Menu Zavřít

Korejci milují českého Hamleta

4. 8. 2008
Autor: Euro.cz

JAROSLAV OLŠA, JR, NOVÝ VELVYSLANEC ČR V KOREJSKÉ REPUBLICE - „Korejská republika je českými investory poněkud opomíjený obchodní klenot Asie,“ říká nový velvyslanec České republiky v této zemi Jaroslav Olša, jr. Do funkce nastupuje mimo jiné s cílem upozornit české podnikatele na šance, které ve vyspělé východoasijské zemi čekají.

Své funkce v Soulu se ujímáte právě v těchto dnech. S jakou vizí?

Ta je jasná. Chci maximálně posílit obchodní a kulturní vazby mezi Českem a Koreou. Kdybych to měl shrnout jednou větou, jde o to, že zatímco Korejci mají o Česku velmi dobré povědomí a investují u nás seč jim síly stačí, naše veřejnost jakoby ani Koreu neviděla.

Čím si to vysvětlujete?

Země stojí ve stínu svých velkých sousedů. Kdyby byla Korejská republika v jiné části Asie nebo světa, víc by vynikla jako exkluzivní obchodní cíl. Ale takhle se vedle miliardové Číny a většího Japonska jakoby ztrácí. Tam směřují všichni. Ale podle mě je chytřejší hledat takové trhy, kam se netlačí veškerá – i česká – konkurence a kde navíc naši zemi vnímají víc než dobře.

To platí pro Koreu?

Rozhodně. Korejci třeba velmi dobře znají a mají rádi českou kulturu. Když řeknete Praha, Antonín Dvořák nebo Milan Kundera, bude reagovat možná i obchodník na tržišti. Není proto překvapivé, že obě hlavní města mají přes geografickou vzdálenost velmi blízké vztahy. Plánované Dny Prahy v Soulu a Dny Soulu v Praze pod záštitou obou primátorů to ještě podpoří.

Velmi úspěšné jsou v Koreji také současné české muzikály, třeba Dracula nebo Hamlet. Muzikály jsou jedním z našich nejlepších a zároveň nejkurioznějších vývozních artiklů. A když se někomu zalíbí krásy Prahy, Smetanova Vltava, knihy Karla Čapka nebo Bohumila Hrabala, dnes už dostupné i v korejštině, je to pro potenciálního kupce dobré znamení, že stejně kvalitní by mohl být i český výrobek.

Jaký má Korea obchodní potenciál?

Obrovský. Korejská republika je třináctou nejsilnější ekonomikou světa. A ve svých klíčových oborech, jako je loďařství, výroba elektroniky nebo automobilů, se neobejde bez zahraničních subdodávek. Tady se otvírá ideální šance pro české podniky, které mohou právě v těchto oborech nabídnout výbornou kvalitu.

Naznačujete, že vzájemný obchod má rezervy. Ale i tak patří Korea mezi naše nejčastější mimoevropské partnery…

Ano, ovšem z pohledu celkové bilance. Výrazně v ní ale převažují korejské investice a dovoz do Česka. Naopak náš vývoz sice v posledních letech lehce stoupá, ale pořád je ještě hluboko pod možnostmi.

JAROSLAV OLŠA, JR.

Na postu českého velvyslance v Korejské republice vystřídal v těchto dnech Tomáše Smetánku. Olša působí v diplomatických službách již od roku 1992. Studoval orientalistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a mezinárodní vztahy na Amsterdamské univerzitě. V druhé polovině 90. let vedl africký odbor ministerstva zahraničních věcí. V letech 2000 až 2006 byl velvyslancem v Zimbabwe, poté působil v Černínském paláci jako zástupce ředitele odboru analýz a plánování.

Není to dáno prostě větší hospodářskou silou asijského ekonomického tygra?

Nejenom, hlavně jde o strategickou úvahu Korejců. Ti si v devadesátých letech uvědomili, že ve střední Evropě je jakési bílé místo, které se může stát výchozím bodem pro jejich obchodní činnost. Dnes už v Česku žije víc než tisíc ekonomicky činných Korejců. Naopak Čechů žije na jihu korejského poloostrova minimum.

Také tam žádná z agentur typu CzechTrade, CzechInvest nebo CzechTourism nemá svou efektivní kancelář. Povědomí české veřejnosti je také minimální. Ví průměrný Čech, že do Česka jen loni přijelo téměř 80 tisíc korejských turistů? Ví průměrný Čech, že do Soulu – jako do jediné destinace v celé Asii – létá z Prahy čtyřikrát týdně přímá letecká linka?

Asi neví. Čím to?

Koreu zatím jako bychom nějak přehlíželi. Zajímal jsem se třeba o literaturu. A víte, kolik populárních knih o Korejské republice po listopadu 1989 vyšlo? Slovy jedna. Naopak třeba o Číně jich najdete v knihkupectvích desítky. Nebo se podívejte do novin či cestopisných časopisů. Zjistíte učiněnou absurditu. Najdete toho víc o Severní Koreji, přestože je mimořádně těžké se tam dostat. A o Korejské republice, první zemi v Asii, kam mohli čeští občané cestovat bez víza a kam se dostanete za pouhých deset hodin letu, o té se dočtete minimálně.

Ovšem pokud 19 let po revoluci, když už naše firmy obchodují s celým světem, zapomínáme na tak rozvinutý trh, stala se asi někde chyba. Může za to stát?

To bych neřekl. Vyplývá to hodně z historie. Na rozdíl od jiných zemí třetího světa jsme s Korejskou republikou neměli za socialismu vůbec žádné kontakty, byla naprosto zakázána. Před rokem 1989 tak došlo k jedinému obchodu. Těsně před listopadem 1989 dodala korejská firma Daewoo do Československa své automobily a jednu námořní loď. Takže jsme po listopadu stavěli vztahy úplně na zelené louce. A je jasné, že v devadesátých letech měl náš export jiné starosti, primárně obnovoval svou pozici na ztracených klíčových trzích v Evropě. Teď nastává další etapa, kdy můžeme lovit již i v těchto zdánlivě odlehlých vodách.

BRAND24

Jak konkrétně chcete vy posílit vzájemné vztahy?

Přestože jsem velvyslancem v Soulu, musím paradoxně začít také se šířením osvěty o Koreji v České republice. Hlavně mezi podnikateli. Ti většinou vnímají Korejskou republiku jako takové malé Japonsko. A pokud si mají dovolit jen jednu obchodní misi do regionu, volí obvykle právě Japonsko. To je škoda. Rád bych jim i prostřednictvím médií ukázal, že Korejská republika je lákavý partner. Také bych rád korejské podnikatele inspiroval k tomu, aby sami ve svých oborech lákali české partnery. To je začátek. Teprve když získáme pozornost českých firem, budeme jim moci pomoct rozjet obchod přímo na Korejském poloostrově. Naše tříčlenná ambasáda v Soulu se pokusí jim maximálně pomoci.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).