Menu Zavřít

Koronakrize nahrává silným hráčům na trhu, říká šéf řetězce Action Sander van der Laan

31. 8. 2020
Autor: Action

Nizozemská společnost Action musela kvůli pandemii koronaviru expanzi do Česka odložit o téměř pět měsíců. Nyní otevřela první dva obchody a další budou brzy následovat. I přesto, že onemocnění covid-19 narušilo Actionu plány, nikoho z již přijatých českých zaměstnanců jsme nepropustili, říká v rozhovoru pro Euro.cz šéf řetězce Sander van der Laan.

Action je mezinárodní diskontní
řetězec s nepotravinovým zbožím, který svůj byznys model staví na rychlé
obměně sortimentu. Pro start své expanze v Česku si řetězec zvolil Hradec Králové
a Kladno, kde už zahájily prodej první obchody. V září budou následovat pobočky
v Moravskoslezském kraji: v Ostravě, Opavě a ve Frýdku-Místku. „Česká
republika sousedí s trhy, kde již působíme, a tudíž se dá snadno integrovat do
našeho dodavatelského řetězce,“ přibližuje van der Laan.

Jak
ovlivnila pandemie koronaviru vaši expanzi do Česka?

Kromě odložení otevření poboček, které bylo plánováno na duben, nás pandemie příliš neovlivnila. Již přijaté zaměstnance jsme si ponechali, a naopak díky odkladu jsme získali více času na přípravu.

Sander van der Laan

Jaké
jsou vaše cíle na českém trhu, o jaký podíl na trhu usilujete?

Nejsme
měřitelní podílem na trhu, nezapadáme do žádné kategorie Nielsenu (analytická
společnost zaměřující se na chování spotřebitelů pozn.red.) – nejsme
supermarket, ani drogerie… Nyní chceme úspěšně zprovoznit pět prodejen a
zaškolit zaměstnance.

A
do budoucna?

Během
několika let se chceme stát silným hráčem na celostátní úrovni. Konečný počet
obchodů nechceme prozatím zveřejňovat, nicméně v Polsku, které je
čtyřikrát větší než Česká republika, jsme za tři roky otevřeli stovku prodejen.

Kam
plánujete další expanzi?

Příští
rok zamíříme do severní Itálie. Dokončujeme také stavbu distribučního centra u
Bratislavy.

Home office i prodloužená otevírací doba

Jaký vliv má pandemie na provoz centrály v Nizozemsku?

Většina našich pracovníků, kteří běžně pracují v kancelářích,
přešla na home office. To se týká i mě, v posledních pěti měsících 60 až
70 procent práce dělám z domova. Je to důsledek vládního nařízení, které
velkým firmám ukládá upřednostňovat home office.

Zavedli jste preventivní opatření?

Jednotlivá opatření se v různých státech liší. V Česku je například doporučený rozestup dva metry, v Nizozemsku je to metr a půl. V některých státech také prodlužujeme otevírací hodiny tak, aby nedocházelo k hromadění lidí. To se ale netýká Česka, zde máme otevřeno od osmi do osmi, sedm dní v týdnu.

Museli jste propouštět?

Nepropustili jsme žádného z našich kmenových zaměstnanců, pro
Action ale pracuje také řada agenturních zaměstnanců. S některými jsme se
museli rozloučit. Nyní jsme ale část z nich znovu najali. A paradoxně hledáme
nové kmenové zaměstnance.

Jak ovlivní koronavirus budoucnost maloobchodu?

Myslím, že se posílí již existující maloobchodní trendy. Urychluje
se přechod zákazníků z kamenných obchodů do online prostředí, řada lidí
také začala upřednostňovat bezhotovostní platby, zákazníci také více využívají
samoobslužné pokladny.

A co se stane s trhem?

BRAND24

Celý trh se otřásá. Slabší hráči ztrácí pozice či rovnou mizí,
zatímco silní hráči posilují. To se dělo i dříve, ale koronavirus celý proces
urychlil.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).