní tryskáče si mohou, obrazně řečeno, mnout ruce. Poptávka po malých tryskových letadlech je enormní. A hlásí se i ti, kteří si o nich v minulosti nechávali leda tak zdát.

Zářným příkladem těch, kterým současná situace kolem koronaviru hraje do karet, je mimo jiné švýcarská firma LunaJets. Ta působí na trhu již od roku 2007 a postupem času se vypracovala v největší nezávislou internetovou platformu nabízející charterové lety soukromými tryskáči v rámci celé Evropy.

Takovýchto letů stihli v LunaJets za rok 2018 prodat na pět tisíc. To, co se děje nyní, ovšem překonává všechny jejich dosavadní rekordy.

„Dostali jsme zhruba 200 žádostí (za jeden den),“ cituje web CNN obchodního manažera společnosti Alaina Leboursiera.

Co za tímto neobvykle „působivým nárůstem“ poptávky stojí, přitom není až tak těžké odhalit. „Z těch 200 žádostí bylo 60 z ‚koronavirových regionů‘. Buď odtamtud lidé chtějí uniknout, nebo je volá práce, která musí být hotova dnes nebo zítra,“ doplňuje s tím, že část klientely tvoří zaměstnanci, kteří k pracovním cestám jinak využívají pravidelných spojů, byť třeba cestují byznys třídou, zatímco zbytek jsou ti, kterým strach ze šířící se nákazy jednoduše nedovolí přepravovat se společně s ostatními.

Do Číny? Když najdeme posádku, není problém

Méně pasažérů na palubě ovšem není zdaleka jedinou výhodou těchto soukromých přepravců. Na rozdíl od aerolinek, které se v souvislosti s nákazou dočasně stahují z čím dál většího počtu destinací, operují LunaJets a jí podobné v těchto epicentrech i nadále.

„Za předpokladu, že najdeme letoun a posádku, která je ochotna to podniknout… můžeme s těmito soukromými tryskáči létat dokonce i do a z Číny,“ vysvětluje Yann-Guillaume Jaccard, šéf a spoluzakladatel Simply Jet SA coby dalšího významného hráče na švýcarském trhu s osobními charterovými lety.

„Lidé jsou v podstatě rádi za to, že si mohou připlatit za naše služby a v porovnání s komerčním (linkovým) letectvím tak sníží riziko toho, že by přišli do styku s virem,“ doplňuje.

Poptávka vzrostla až o 300 procent

Evropští soukromí dopravci ovšem rozhodně nejsou jedinými, kteří z nastalé situace těží. Obdobné zkušenosti totiž aktuálně zažívají v podstatě všude jinde po světě.  

„Žádosti přicházejí od klientů létajících se soukromými tryskáči standardně, vládních představitelů, umělců a sportovních týmů, šéfů společností stejně tak jako od lidí, kteří by (na palubě byzjetu) normálně neletěli,“ přidává se šéf a pilot americké firmy Paramout Business Jets Jerod Davis s tím, že v některých regionech vzrostla poptávka po službách jeho společnosti až o 300 procent.

Řada odborníků je toho názoru, že horší než samotná nákaza je panika, která se v souvislosti s koronavirem šíří a v jejímž důsledku zažívají světové finanční trhy jeden černý den za druhým. O tom, jak moc se strach ze záhadného onemocnění může podepsat na jednání některých jedinců, ostatně svědčí i případ jedné zámožné rodiny, která se rozhodla vyměnit své stálé evropské sídlo za přechodný domov kdesi v Jižní Americe jen proto, aby před virem unikla.

„Takovýto profil tu běžně nevídáme,“ říká šéf Simply Jet SA Jaccard. „Byli jsme celkem překvapeni, když jsme zjistili, že někteří lidé jsou ve skutečnosti ochotni se přemístit na jiné místo na neznámo dlouhou dobu, aby zde počkali, než budou mít více informací a uvidí, jak se situace vyvine.“

O radosti z nadměrného zájmu příliš řeč být nemůže

Přestože současná situace kolem koronaviru společnostem provozujícím soukromé tryskáče čistě z pohledu dodatečných příjmů nahrává, jejich šéfové shodně tvrdí, že pocity, které aktuálně zažívají, jsou spíše „divné“ a smíšené.

„Samozřejmě nechceme, aby to (nákaza) takhle pokračovalo. Doufáme, že se to sníží na minimum a že to rychle odezní,“ podotýká Davis. Zároveň však přiznává, že z dlouhodobého hlediska by na tom jeho a další podobně zaměřené firmy mohly profitovat, neboť „když letíte soukromým tryskáčem jednou, vážně se nechcete vrátit zpět (k běžným linkovým strojům)“.

Zda tomu tak doopravdy bude, se v tuto chvíli neví. Poměrně jasné už teď ovšem je, že velcí letečtí dopravci budou nuceni v důsledku nastalé situace sčítat poměrně obří ztráty. Ty jsou umocněny skutečností, že navzdory prázdným letounům musejí do řady pro cestující zapovězených destinací létat i nadále, neboť by v opačném případě přišli na jednotlivých letištích o své draze vybojované sloty, na nichž jsou existenčně závislí.

Čtěte také:

Aerolinky tvrdě pocítí dopad koronaviru, klesnou tržby a zisky, tvrdí Boeing

Vezměte si tři týdny neplacené dovolené, vyzvaly aerolinky Cathay Pacific všech 27 tisíc svých zaměstnanců

Ilona Švihlíková: Koronavirus může přispět k deglobalizaci

Koronavirový paradox. Velké boeingy a airbusy létají prázdné, malé byzjety jdou na dračku
5 (100%) 3 hlasování
Diskuze