Koalice proti Uberu. Lyft a Waymo spolupracují na autonomním řízení - Euro.cz

Přihlášení

Koalice proti Uberu. Lyft a Waymo spolupracují na autonomním řízení

,
Koalice proti Uberu. Lyft a Waymo spolupracují na autonomním řízení
Zdroj: Profimedia.cz

Alternativní taxislužbě Uber v honbě za realizací systému autonomního řízení vozů vyrostl velký konkurent, kterého si možná pomohla sama vytvořit. Spojit síly se totiž rozhodli jeho dva velcí rivalové – Lyft a Waymo.

Lyft je přímou a největší konkurencí Uberu ve Spojených státech. Jeden z jeho zakladatelů John Zimmer už loni předestřel plán, podle něhož by už v roce 2021 měla většina jízd probíhat v autonomně řízených vozidlech.

S vývojem vlastní technologie však Lyft nikdy nepočítal a spíše se snažil navázat spolupráci se specializovanými společnostmi. Takto se dohodl například s General Motors, které v roce 2015 investovaly do slibně se rozvíjejícího podniku 500 milionů dolarů, kromě jiného právě i na vývoj autonomního řízení.

O možném partnerství s Waymem pak začal Lyft vyjednávat už před rokem a nyní oznámil dosažení dohody. „Waymo disponuje nejlepší současnou samořídící technologií,“ vysvětlila firma jednoduše důvody spolupráce v prohlášení.


Přečtěte si více o muži, který stojí v centru sporu mezi Waymem a Uberem:

Vzal 3 miliardy a odešel k Uberu. Google se soudí kvůli bývalému manažerovi

 Anthony Levandowski, šéf vývoje autonomních vozů ve společnosti Uber


Samotné Waymo vede s Uberem otevřenou válku. Předmětem sporu je údajné odcizení dat, kvůli kterému se obě společnosti dokonce soudí. Za vše může bývalý vrcholný manažer Anthony Levandowski, který měl ještě během svého působení ve Waymu odcizit data, která pak využil při založení startupu Otto, vyvíjejícího autonomní systém řízení pro nákladní auta. Levandowski během svých posledních měsíců u Googlu tajně formoval tým, čekal na chvíli, až mu bude vyplacen bonus ve výši 120 milionů dolarů (přes 3 miliardy korun), a ihned poté odešel.

Zajímavostí je, že Google byl jedním z prvních investorů do Uberu, když do něj v roce 2013 poslal 238 milionů dolarů. Počáteční spolupráce se ale začala přetrhávat ve chvíli, kdy začal Uber pracovat na systému autonomního řízení sám.

Levandowski vede v Uberu ambiciózní projekt, o kterém výkonný ředitel společnosti Travis Kalanick začal mluvit už v roce 2014. Následně do týmu získal desítky odborníků z předních univerzit, které loni doplnil právě „přeběhlík“ Levandowski se svým týmem.

Ambice Uberu stát se v prostředí zprostředkování jízd s autonomním řízením jasným lídrem jsou ale nyní v ohrožení. Aliance Lyftu a Wayma tvoří podle expertů silné spojení, které může rozložení sil zásadně změnit.

Dále čtěte:

Uber se brání nařčení. Googlu prý informace o autonomním řízení neukradl

Kancelář za volantem. V Německu to půjde

Uber by se rád zbavil šoférů. Pomocí autonomních mercedesů

Volvo a Uber budou společně vyvíjet samořídící automobily


Diskuze