Klíč k budoucnosti. Tesla urychluje stavbu gigatovárny

Pavel Michl 27. července 2016, 18:05  -  Pavel Michl
27. července 2016, 18:05

V nevadské poušti rychle roste zařízení, které by více než 20krát pokrylo Václavské náměstí. Jedná se o gigantickou továrnu automobilky Tesla Motors, která je pro společnost miliardáře a vizionáře Elona Muska klíčová, pokud se má Tesla stát masovou automobilkou.

Tento týden Tesla poprvé otevřela dveře své gigatovárny a nechala novinářům nahlédnout do prostorů zařízení, které by jednou mělo zdvojnásobit světovou produkci lithium-iontových baterií. Ty Tesla využije nejen ve svých elektromobilech.

Továrna je po dvou letech výstavby zatím hotová ze 14 procent. Až bude kompletní, což by mělo být v roce 2020, bude se jednat o jednu z největších budov na světě o rozloze 929 tisíc metrů čtverečních (více než dvojnásobek rozlohy Vatikánu).

Tesla s výstavbou chvátá. Dobře si uvědomuje, že zpoždění by mělo nepříznivý dopad na uvedení jejího nového modelu Tesla 3. Společnost zdvojnásobila počet pracovníků na tisícovku. Dělá se sedm dní v týdnu, aby mohla být výroba baterií spuštěna již začátkem příštího roku, uvádí deník Wall Street Journal. V současnosti se v továrně kompletují domácí úložiště energie Powerwall.

Baterie z továrny mají zelené automobilce Elona Muska pomoci v přeměně z malého producenta luxusních vozů na masového výrobce automobilů. Musk nedávno představil ambiciózní plán budoucí výroby elektrických nákladních aut a autobusů.

Obzvláště důležité mají být baterie pro nový model Tesly 3, která má jít do prodeje v červenci příštího roku. Jedná se o dosud nejlevnější vůz z výrobní linky Tesly – jeho cena činí 35 tisíc dolarů. Automobil si přitom již lze předobjednat za pouhý jeden tisíc.


Chcete novou Teslu 3? Podívejte se, jak na to:

Chcete novou Teslu? Stačí tisíc dolarů. Pro začátek


Jiné automobilky přitom výrobu vlastních baterií neplánují, do svých elektrických vozidel je hodlají kupovat. Podle Tesly se vyplatí mít vlastní výrobu baterií, náklady jí tak mají klesnout o více než třetinu do roku 2018. Podle odborníků ale kalifornské firmě mohou vzniknout problémy, když její vozy nepůjdou na odbyt a baterie zůstanou takzvaně na skladě.

Musk rovněž uspíšil výrobní plán automobilky. Tesla má produkovat půl milionu vozů už v roce 2018, dříve se počítalo s rokem 2020. Je to desetkrát více než loni. V roce 2020 už má Tesla vyrábět rovný milion aut – stejně jako česká Škoda Auto.

Továrna stála pět miliard dolarů a ve spolupráci s Teslou do ní investovalo více firem, hlavně japonský Panasonic (1,3 miliardy dolarů). Střecha továrny má být pokryta solárními panely společnosti SolarCity, kterou Tesla nedávno převzala.

Čtěte dále o Tesle:

Muskův plán pro Teslu: solár, sdílení a autobusy

Tesla dál zaostává za plánem

Proč Elon Musk slibuje nesplnitelné?


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Už jste požádali finanční úřad o prominutí pokuty za kontrolní hlášení?
Známé tváře a volby. Které osobnosti podporují SPD, TOPku, či Piráty?
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Auta
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou…
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř Mercedesu třídy S
Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR
Nový Jeep Compass má za sebou testy IIHS. Obstál bez vyznamenání
Technologie
Nokia 7 je tady. Sympatická střední třída má skleněná záda a punc od Zeisse
Asus: Coffee Lake by mohlo být kompatibilní s deskami generace Z270, kdyby Intel chtěl
Linuxáci si vymodlili vlastní smartphone. Librem 5 se chce odlišit od Androidů i iPhonů
S cenami operačních pamětí to prý bude mizérie i příští rok, nedostatek čipů má trvat
Sdílení polohy na mapě láká další aplikace. Kde všude se můžete nechat sledovat?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít