Klíč k budoucnosti. Tesla urychluje stavbu gigatovárny

Pavel Michl 27. července 2016, 18:05  -  Pavel Michl
27. července 2016, 18:05

V nevadské poušti rychle roste zařízení, které by více než 20krát pokrylo Václavské náměstí. Jedná se o gigantickou továrnu automobilky Tesla Motors, která je pro společnost miliardáře a vizionáře Elona Muska klíčová, pokud se má Tesla stát masovou automobilkou.

Tento týden Tesla poprvé otevřela dveře své gigatovárny a nechala novinářům nahlédnout do prostorů zařízení, které by jednou mělo zdvojnásobit světovou produkci lithium-iontových baterií. Ty Tesla využije nejen ve svých elektromobilech.

Továrna je po dvou letech výstavby zatím hotová ze 14 procent. Až bude kompletní, což by mělo být v roce 2020, bude se jednat o jednu z největších budov na světě o rozloze 929 tisíc metrů čtverečních (více než dvojnásobek rozlohy Vatikánu).

Tesla s výstavbou chvátá. Dobře si uvědomuje, že zpoždění by mělo nepříznivý dopad na uvedení jejího nového modelu Tesla 3. Společnost zdvojnásobila počet pracovníků na tisícovku. Dělá se sedm dní v týdnu, aby mohla být výroba baterií spuštěna již začátkem příštího roku, uvádí deník Wall Street Journal. V současnosti se v továrně kompletují domácí úložiště energie Powerwall.

Baterie z továrny mají zelené automobilce Elona Muska pomoci v přeměně z malého producenta luxusních vozů na masového výrobce automobilů. Musk nedávno představil ambiciózní plán budoucí výroby elektrických nákladních aut a autobusů.

Obzvláště důležité mají být baterie pro nový model Tesly 3, která má jít do prodeje v červenci příštího roku. Jedná se o dosud nejlevnější vůz z výrobní linky Tesly – jeho cena činí 35 tisíc dolarů. Automobil si přitom již lze předobjednat za pouhý jeden tisíc.


Chcete novou Teslu 3? Podívejte se, jak na to:

Chcete novou Teslu? Stačí tisíc dolarů. Pro začátek


Jiné automobilky přitom výrobu vlastních baterií neplánují, do svých elektrických vozidel je hodlají kupovat. Podle Tesly se vyplatí mít vlastní výrobu baterií, náklady jí tak mají klesnout o více než třetinu do roku 2018. Podle odborníků ale kalifornské firmě mohou vzniknout problémy, když její vozy nepůjdou na odbyt a baterie zůstanou takzvaně na skladě.

Musk rovněž uspíšil výrobní plán automobilky. Tesla má produkovat půl milionu vozů už v roce 2018, dříve se počítalo s rokem 2020. Je to desetkrát více než loni. V roce 2020 už má Tesla vyrábět rovný milion aut – stejně jako česká Škoda Auto.

Továrna stála pět miliard dolarů a ve spolupráci s Teslou do ní investovalo více firem, hlavně japonský Panasonic (1,3 miliardy dolarů). Střecha továrny má být pokryta solárními panely společnosti SolarCity, kterou Tesla nedávno převzala.

Čtěte dále o Tesle:

Muskův plán pro Teslu: solár, sdílení a autobusy

Tesla dál zaostává za plánem

Proč Elon Musk slibuje nesplnitelné?


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Vypočítejte si vaši čistou mzdu v roce 2018: liší se od té z roku 2017?
Jak zadat příkaz v bance, aby platba došla do konce roku 2017
Máte už novou dálniční známku?
Auta
BMW postaví u Sokolova nový polygon. Testovat na něm bude…
Škoda láká anglické záchranné složky na upravený Kodiaq a policii na rychlý Superb
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky výfuku?
Značka Alpine je definitivně zpět. Renault v Dieppe odstartoval výrobu A110
Co udělá víc oktanů s výkonem tříválce 1.0 TSI? Naše dlouhodobá Škoda Fabia vám to ukáže
Technologie
AMD má možná „superAPU“ s HBM2 a 1792 shadery. Kolem je ale hodně otazníků
Cnews FM #173: O mobilech ve školách, Amazonu a digitalizaci [podcast]
Seznámení s routerem Asus RT-AC86U (uživatelská recenze)
Intel začíná brát vážně ovladače GPU. Lepší výkon a „launch driver“ pro Ōkami HD
Nejlepší mobil od LG je v Česku. V30 má příliš sebevědomovou cenu
Hry pro příležitostné hráče