Menu Zavřít

Konec českých blatníků

27. 3. 2006
Autor: Euro.cz

Proč zmizel domácí kapitál z automobilového průmyslu? Odvětví, které v České republice tvoří skoro pětinu celého hospodářství, obsadili hlavně Němci, Američané a Japonci. Mezi přímými dodavateli Škody Auto a kolínské TPCA není až na výjimky jediná firma s českým vlastníkem!

V aktuálním hlavním tématu jsme se pokusili analyzovat příčny tohoto zajímavého zjištění. Může za to globalizace? Česká republika není první zemí, kde cizinci skoupili automobilky. Už o ně přišly takové velmoci jako Velká Británie, Švédsko nebo dokonce Japonsko. Vždyť Nissan vlastní francouzský Renault a Mazdu americký Ford. A se změnou vlastníka vždy přichází i jeho dvorní dodavatelé.

Specifikem České republiky je fakt, že se vlivy globalizace spojily v devadesátých letech s divokou privatizací a změna byla totální. Cizí kapitál téměř beze zbytku vytlačil domácí podnikatele, kteří se dnes můžou prosadit jen jako příštipkáři.

BRAND24

Ale tento Profit nejsou jen auta. Přinášíme také rozhovor s novým šéfem agentury CzechTrade Ivanem Juklem, čtenářům radíme, jak si nechat prolustroval za pár stokorun obchodního partnera a v legislativě je přehled právních novinek pro podnikatele. Rubrika IT informuje o e-faktuře a přináší zajímavost, kterou řada účetních možná nezná -že ani normální faktura nutně nemusí mít podpis. A ve financích máme něco ze světa velkých financí: o koupi české eBanky vyjednává rakouská skupina Raiffeisen.

Erich Handl, šéfredaktor

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).