Menu Zavřít

Konkurenci brzdí byrokracie

13. 6. 2005
Autor: Euro.cz

OSOBNÍ ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVA Zatímco v nákladní přepravě jezdí soukromé firmy po železničních kolejích už řadu let, osobní přeprava i nadále zůstává doménou Českých drah. Již od roku 2007 by ale jejich dominanci mohl výrazně zmírnit konkurenční dopravce.

OSOBNÍ ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVA Zatímco v nákladní přepravě jezdí soukromé firmy po železničních kolejích už řadu let, osobní přeprava i nadále zůstává doménou Českých drah. Již od roku 2007 by ale jejich dominanci mohl výrazně zmírnit konkurenční dopravce.

Společnost Connex Česká železniční by už od prosince letošního roku chtěla provozovat rychlíkovou dopravu z německé Žitavy přes Liberec a Hradec Králové do Pardubic. Podmínkou je ale získání státní dotace - na úkor Českých drah, které dosud rychlíky na této trati provozují.

„Ministerstvu dopravy jsme předložili návrh na smlouvu o zajištění veřejného závazku. Máme zájem o osm párů rychlíků denně. Jednání dosud neskončila, zahájení provozu ještě letos v prosinci se nám ale už teď jeví jako nepravděpodobné,“ říká generální ředitel společnosti Connex Východní Čechy Petr Seidner.

JEDNAT SE MUSÍ VČAS Také ministerstvo dopravy připouští, že vstup Connexu na české koleje ještě v letošním roce není reálný. Jednání o rozsahu základní dopravní obslužnosti v rychlíkové dopravě totiž začínají zhruba 15 měsíců před začátkem platnosti jízdního řádu. „Jediným dopravcem, který v tomto termínu deklaroval zájem o provozování rychlíků na této trase, byly České dráhy,“ připomíná mluvčí ministerstva Marcela Švejnohová. Podle jejích slov se společnost Connex obrátila na ministerstvo až letos na jaře. „To už byla objednávka státu rozpracována u Českých drah a jízdní řád na rok 2006 předpřipravený,“ upřesňuje. Konkurenční firma prý navíc ministerstvu nepředložila dostatečné garance, že bude skutečně schopna své spoje provozovat. POUZE NA VLASTNÍ RIZIKO Connex má však ještě jednu možnost, jak dostat své rychlíky už do jízdního řádu na rok 2006. Musel by však provozovat spoje na své vlastní podnikatelské riziko, nikoliv tedy na základě objednávky státu. Jinými slovy - bez státních dotací. V tom případě by firmě stačil pouze souhlas a přidělení dopravních kapacit od Správy železniční dopravní cesty. S touto variantou však Connex podle Seidnera nepočítá. Konkurence tedy vypraví rychlíky mezi východem a severem Čech (s napojením do Německa) tedy asi až od prosince příštího roku. Cestující by se místo motorových vozů Českých drah mohly těšit na moderní jednotky Desiro od firmy Siemens, které jsou pohodlnější, rychlejší a úspornější. Další výhodou má být skloubení železniční a autobusové dopravy v regionu, neboť Connex provozuje ve východních Čechách příměstskou autobusovou dopravu. ZÁJEMCI SE ZROVNA NEHRNOU**

BRAND24

Na úrovni regionálních spojů je osobní železniční přeprava otevřená konkurenčním firmám už dávno. „Vedle Českých drah provozuje regionální dopravu na lokálních tratích šest menších společností,“ připomíná Švejnohová. Ani v případě státem objednávané rychlíkové dopravy prý stát konkurenci nebrání. „Dosud na českém trhu nebyl žádný další dopravce, který by projevil zájem o její provozování,“ dodává.

Connex je tedy první menší společností, která má zájem o provozování dálkové rychlíkové dopravy. „V žádném případě nechceme nijak omezovat podnikatelské aktivity soukromých dopravců. Ministerstvo zvažuje, že už pro jízdní řád na rok 2007 bude poptávat provozování rychlíků také u drobných dopravců, pokud ti projeví zájem a prokáží dostatečné garance svých služeb,“ uzavírá Švejnohová.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).