Menu Zavřít

Konec frontám

12. 7. 2004
Autor: Euro.cz

NOVÉ TRENDY V OBCHODECHRok 2010 bude přelomovým datem pro využití nových technologií a trendů v maloobchodu. Profit měl jako jediné české médium možnost zúčastnit se praktické ukázky nové technologie RFID v laboratoři IBM ve francouzské Nice, která znamená brzký konec čárových kódů.

NOVÉ TRENDY V OBCHODECH Rok 2010 bude přelomovým datem pro využití nových technologií a trendů v maloobchodu. Profit měl jako jediné české médium možnost zúčastnit se praktické ukázky nové technologie RFID v laboratoři IBM ve francouzské Nice, která znamená brzký konec čárových kódů. High-tech nakupování se dostalo z výzkumných laboratoří do praxe a stalo se realitou v okamžiku otevření obchodního domu Future Store německé společnosti Metro Group. Inteligentní regály (smart shelves) jsou základním kamenem vyspělého skladového systému, který v reálném čase poskytuje informace o zboží a o prodeji. Podstatou projektu Future Store je technologie rádiové identifikace (Rádio Frequency Identification, RFID) společnosti IBM. Zboží v supermarketu je vybaveno mikročipy, které obsahují informace o produktech. Všechny rádiové komponenty komunikují prostřednictvím centrálního systému, který vyvinula přímo pro Metro Group počítačová firma IBM. Projekt by měl být zahájen v celém dodavatelském řetězci během listopadu 2004. Zpočátku se do něj zapojí sto dodavatelů, kteří budou označovat rádiovými identifikátory všechny své palety a pře- pravky dodávané do deseti centrálních skladů a 250 obchodů skupiny Metro. ŽÁDNÉ FRONTY U POKLADEN Rok 2010 bude přelomovým datem pro využití nových technologií a trendů v maloobchodu. Již dnes by se na něj měly firmy postupně připravovat. Shodli se na tom odborníci na konferenci v laboratoři La Gaude firmy IBM ve Francii v Nice. Souvisí to i se změnou chování spotřebitele, který je čím dál náročnější a prodejci se snaží splnit každé jeho přání. Mnohem g více než v minulosti. Profit měl jako jediné české médium | možnost zúčastnit se rovněž praktické ukázky nové technologie RFID. Proces rádiové identifikace začíná skenováním palet zboží, které opouštějí distribuční centrum. Jakmile jsou palety dodány do obchodu, další rádiová kontrola odhalí, zda některé bedny se zbožím nechybí. NÁKLADY BUDOU NIŽŠÍ

Odpadá nutnost kontrolovat každou paletu a osobně přepočítávat dodávky. Maloobchodním řetězcům se tím ušetří náklady na pracovníky, kteří dnes musí neustále zboží v regálech kus po kuse prohlížet. Odhad celkových úspor používání RFID se pohybuje kolem 20 % těchto nákladů. Jakmile je zboží v regálech, zabudovaná čtečka RFID vyšle zprávu informačnímu systému supermarketu, když docházejí zásoby. Díky včasnému doplňování zboží v regálech jsou eliminovány případné ztráty tržeb v důsledku prázdných regálů.

Systém zároveň sleduje, jak rychle se zboží prodává a označuje nejvíce a nejméně oblíbené produkty. Stejně jako je tomu již dnes u některého zboží, spustí senzory u východu alarm, pokud je stále aktivována ochrana proti krádeži.

Dlouhé čekání u pokladen bude rovněž minulostí. Sofistikovaný systém umožňuje, aby podle rádiových štítků na nákupních vozících management operativně otevíral provoz na dalších pokladnách.

NEJENOM MALOOBCHOD Radim Hradílek z české pobočky IBM je přesvědčen, že technologie rádiové identifikace bude v dohledné době naprostou samozřejmostí nejen v maloobchodě, ale i v jiných oblastech lidské činnosti. Rok 2010, který označují odborníci za přelomový, považuje za poměrně přesný časový odhad. Již dnes se RFID využívá například ve strojírenství, v automobilovém průmyslu. Významné maloobchodní řetězce v USA a Evropské unii zavedou technologii RFID od 1. ledna 2005. Stejné datum by mělo platit v této souvislosti i pro americkou armádu, které nový systém umožní sledovat detailně pohyb veškerých dodávek, nejenom zbraní. Zároveň ještě více zpřehlední fungování obrovského logistického zázemí. Dá se předpokládat, že v krátké době, zhruba do jednoho roku, budou špičkový systém využívat i ostatní země NATO, tedy i Česká republika. VELKÝ BRATR NEHROZÍ Může být radiová identifikace zneužita? Například k přehledu o pohybu každého člověka. „Tyto obavy nejsou na místě. Využití RFID bude fungovat pouze s určitým konkrétním systémem konkrétního obchodu. Mnohem větší nebezpečí pro lidi a jejich identifikaci již dnes představuje rozšířené používání mobilů, které umožňuje monitorování vaší osoby prakticky všude, kde máte mobil u sebe,“ uvádí Hradílek. Podobný názor zastává i Kat-hryn Gramlingová, která za vývoj RFID ve společnosti IBM odpovídá. REVOLUCE V OBCHODĚ

**Zavádění RFID do praxe je srovnatelné s dobou, kdy počítače nahrazovaly psací stroje a kalkulačky.

BRAND24

V podstatě se jedná o brzký konec dosavadních čárových kódů.

Foto - Rádiový čip je tak malý, že se dá umístit na jakékoliv zboží.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).