Konec křesel a doutníků - Euro.cz

Přihlášení

Konec křesel a doutníků

, Aleš Mydlář,
Konec křesel a doutníků
Zdroj: Euro.cz

Na programu je výrazná změna image ústavu, říká George Briford

Italská bankovní skupina Unicredito Italiano ovládla Živnostenskou banku již před několika měsíci. Mezitím se naplno rozběhly restrukturalizační a organizační změny, které vždy provázejí změnu majitele. Jednou z nových tváří v Živnobance je George Briford, který nastoupil do letos na jaře. Nyní zastává pozici ředitele nově vytvořeného odboru vývoje a řízení produktů retailového bankovnictví. Živnostenská banka je obecně vnímána jako banka s dlouhou tradicí, která je zaměřena na vyšší příjmové skupiny. Nové vedení však hodlá image banky výrazně změnit, upozorňuje George Briford.

EURO: Do Živnobanky jste nastoupil v období, kdy se tento finanční ústav přetváří. Co všechno se za dobu vašeho působení již změnilo?
BRIFORD: V oblasti retailu jsme zahájili agresivní projekty zaměřené na základní nabídku banky. Cílem je, aby byla banka po produktové stránce rovnocenná s ostatními. Již jsme představili nový balíček služeb pro občany a také pro nový segment drobných živnostníků, takzvaný small business. Po diskusích s naší mateřskou společností jsme převzali některé koncepty, jako například nabídku all-inclusive. Tento model funguje v Itálii a my ho zkoušíme v České republice, protože nemáme v tomto segmentu příliš co ztratit. Aktuální prodejní čísla jsou dobrá, zdá se, že naše nabídka trh zaujala. Mohu dokonce říct, že zájem předčil naše očekávání.

EURO: Hodláte uvést na trh specializované programy pro určitá povolání, například pro lékaře? Podobnou nabídku představily ve snaze oslovit část small business segmentu některé konkurenční banky.
BRIFORD: Naší prioritou bylo vytvořit nové produkty rychle. Proto jsme šli trochu jinou cestou. Neanalyzovali jsme jednotlivé subsegmenty jako zubaře či notáře, ale uvažovali jsme, zda jsou za specializovaným balíčkem skutečně speciální potřeby konkrétního odvětví. Řekl bych, že v definování potřeb klienta není obor podnikání něčím, co by hrálo nejvýznamnější roli. Navíc, když se podíváme do „střev“ konkurenčních specializovaných balíčků, nevidíme tam nic specifického. Jeví se nám, že takové balíčky neobsahují žádné hmatatelné výhody například pro lékaře, kterých by jiná profese nebyla schopna využít stejným způsobem.

EURO: Jaké další změny se v bance zatím uskutečnily? Připravujete nějaké další produkty, které hodláte v nejbližší době uvést na trh?
BRIFORD: Dokončili jsme přeměnu interních procesů pro existující nabídku služeb. Tato změna je velice významná hlavně pro vnitřní chod banky, omezili jsme totiž například počet nutných kontaktů mezi pobočkou, centrálou a tak dále. Odstranili jsme množství překážek a vytvořili přímočaré procesy. Co se týče nových produktů, jsme těsně před uvedením úvěrových produktů pro segment small business. Základní myšlenkou je, aby se klient velice rychle dozvěděl, zda-li úvěr dostane či ne.

EURO: Banka přibližně před rokem představila kartu VISA Golf. Jak je tento produkt úspěšný? Je cestou, kterou banka efektivně zvýší počet svých klientů?
BRIFORD: Uvědomujeme si, že většina lidí v Česku nebude do golfu zrovna žhavá. Já sám golf také nehraji. Když jsem do Živnobanky letos na jaře nastoupil, ani jsem nepočítal s tím, že by se tento produkt mohl někdy stát naší masovou kartou. Pokud jde o její využívání, v porovnání s ostatními kartami, není zas tak špatné. Obecně řečeno: Živnobanka hodlá i v budoucnu připravovat obdobné programy. Vždy si ale musíme říci, co takový produkt klientovi přinese a zda jeho vývoj a prodej bude z ekonomického hlediska pro banku smysluplný. Zkušenost ze zahraničí ukazuje, že dobře zpracovaný proces tvorby takovýchto karet je něco, co z finančního hlediska funguje a dokáže klienty efektivně oslovit. Jedna švédská banka provozuje program emitování cobrandovaných karet a je s ním na trhu velice úspěšná. Žádná banka v Česku to však zatím pořádně neumí.

EURO: Z aktuálních změn v produktové nabídce lze soudit, že se Živnostenská banka hodlá zaměřit na mnohem širší segment retailové klientely než doposud. Její jméno je však stále spojeno se službami pro movitější klientelu.
BRIFORD: Chceme jméno Živnobanky zbavit image banky pro bohaté. Mnoho lidí v Česku navíc ani neví, co naše banka reprezentuje. Pražané si možná představí právě tradici, ale toho se právě chceme zbavit. Pozitivní aspekty naší značky samozřejmě hodláme zachovat. Dříve banka používala média jako prostředek komunikace řekněme v omezeném množství, avšak my chceme tento nástroj využívat mnohem šířeji a jeho prostřednictvím sdělit klientům, že jsou u nás vítáni a že je čeká moderní produktová nabídka. V Živnobance zkrátka nesedíme v kožených křeslech a nekouříme doutníky, jak si možná někdo myslí.

EURO: V jaké fázi je příprava takzvané americké hypotéky (EURO 12/2003)? Banka na jejím uvedení na trh pracuje již několik měsíců, objevily se snad nějaké komplikace?
BRIFORD: Neúčelový úvěr zajištěný nemovitostí se v naší nabídce určitě objeví, pravděpodobně ještě do konce roku. Řídíme se zásadou, že když uvedeme na trh nový produkt, musí fungovat velice dobře. Tento produkt je složitý. Všichni víme, že se realita mnoha bankovních produktů se liší od reklamy, která je provází. Chceme se vyvarovat toho, abychom klientům slibovali něco, co není v mnoha případech reálné.