Menu Zavřít

Kolik stojí známá tvář

14. 11. 2005
Autor: Euro.cz

FIREMNÍ VEČÍRKY Hned po příchodu na firemní večírek si s vašimi hosty připije herec z populárního televizního seriálu. Na začátku oficiálního programu pak zatančí a zazpívá čerstvá hvězda soutěže Česko hledá SuperStar. Oblíbený moderátor poté na jeviště uvede nejslavnějšího tuzemského zpěváka.

FIREMNÍ VEČÍRKY Hned po příchodu na firemní večírek si s vašimi hosty připije herec z populárního televizního seriálu. Na začátku oficiálního programu pak zatančí a zazpívá čerstvá hvězda soutěže Česko hledá SuperStar. Oblíbený moderátor poté na jeviště uvede nejslavnějšího tuzemského zpěváka. A zlatým hřebem bude erotické vystoupení známé dívky z reality show. Právě takto si řada firem představuje ideální obsah svého večírku. Kolik je ale nutné za vystoupení takových celebrit zaplatit? A lze si vůbec koupit kohokoliv? Pronájem Lucerny a vystoupení celebrit typu Heleny Vondráčkové si mohou dovolit jen ty nejbohatší firmy. Cena za vystoupení celebrit se pohybuje v desetitisících, u největších hvězd ve stovkách tisíc - přestože nejde o běžný koncert, ale spíše jen o půlhodinové vystoupení s pár písničkami. K tomu je nutné připočíst náklady za pronájem sálu, občerstvení a další služby. „Dobrý firemní večírek lze udělat i daleko levněji, třeba když si kompletně pronajmete celou restauraci a připravíte zajímavý vlastní program. Navíc vystoupení populárního umělce je často znakem určité bezradnosti pořádající firmy,“ domnívá se mediální poradce Pavel Hrubec, který se specializuje zejména na služby středně velkým společnostem. Upozorňuje, že finanční rozpočet a množství celebrit nejsou automaticky přímo úměrné úspěchu akce. „Hosté sice hodnotí, nakolik se jim dostalo občerstvení či zajímavého programu, ale snad ještě více si zapamatují a ocení přátelskou, přirozenou atmosféru či spontánnost. Honosné večírky jsou často chladné a až příliš formální,“ dodává. Podle něj by program měl více souviset s konkrétní činností vaší firmy - hostům pak jednotlivé večírky nesplývají a navíc si vhodnou formou zajistíte propagaci. JSME NEJLEPŠÍ! Firemní večírky se obvykle pořádají pro obchodní partnery, klienty, novináře či pro zaměstnance. Velké společnosti si mohou dovolit připravit akci pro každou z těchto skupin zvlášť, ty menší jsou často rády, když se jim podaří alespoň společné setkání. I večírek je jednou z forem propagace firmy. „Formálně jde samozřejmě o poděkování klientům za celoroční důvěru. Ve skutečnosti je cílem takových akcí upevnění kontaktů a navázání dalších. Účastníci se tedy během akce musí utvrdit v pocitu, že právě my jsme pro ně ti nejlepší. To platí jak pro klienty či obchodní partnery, tak pro média a koneckonců i pro zaměstnance,“ vysvětlil Profitu pracovník tiskového oddělení jedné z největších tuzemských bank, který si vzhledem k poskytnutí dalších důvěrnějších informací nepřál být jmenován. „Vezměte si člověka, který před Vánocemi v krátkém sledu navštíví večírky všech největších finančních ústavů. Většina z nich bohužel bude porovnávat podle vnějších znaků, tedy podle prestiže lokality, vystupujících hostů nebo kvality cateringu,“ dodává. „Záleží hlavně na tom, jak chce firma působit a kolik má peněz,“ říká další nejmenovaný zdroj z marketingového oddělení jedné tuzemské telekomunikační společnosti. „Od bank se očekává, že budou působit seriózně, konzervativně a že se zavděčí co nejširšímu okruhu návštěvníků. Telekomunikační společnosti oproti tomu sázejí spíš na dynamiku, moderní trendy a třeba i aktuální sezonní hvězdy. Účast celebrit je ale v obou případech nutností, jinak se chtě nechtě v porovnání s konkurencí ocitnete na nižším stupni,“ vysvětluje. „Samozřejmě, vystoupení hvězdy dobře poslouží buď pro rozjezd celého večírku, nebo je naopak zlatým hřebem. Když lidé vydrží až do konce akce, mírně sice stoupnou náklady na spotřebované občerstvení, ale stihne se navázat více neformálních kontaktů,“ potvrzuje Hrubec. Znovu ale varuje před spoléháním se na celebritu jako na jediný program večírku. „To už je lepší pozvat celou firmu na běžný koncert,“ dodává. Ideální firemní akce by podle něj měla mít více kratších částí, které zajistí dynamiku a hosté se díky tomu nezačnou nudit. Po krátkém vystoupení zpěváka tedy následuje třeba soutěž, do které se aktivně mohou zapojit všichni zúčastnění. „Samozřejmě čím originálnější, tím lepší. Hosté třeba mohou zkusit parodovat celebritu, která před chvíli zpívala,“ radí Hrubec. PŘIPRAVTE SI DESETITISÍCE

Zjistit standardní cenu za vystoupení známé osobnosti na firemním večírku je prakticky nemožné. Většina oslovených agentur uvedla, že ceny jsou vždy záležitostí individuálního jednání přímo s klientem. „Cílem tohoto utajení je však spíše to, aby se ceny nedozvěděla širší veřejnost, tedy aby lidé celebritě nezáviděli. Konkrétní ceny za vystoupení se totiž v praxi příliš neliší. Nebývá to tak, že by stejný zpěvák na klasickém firemním večírku vystoupil jednou za 80 a jednou jen za 20 tisíc,“ uvádí Hrubec.

„Ceny odpovídají mediální pozici umělce, počtu hitů i momentální poptávce. Na základě smlouvy s umělci ale nejsem oprávněn veřejně jejich výši sdělovat,“ říká Janis Sidovský, jehož agentura Sidovsky Management zastupuje řadu populárních tváří, například Hanu Zagorovou nebo Pavla Vítka.

Honorář za vystoupení pro konkrétní firmu bývá pochopitelně vyšší než ceny požadované za běžný koncert. A to i přes to, že délka vystoupení na večírku je často jen třetinová. Například třicetiminutový koncert zpěváka Martina Maxy na běžné diskotéce přijde podle informací agentury RichArt na 36 tisíc korun, zatímco na společenských akcích vystupuje nejméně za 49 tisíc a na plesích dokonce za 60 tisíc. Také další celebrity si k ceně běžných koncertů účtují v případě firem 30 až 50 procent navíc.

K cenám je nutné připočíst náklady na jízdné (například uMartina Maxy je to šest korun za kilometr, v případě celé skupiny však cena přesahuje 20 korun). Pozor: ne vždy se za výchozí místo považuje Praha (Maxa jezdí z Litvínova, Ladislav Kerndl z Brna a třeba Jožka Černý z Břeclavi). Firma musí v místě konání zajistit také techniku - standardem je kvalitní aparatura s odposlechy, CD přehrávač a bezdrátový mikrofon.

JAK TO CHODÍ Umělce si můžete objednat několika způsoby. Nejjednodušší je kompletní organizace večírku u specializované společnosti. Ta pak mimo jiné kontaktuje i agenturu, zastupující přímo požadovaného umělce. Takové řešení však často bývá nejdražší. Pokud si tedy chcete část večírku organizovat vlastními silami, lze si objednat jenom vystoupení celebrity - nejlépe přes její agenturu, na kterou většinou najdete kontakt na oficiálním webu konkrétní hvězdy. „Řadu populárních umělců zastupujeme exkluzivně. A zprostředkujeme devadesát procent českého showbyznysu,“ říká ředitel agentury 6P Oskar Hahn. Lze si teď objednat hvězdu ještě na letošní vánoční večírek? „Nejlepší je, aby se nám klienti ozvali co nejdříve s konkrétními požadavky. Vhodné je požadovat alternativy, tedy širší výběr umělců, neboť někteří z nich již můžou mít v požadovaném termínu obsazeno,“ doporučuje Hahn. Mediální poradce Pavel Hrubec říká, že některé hvězdy stihnou i více vystoupení za večer. Větší problém je podle něj předvánoční obsazenost vhodných prostor. Rezervaci sálu nebo restaurace je nutné učinit co nejdříve. Které hvězdy jsou nejvíce žádané? „Lidé chtějí špičku, respektive nejpopulárnější tváře z televizních obrazovek,“ konstatuje Hahn. Sidovský je konkrétnější: „Naši klienti mají největší zájem o Hanu Zagorovou, ta kvůli velké vytíženosti ani nemohla všechnu podzimní poptávku zcela uspokojit. Velký zájem je o vánoční písně v podání Terezy Mátlové a Pavla Vítka. Dále o Moniku Absolonovou, Marii Rottrovou, Tomáše Savku nebo Dalibora Gondíka. Oblíbená moderátorka je teď například Eva Holubová. A cítím, že stoupá zájem o talkshow se zpívajícím hostem. Lidé se prostě chtějí bavit, slyšet slavné hity, nevyhledávají nic komplikovaného,“ říká. PŘIPRAVENÝ PROGRAM

Originální program nabízely před pár lety hvězdy filmu Kamarád do deště a idoly dívčích srdcí Lukáš Vaculík a Sagvan Tofi. Vystupovali po diskotékách v Česku jako barmani. Program s názvem Kamarád do deště začal krátkým blokem písní a pak se obě celebrity přesunuly za bar, kde hostům několik hodin nalévaly pití. V tuzemské večírkovské nabídce se však jednalo spíše o výjimku.

„Vystoupení na firemních akcích nejsou obvykle delší než dvacet pět minut. Umělci vždy vystupují živě. Neznám žádného, kdo by žádal vystoupení na playback,“ upřesňuje Sidovský. „U zpěváků se většinou jedná o třicetiminutový blok, zpívaný na half-playback. To znamená, že si s sebou přinesou základy na CD, ale sami zpívají živě. Někteří se sami doprovází na hudební nástroj, nebo s sebou přivezou například kytaristu,“ dodává Hahn.

Velké hvězdy typu Hany Zagorové mívají připravený ucelený blok, takový mini recitál. Podle Sidovského bývají netradiční spíše místa vystoupení než jeho formy.

Také od bavičů většinou nelze čekat, že vaše hosty budou provázet po celou dobu večírku. „Většinou mají program do délky půl hodiny. Je ale lepší, aby bavič vystupoval ve dvou přibližně čtvrthodinových blocích,“ radí Hahn. Lze si ale objednat také klasický „celovečerní“ program v délce 90 až 100 minut.

„Kdybyste po hvězdách chtěli i nějakou propagaci vaší firmy, musíte jim vedle peněz za vystoupení zaplatit ještě vysoký honorář za reklamu,“ varuje Hrubec. Přesto - když už si zaplatíte účast celebrity na večírku, lze její přítomnosti využít lépe než jen k oficiálnímu vystoupení před diváky. „Snažte se pak z vašeho večírku prosadit do médií takové fotky, kde je hvězda nevědomky vyfocena vedle loga vaší firmy. Nebo třeba v blízkosti vašeho ředitele,“ prozrazuje mediální poradce. Když si nepatrně připlatíte nebo budete mít dobré vztahy s hvězdou či její agenturou, lze celebritu použít i k méně nápadné formě reklamy - třeba ji požádat o nakrájení prvního kousku obrovského dortu s názvem vaší společnosti.

UDĚLAJÍ VŠECHNO? Výše popsanou hranici si však mohou dovolit dodržovat jen skutečné celebrity s dlouhodobě zajištěným příjmem. Firmy proto v současnosti stále častěji využívají „rychlokvašky“ - hvězdy, které možná budou svítit jen pár měsíců, ale o to více chtějí svou slávu zpeněžit. „Typicky finalisté superstar či reality show sice na jednu stranu čekají na nejlepší nabídku. Zároveň si ale nemohou dovolit moc čekat, protože zájem o většinu z nich rychle poklesne,“ říká Hrubec. „Pokud je účastník reality show VyVolení již mimo soutěž, to znamená, že opustil vilu, můžete si jej objednat třeba na moderování akce. Samozřejmě jen s jeho souhlasem,“ upřesňuje Irena Maňáková z TV Prima. Dodává, že výše honoráře za moderování je otázkou dohody a je u každého účastníka a akce individuální. Ovšechny VyVolené je v průměru stejně velký zájem, přičemž vždy po sobotním vyřazení je největší poptávka po čerstvém „odpadlíkovi“. „VyVolení nabídky neodmítají, je to jejich životní šance a zkušenost,“ dodává Maňáková. Jestliže umělec neuzavřel se svou agenturou hodně nevýhodnou smlouvu, má sám právo rozhodovat, kterých akcí se nechce zúčastnit. Často mezi ně patří mítinky politických stran. „Odmítáme také vystoupení na pohřbech a většinou i účinkování na soukromých narozeninových večírcích,“ dodává Hahn. Ani u Sidovského agentury si nelze objednat celebritu na vystoupení v rámci soukromé party někde na chalupě nebo na domácí oslavě. Vítaným zdrojem příjmů jsou firemní akce pro začínající kapely. Své nabídky inzerují často přímo na vlastních internetových stránkách. „Na jednu stranu nám samozřejmě vadí, když hrajeme a lidi nás neposlouchají, protože jedí, pijí a baví se mezi sebou. Nebo když na nás řvou, protože si myslí, že když si nás zaplatili, tak jim uděláme cvičené opice. Ale zároveň si díky těmto akcím vyděláme na vydání CD,“ říká Jan Horák, který působí hned ve dvou zatím nepříliš známých kapelách. Před sedmi lety natočila tehdy začínající rocková skupina Wohnout své debutové album Cundalla, které obsahovalo píseň Banány. Desku i turné sponzoroval dovozce banánů Chiquita a mladá kapela proto hrála na její firemní akci v plechovém hangáru. „Byl to náš první a poslední večírek,“ vzpomíná kytarista kapely Wohnout Jan Homola. „Přijeli jsme do skladu, tam už čekaly kromě množství jídla a pití tři autobusy kravaťáků, jak my takovým lidem říkáme. Začali jsme hrát, kvůli plechu to řinčelo a my viděli, jak těm lidem ztuhly výrazy a po první písni nás přišli taktně požádat, abychom si šli dát raději skleničku,“ vzpomíná Homola na nedohraný koncert. „Na firemní akci většinou kapela zajímá jen toho člověka, který si ji pozval. Raději hrajeme pro lidi, co přijdou přímo na nás. Ale kdyby nám někdo nabídl závratnou částku, tak bychom o ní možná uvažovali, protože bychom pak peníze mohli investovat do dalších projektů,“ dodává. NECHCI SLEVU ZADARMO!

Existují ale způsoby, jak získat „hvězdnou účast“ na firemní akci daleko levněji nebo dokonce zadarmo. Exkluzivně pro čtenáře Profitu uvádí pár tipů Pavel Hrubec:

Ideální je, aby se celebrita stala vaším běžným klientem. Na rozdíl od politiků totiž umělci nejsou nijak omezeni ve svém rozhodování, koho a jak podpoří. Když budou se službami vaší firmy skutečně spokojeni, přinejmenším mohou na váš večírek dobrovolně a ochotně přijít alespoň jako jedni z hostů. Billboardy pro vás sice asi zadarmo nenafotí, ale přece jen vaše firma získá větší lesk už kvůli samotnému povědomí veřejnosti o vašem spojení s hvězdami. Pokud žádná celebrita vaším klientem zatím není, lze ji k tomu vhodně motivovat - třeba nabídkou služeb zdarma.

Dobrým postupem je také sponzorování dané celebrity. Staňte se například hlavním partnerem jejího soukromého divadla nebo významným přispěvatelem do její dobročinné nadace. Účast na večírku (nebo speciální představení v divadle jen pro vaši firmu) pak možná pořídíte zdarma, i když je otázka, na kolik vás tato „sleva“ přijde v celkových ročních výdajích. Nicméně jde o vhodnou formu spojení dobročinnosti a vlastní propagace.

Dlouhodobě se vám může vyplatit také finanční podpora začínající kapely. Až se stane slavná, nemusí na vaši důvěru zapomenout. I když lepší je pojistit si takovou odměnu smluvně. Vyplatí se také sledovat informace o připravovaných filmech a televizních seriálech - budoucí hvězdy si pak pojistěte dříve, než jejich cena výrazně stoupne.

Regionálním firmám se vyplatí najmout jako moderátory tamní herce. Vždyť měsíční plat herce v oblastním divadle se pohybuje mezi 10 až 20 tisíci, za jeden firemní večírek si tak může přivydělat třeba i polovinu měsíčního platu.

Jestliže si nemůžete dovolit oficiální vystoupení populární osobnosti na večírku, lze ji pozvat mezi „pasivní“ hosty. Nerozhodneli se hvězda dobrovolně, zkuste jí nabídnout několik tisíc korun - může to být i bez agentury, protože každý se přece může sám rozhodnout, v jaké společnosti stráví večer. Takto prodejných je prý ale jen minimum celebrit.

Bohužel stále rozšířenější jsou také vyloženě neférové způsoby přiživování se na slávě celebrit. Firma si sice nemůže nebo nechce zaplatit tvář známé osobnosti ve své reklamě, přesto ji ale využije. Typickým příkladem je inzerát v tisku, kde se vedle jména firmy objeví výrazná tvář populární zpěvačky. Až při důkladnějším přečtení pak zjistíme, že celebrita o svém zneužití pro reklamu vůbec netuší, protože se jedná pouze o obal CD, které je hlavní cenou v soutěži pořádané pro nové zákazníky inzerující společnosti.

KOLIK STOJÍ HVĚZDY

Orientační ceny vystoupení

(neoficiální informace z let 2002 až 2005)

Lucie Bílá - od 300 tisíc

Karel Gott - od 300 tisíc

Helena Vondráčková - od 250 tisíc

skupina Lucie - od 230 tisíc

Elán - od 180 tisíc

Daniel Hůlka - od 150 tisíc

Jaroslav Dušek - od 120 tisíc

Petr Novotný - od 110 tisíc

Martin Dejdar - od 100 tisíc

Marek Eben - od 100 tisíc

Čechomor - od 100 tisíc

Miroslav Donutil - od 100 tisíc

Iveta Bartošová - od 100 tisíc

Jiří Korn - od 80 tisíc

Richard Müller - od 80 tisíc

Illona Czáková - od 70 tisíc

Michal David - od 65 tisíc

Jan Rosák - od 60 tisíc

duo Těžkej Pokondr - od 60 tisíc

Hana Zagorová - od 55 tisíc

Ladislav Kerndl - od 55 tisíc

Martin Maxa - od 50 tisíc

Tereza Pegnerová - od 50 tisíc

Petr Muk - od 50 tisíc

Monika Absolonová - od 40 tisíc

Pavel Vítek - od 40 tisíc

Jan Čenský - od 40 tisíc

Dalibor Janda - od 35 tisíc

Petr Kotvald - od 35 tisíc

Iva Kubelková - od 30 tisíc

Libor Bouček - od 30 tisíc

Heidi Janků - od 25 tisíc

Petra Janů - od 25 tisíc

Diana Kobzanová - od 25 tisíc

Karel Černoch - od 25 tisíc

Michaela Nosková - od 25 tisíc

Sagvan Tofi - od 23 tisíc

Standa Hložek - od 20 tisíc

Aleš Háma - od 20 tisíc

BRAND24

Martin Hrdinka - od 16 tisíc

Upozornění: Ceny za vystoupení jednotlivých celebrit agentury nezveřejňují a jsou záležitostí individuální dohody. V tabulce jsou uvedeny na základě informací od firem, které pořádaly večírky v letech 2002 až 2005. Dále jsme vycházeli z vlastního testu a z informací v médiích. Částky jsou orientační a zpravidla zahrnují pouze kratší vystoupení. Nebývají v nich zahrnuty doprava ani ubytování.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).