Menu Zavřít

Klasický mužský styl se pro budoucnost nehodí

7. 12. 2010
Autor: Euro.cz

Ženy umějí lépe naslouchat, spolupracují a nemusejí vždy vyhrát za každou cenu

Nejlépe uspějí firmy s plochou hierarchií, říká Damien O’Brien, ředitel společnosti Egon Zehnder International, jedné z nejvýznamnějších headhunterských firem na světě. K byznysu se dostal od studií teologie a filozofie. Z rodné Austrálie se přesunul do Paříže, ale mezitím rozjížděl úspěšné firemní aktivity také v Číně. Společnost Egon Zehnder International má 63 kanceláří ve 37 zemích světa. V Praze má pobočku od roku 1994.

EURO: Jak se student teologie dostane k headhuntingu? O’BRIEN: Vždy mě fascinovaly otázky po smyslu bytí. My teď také hledáme správné lidi na pozice, kde budou moci plně využít své schopnosti. A největší motivací je pro ně právě smysl jejich práce.

EURO: Pohybujete se v byznysu přes dvacet let, co se za tu dobu změnilo? O’BRIEN: Máme štěstí, protože svět se čím dál víc propojuje. Vyhovuje nám postupující globalizace a také to, že naši klienti o svých lidech přemýšlejí podstatně více strategicky. Když jsem před 22 lety nastoupil, brali hledání top manažerů jako transakci. Nyní přemýšlejí dopředu. Chápou, že když potřebují generálního ředitele, nestačí jen lusknout prsty, ale že jde o náročný proces, který chce svůj čas. A například v USA musí firmy reportovat i plán nástupnictví, protože trh považuje změny na vedoucích pozicích za riziko. To je přístup, který více odpovídá naší představě. Nepovažujeme se za headhunterskou firmu „lovců mozků“, ale za konzultanty, kteří se klientům starají o ucelený tým vedoucích manažerů.

EURO: Jste Australan, a ti bývají považováni za „pohodáře“. Egon Zehnder je zase jako švýcarská firma poměrně konzervativní. Jak se tyto dva prvky propojují? O’BRIEN: Jako firma máme v sobě „švýcarské dědictví“. Proto se možná kupředu pohybujeme pomaleji, ale zato s jasným záměrem. Konzervativní přístup souvisí i s profesionalitou, důvěryhodností a skromností, takže je pro náš byznys spíše štěstím. Nejsem si jistý, jestli jsou Australané tak pohodoví, jak si leckdo myslí, ale z určitého hlediska jsme neutrální – nejsme součástí Evropy nebo USA. Tím je pro nás snazší pohybovat se v různých prostředích.

EURO: Co vás přivedlo do Číny? O’BRIEN: Když vyrůstáte v Austrálii, cítíte se být součástí Asie. Čína mě zajímala, znal jsem tamní prostředí. Lákalo mě, že se dramaticky mění. Když jsem tam přišel, pracovali jsme pro nadnárodní společnosti. U nich vystačíte s angličtinou. Ale samozřejmě, když chcete budovat lokální vztahy, musí jednání většinou probíhat v čínštině. Proto tam nyní už máme tým čínských konzultantů.

EURO: Jak se vlastně v Číně „rozjíždí byznys“? O’BRIEN: Pro nás to bylo dost komplikované, protože v začátcích v podstatě ilegální. Neměli jsme licenci a získat ji bylo těžké, protože čínští úředníci naší práci nerozuměli. Možná se i obávali, že rozjíždíme nějakou podvratnou činnost. Teď už však patří státní čínské firmy mezi naše největší klienty.

EURO: Jsou v tamním podnikání i jiné překážky? O’BRIEN: Číně chybí správné pochopení podstaty naší činnosti. Vyhledávání manažerských talentů je tam velmi agresivní byznys, jemuž dominují klasičtí headhunteři. My se spíš vidíme v roli poradců pro budování úspěšných týmů top managementu. Museli jsme tedy vysvětlovat a vzděláváme tamní firmy vlastně pořád. Další výzvou bylo a je budování našeho týmu. V Číně je růst tak mohutný, že se tam o mladé talentované lidi doslova bojuje. A my máme docela vysoké požadavky – většina konzultantů má dva tituly, jeden z nich bývá ze zámoří. Očekáváme také, že budou mluvit více jazyky a budou mít zkušenosti z ciziny.

EURO: Jak se liší čínský přístup k poradenství oproti jiným zemím? O’BRIEN: Číňané jsou daleko více komerční, zatímco Indové či Brazilci, stejně jako Evropané a Američané dobře chápou, jaké hodnoty jim může dobrý poradce přinést.

EURO: Co ve vaší profesi znamenají rozdíly mezi muži a ženami? O’BRIEN: Naše firma prosazuje diverzitu a i my sami genderovou rovnováhu uplatňujeme. Škoda, že řada nadaných žen svou kariéru opouští předčasně. Svět tím přichází o obrovský zdroj talentů. Uvědomujeme si, že musíme s našimi klienty lépe pracovat, aby uměli ženy přilákat a udržet. Ale nejdůležitější je rozmanitost. Úspěšný tým musí být správně nakombinovaný i z hlediska různosti osobností.

EURO: Mají snad ženy lepší předpoklady pro manažerské funkce? O’BRIEN: Ta klasická hierarchie, kde dominuje mužský styl vedení s rozkazy a kontrolováním, se pro budoucnost nehodí. Nová generace chce pracovat v jiném prostředí: flexibilním, se smysluplnou činností, v němž se více spolupracuje. Takto řízené firmy budou časem nejúspěšnější. V nich mají ženy pro uplatnění lepší předpoklady – umějí lépe naslouchat, lépe spolupracují a nemají černobílé vnímání typu „vítězství, nebo nic“.

EURO: Co byste řekl k nynějšímu – politicky populárnímu – volání po stanovení kvót? O’BRIEN: Tomu rozumím. Jde o zoufalý pokus se někam posunout, protože za posledních dvacet let se mnoho nezměnilo. Kvóty neřeší jádro problému. Tímto způsobem dostanete ženy do vedení, ale pořád chybí napříč strukturou firmy a nemohou tak dostatečně ovlivňovat její chod.

EURO: Chápu správně, že pro rozvoj firem je lepší plochá, tedy nikoli pyramidální, struktura vedení? O’BRIEN: Osobně si myslím, že ano. Nastupující generace netouží šplhat nahoru po žebříčku firemní hierarchie. Vidí svět jinak. Můj čtyřiadvacetiletý syn při nabídce kariérního růstu v takové firmě jen pokrčí rameny a to platí pro celou jeho generaci. Chce dělat něco, co má smysl, kde se může vyjádřit.

EURO: Jaké je vaše postavení na globálním trhu? O’BRIEN: V roce 2008 jsme byli podle tržeb třetí největší „headhunterskou“ firmou světa. O nějakém novějším oficiálním žebříčku nevím. Ve srovnání s konkurencí jsme ale prošli krizí ve skvělém stavu. I když o přesných výsledcích budeme informovat až v lednu, bez započítání kurzových změn jsme v minulém fiskálním roce rostli zhruba o devatenáct procent.

EURO: Co je pro vaši firmu charakteristické? O’BRIEN: Proti jiným globálním firmám z naší branže máme výhodu ve struktuře – všechny kanceláře máme propojeny rovným partnerstvím, nepotrpíme si na vnitřní bariéry. Díky tomu máme k talentům opravdu globální přístup. Shodou okolností jsme jedné české společnosti právě zorganizovali úspěšnou schůzku v Hongkongu.

BRAND24

EURO: A srovnání s místními firmami? O’BRIEN: Ty jsou velmi čiperné. Nechci být kritický, ale jako malá firma se nemusíte starat o reputaci tolik jako nadnárodní společnost, takže zpravidla fungujete takříkajíc za pochodu. To my nemůžeme. Jenže válka o talenty probíhá na globální úrovni, klienti už nevymezují své požadavky geograficky. To je nový a pro nás výhodný vývoj.

EURO: Museli jste už někdy zavřít nějakou pobočku? O’BRIEN: Za celou dobu naší existence jsme jednu kancelář zavřeli. V 70. letech v Teheránu kvůli revoluci, což je přesný příklad, za jakých okolností k tomuto krajnímu řešení sáhneme. V našich strategických rozhodnutích jsme opatrní, kombinujeme dlouhodobý pohled na věc, trpělivost a optimismus. Věříme, že různá místa na světě porostou, jen odlišnou rychlostí.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).