Konečně alternativa k D1

15. května 2006, 00:00 - PETR KUČERA
15. května 2006, 00:00

RYCHLOSTNÍ KOMUNIKACE R35 Silnice R35 se má stát nejdelší rychlostní silnicí v republice. Povede z Liberecka přes Hradec Králové a Olomouc až do Lipníku nad Bečvou. Společně s dálnicí D11 (Praha-Hradec Králové) vytvoří severní variantu přetížené D1. Přes Jihlavu, nebo Hradec?

RYCHLOSTNÍ KOMUNIKACE R35 Silnice R35 se má stát nejdelší rychlostní silnicí v republice. Povede z Liberecka přes Hradec Králové a Olomouc až do Lipníku nad Bečvou. Společně s dálnicí D11 (Praha-Hradec Králové) vytvoří severní variantu přetížené D1.

Přes Jihlavu, nebo Hradec? Tak se možná už za osm let budou ptát řidiči, toužící dostat se po dálnici z Prahy do Olomouce či Ostravy. Podobnou volbu sice mají už nyní, jenže jedna je horší než druhá: Buď mohou jet po přetížené a nevyhovující D1, nebo po nedokončené dálnici do Hradce Králové a pak jen po „obyčejné“ silnici první třídy číslo 35 přes východní Čechy.

Po mnoha letech pouhého plánování a odkladů to nyní vypadá, že do roku 2014 bude dokončena podstatná část rychlostní silnice R35. Za prioritu v dopravních investicích označili na začátku května tuto stavbu ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) i ministr pro místní rozvoj Radko Martinek (ČSSD). Silnice má podle nich přednost před rekonstrukcí a rozšířením D1 mezi Prahou a Brnem, protože jde o potřebné alternativní spojení Čech s Moravou. „První stavební práce by mohly začít v průběhu roku 2008, některé úseky otevřeme už kolem roku 2010,“ věří Šimonovský.

Zatímco peněz by díky dotacím z Evropské unie mohlo být dost, zpoždění hrozí kvůli stále nejasné trase prostřední části chystané rychlostní silnice. Už několik let se totiž hovoří o severní či jižní variantě. Ministerstvo před několika dny podpořilo variantu jižní. Memorandum, které Šimonovský podepsal se zástupci Pardubického kraje, přineslo jasný vzkaz: Pokud dá jižní variantě přednost i krajské zastupitelstvo, stát postaví k městům na severu přivaděče a obchvaty.

ZATÍM JEN KONCE

Z plánované trasy R35, která se s více než 250 kilometry má stát nejdelší rychlostní silnicí v Česku, jsou zatím v provozu jen kratší úseky na obou koncích. Komunikace začíná v Liberci (v budoucnu povede už od hraničního přechodu v Hrádku nad Nisou) a vede do Turnova, kde se na ni napojuje rychlostní komunikace do Mladé Boleslavi a Prahy. Další část R35 má z Turnova pokračovat přes Český ráj. Kvůli sporům o konkrétní vedení trasy se zdá, že k výstavbě jen tak nedojde. Odpůrci říkají, že čtyřproudová komunikace zničí krajinu, zatímco zastánci stavby v ní vidí naději, jak ulevit obcím od tranzitní dopravy. Intenzita provozu mezi Turnovem a Hradcem Králové však není tak silná, aby byla čtyřproudová komunikace okamžitě potřeba.

Daleko významnější má být úsek od Hradce Králové do Mohelnice, který naváže na dokončovanou dálnici mezi Prahou a Hradcem Králové.

Na východním konci R35 se už mnoho let jezdí mezi Mohelnicí a Olomoucí. Jako R35 je označena také část nedávno zprovozněného obchvatu hanácké metropole, jehož poslední část má být otevřena v roce 2008.

R35 končí v Lipníku nad Bečvou, kde se setká s budovanou dálnicí D47 do Ostravy. (Oficiálně má pak R35 na několik kilometrů splynout právě s D47 a poté frýdecko-místeckou R48, aby se pak znovu samostatně objevila na pár kilometrů severně od Valašského Meziříčí - tato část má být hotova do roku 2010).

SEVER PROTI JIHU

Zatímco úsek z Hradce Králové k Vysokému Mýtu se už může začít stavět, nejasno je o více než padesátikilometrové trase mezi Vysokým Mýtem a Moravskou Třebovou. Ve hře jsou stále dvě varianty.

Zastupitelé Pardubického kraje v polovině loňského roku schválili severní variantu, která by vedla do podhůří Orlických hor kolem Chocně, Ústí nad Orlicí a České Třebové. Podle kritiků, mezi něž patřily vedle několika občanských sdružení také mnozí dopravní odborníci, má však tato varianta mnoho nevýhod: Vede horským terénem, který zejména v zimním období může přinášet problémy se sjízdností a zvýšené výdaje na údržbu. Zbytečně přináší tranzitní dopravu do dosud relativně „klidného“ regionu. A protože nekopíruje žádnou stávající silnici, musel by se celý úsek postavit a zprovoznit najednou, jinak nebude mít smysl.

Jižní varianta v zásadě kopíruje stávající hlavní silnici první třídy číslo 35 z Vysokého Mýta přes Litomyšl, Svitavy a Moravskou Třebovou. „Její výstavba by byla jednodušší a rychlejší. Šlo by totiž postupně zprovozňovat jednotlivé úseky a je zde daleko menší riziko střetů s jejími případnými kritiky,“ říká Miroslav Patrik ze sdružení Dětí Země.

Za tuto variantu se nyní postavilo i ministerstvo dopravy, které dalo jasně najevo: Buď podpoříme jižní trasu, nebo raději dáme peníze na rozšíření D1. Městům na severu slíbilo rychlé spojení formou přivaděčů, krajské zastupitele chce „uplatit“ i přislíbením dalších investic do dopravní infrastruktury Ústeckorlicka, kterému by se rychlostní silnice vyhnula.

Obě varianty mají samozřejmě své odpůrce, mezi něž patří zejména obyvatelé v okolí plánovaných tras. „Obáváme se znehodnocení nemovitostí a záboru úrodné půdy v okolí jižní varianty, zejména na Svitavsku,“ říká například soukromý zemědělec Jan Vaňous, činný v občanském sdružení Lipovec.

Délkou jsou obě varianty přibližně stejné. Přestože se ale jižní trasa vyhýbá náročnějšímu horskému terénu a lze ji chápat jako „rozšíření“ už stávající tranzitní silnice, je překvapivě o 3,5 miliardy korun dražší než severní varianta. Na jihu má totiž vzniknout také téměř čtyřkilometrový tunel.

ZÁVOD S ČASEM

Konečné slovo by měli mít krajští zastupitelé. Ti sice původně prosazovali severní variantu, v dubnu si však otevřeli vrátka i pro jižní trasu. „Chceme dopracovat příslušnou dokumentaci na takovou úroveň, jako už je tomu u severní varianty. Neznamená to ale, že R35 skutečně povede jižní trasou,“ vysvětluje zástupce hejtmana Pardubického kraje Roman Línek. Kraj si tímto šalamounským rozhodnutím připravil půdu právě pro zmíněnou dohodu s ministerstvem dopravy, které je jednoznačně pro jižní trasu.

Zjednodušeně řečeno: Pokud bude kraj trvat na severní trase, nemůže ani zdaleka počítat s takovou vstřícností ze strany státu. R35 by pak pravděpodobně zůstala nedostavěna - po čtyřproudové silnici by se sice dalo jet z Prahy přes Hradec až k Vysokému Mýtu, dalších více než 50 kilometrů k Moravské Třebové či Mohelnici by ale řidiči museli jet po stávající silnici první třídy.

Zastupitelé mají nůž na krku nejen kvůli státní podpoře. Na trase a zanesení do územního plánu kraje, se totiž musí dohodnout do konce letošního roku. Nestihnou-li to, přijde další zdržení a prodražení stavby. Stát totiž počítá s výraznou pomocí z fondů Evropské unie - od roku 2007 mají být vypsány zcela nové dotační programy. Navíc od ledna začne platit nový stavební zákon, kladoucí výrazně přísnější pravidla pro zpracování územního plánu.

Čeká se tedy velký závod s časem -i kdyby se zastupitelé v červnu definitivně rozhodli pro jednu z variant, musí ji pak schválit také mnoho dalších krajských i celostátních úřadů. KRAJI POMŮŽE D11 Už letos by se mohl začít stavět asi desetikilometrový úsek R35 mezi Sedlicemi a Opatovicemi nad Labem. „Brzy chceme vypsat výběrové řízení,“ upřesňuje Ivo Toman, radní Pardubického kraje odpovědný za dopravu.

Úsek naváže na dálnici D11 z Prahy, která se po letech odkladů konečně přibližuje Hradci Králové a tedy i Pardubicku. Ta by měla být dokončena do konce letošního roku, neoficiálně se však již hovoří spíše o roku 2007.

Zdánlivě bezproblémová dálnice D11, která nepřekonává žádné hory ani chráněné oblasti, vznikala velice pomalu. Výstavba začala už na konci 70. let, na prvních dvaceti kilometrech z Prahy se jezdí od roku 1984. V devadesátých letech se pak trasa na dlouhou dobu zastavila východně od Poděbrad.

Každodenní nebezpečné situace na přetížené dvouproudové silnici a několikakilometrové kolony u Chlumce nad Cidlinou se ale konečně stávají minulostí. Problémem zůstává ukončení dálnice u Hradce Králové. Kvůli sporům o pozemky zatím dálnice skončí provizorním sjezdem více než tři kilometry před krajským městem.

STAVÍ SE VŠUDE

Výstavba dálnic v České republice v posledních měsících nabrala rekordní tempo. Po letech slibů a neustálých odkladů se motoristé dočkají řady dlouho plánovaných úseků. Letos přibude 72 kilometrů, další se začínají stavět.

V říjnu se zprovozní poslední chybějící část obchvatu Plzně. Úsek je sice dlouhý jen 3,5 kilometru, nicméně díky němu dojde nejen k dalšímu zkrácení cesty z Prahy do Německa, ale také ke kompletnímu dokončení dálnice D5.

V prosinci se pak motoristé dočkají hned dvou novinek: Jde o téměř pětadvacetikilometrové dálniční spojení Ústí nad Labem a hranice s Německem (D8), na řadu má přijít i 45 kilometrů dlouhý úsek D11 z Poděbrad až k Hradci Králové.

Stát letos zároveň začíná stavět další nové trasy. Jedná se zejména o pokračování D1 mezi Mořicemi, Kojetínem a Kroměříží. Na dlouho očekávané dálnici D47 začne vznikat úsek Bělotín-Hladké Životice-Bílovec. Stejně netrpělivě čekají motoristé také na další část pražského okruhu -podle Ředitelství silnic a dálnic letos konečně začne výstavba na jihozápadě Prahy (Slivenec-Lahovice-Vestec). Mezi nejvýznamnější „nedálniční“ projekty patří zahájení stavby mimoúrovňové křižovatky a návazných úseků severozápadně od Písku, kde se křižují silnice první třídy z Prahy a Plzně do Strakonic a Písku.

„Ministerstvo dopravy chce, aby byl každý kraj v České republice napojen na dálniční síť a aby nejpozději do roku 2015 byla dobudována plánovaná síť v rozmezí 2100 kilometrů dálnic,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. Vláda vloni schválila dokument Dopravní politika 2007-2013, ministerstvo letos dokončilo Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury, který jednotlivé priority vládního programu konkretizuje.

NOVÉ DÁLNICE Podrobněji jsme o výstavbě dálnic, jejich financování a možnostech železnice psali v Profitu č. 4/2006.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Vyšel Vivaldi 1.13. Vylepšuje stahování a práci desítkami listů
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Messenger už nebude tak brutálně masakrovat fotky. Novým limitem je 4k
4K, HDR a 5× větší úhlopříčka, než má vaše televize. Nový projektor od BenQ stojí jen 40 000 Kč
Panelové prostředí pro aplikace ve Windows žije. Možná si ho brzy osaháme
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít