Koronakrize nahrává silným hráčům na trhu, říká šéf řetězce Action Sander van der Laan - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Koronakrize nahrává silným hráčům na trhu, říká šéf řetězce Action Sander van der Laan

,
Koronakrize nahrává silným hráčům na trhu, říká šéf řetězce Action Sander van der Laan
Zdroj: Action

Nizozemská společnost Action musela kvůli pandemii koronaviru expanzi do Česka odložit o téměř pět měsíců. Nyní otevřela první dva obchody a další budou brzy následovat. I přesto, že onemocnění covid-19 narušilo Actionu plány, nikoho z již přijatých českých zaměstnanců jsme nepropustili, říká v rozhovoru pro Euro.cz šéf řetězce Sander van der Laan.

Action je mezinárodní diskontní řetězec s nepotravinovým zbožím, který svůj byznys model staví na rychlé obměně sortimentu. Pro start své expanze v Česku si řetězec zvolil Hradec Králové a Kladno, kde už zahájily prodej první obchody. V září budou následovat pobočky v Moravskoslezském kraji: v Ostravě, Opavě a ve Frýdku-Místku. „Česká republika sousedí s trhy, kde již působíme, a tudíž se dá snadno integrovat do našeho dodavatelského řetězce,“ přibližuje van der Laan.

Jak ovlivnila pandemie koronaviru vaši expanzi do Česka?

Kromě odložení otevření poboček, které bylo plánováno na duben, nás pandemie příliš neovlivnila. Již přijaté zaměstnance jsme si ponechali, a naopak díky odkladu jsme získali více času na přípravu.

Sander van der Laan

Jaké jsou vaše cíle na českém trhu, o jaký podíl na trhu usilujete?

Nejsme měřitelní podílem na trhu, nezapadáme do žádné kategorie Nielsenu (analytická společnost zaměřující se na chování spotřebitelů pozn.red.) – nejsme supermarket, ani drogerie… Nyní chceme úspěšně zprovoznit pět prodejen a zaškolit zaměstnance.

A do budoucna?

Během několika let se chceme stát silným hráčem na celostátní úrovni. Konečný počet obchodů nechceme prozatím zveřejňovat, nicméně v Polsku, které je čtyřikrát větší než Česká republika, jsme za tři roky otevřeli stovku prodejen.

Kam plánujete další expanzi?

Příští rok zamíříme do severní Itálie. Dokončujeme také stavbu distribučního centra u Bratislavy.

Home office i prodloužená otevírací doba

Jaký vliv má pandemie na provoz centrály v Nizozemsku?

Většina našich pracovníků, kteří běžně pracují v kancelářích, přešla na home office. To se týká i mě, v posledních pěti měsících 60 až 70 procent práce dělám z domova. Je to důsledek vládního nařízení, které velkým firmám ukládá upřednostňovat home office.

Zavedli jste preventivní opatření?

Jednotlivá opatření se v různých státech liší. V Česku je například doporučený rozestup dva metry, v Nizozemsku je to metr a půl. V některých státech také prodlužujeme otevírací hodiny tak, aby nedocházelo k hromadění lidí. To se ale netýká Česka, zde máme otevřeno od osmi do osmi, sedm dní v týdnu.

Museli jste propouštět?

Nepropustili jsme žádného z našich kmenových zaměstnanců, pro Action ale pracuje také řada agenturních zaměstnanců. S některými jsme se museli rozloučit. Nyní jsme ale část z nich znovu najali. A paradoxně hledáme nové kmenové zaměstnance.

Jak ovlivní koronavirus budoucnost maloobchodu?

Myslím, že se posílí již existující maloobchodní trendy. Urychluje se přechod zákazníků z kamenných obchodů do online prostředí, řada lidí také začala upřednostňovat bezhotovostní platby, zákazníci také více využívají samoobslužné pokladny.

A co se stane s trhem?

Celý trh se otřásá. Slabší hráči ztrácí pozice či rovnou mizí, zatímco silní hráči posilují. To se dělo i dříve, ale koronavirus celý proces urychlil.

Ohodnoťte tento článek
Diskuze