Menu Zavřít

Kiwi získalo 2,5miliardovou investici a soudit už se nemusí. Do černých čísel se však nevrátí ještě roky

22. 6. 2022
Autor: Kiwi
  • Vyhledávač letenek Kiwi.com získal od zatím neznámého investora částku 100 milionů eur výměnou za konvertibilní dluhopis

  • Brněnská firma se stále vzpamatovává z pandemie, svoji miliardovou ztrátu dokázala loni snížit na 304 milionů korun. V zisku se ale pravděpodobně neoctne do roku 2025

  • Společnost postavila svůj byznys na spojování letů od různých dopravců, kteří spolu ne vždy spolupracují, a proto mají k její činnosti výhrady. Ty v případě Ryanairu přerostly v soudní spor


Vyhledávač letenek Kiwi.com se pomalu dostává z problémů. Před pár dny Ústavní soud zrušil předběžné opatření proti českému travel-techu vydané na podnět Ryanairu, nyní hlásí stomilionovou investici. Přesto se Kiwi do černých čísel nevrátí dřív než za tři roky.

Kapitál mající v přepočtu hodnotu necelých 2,5 miliardy korun přichází od předního globálního institucionálního investora a bude použit na podporu dalšího růstu v souvislosti s posilování pozice Kiwi.com na trhu cestovního průmyslu. To je po pandemii potřeba jako sůl – společnosti se totiž teprve nyní podařilo snížit více než miliardovou ztrátu z roku 2020, a to konkrétně na 304 milionů korun. Její tržby se přitom podle výroční zprávy uvedené v obchodním rejstříku zvedly o pět miliard na 16,9 miliardy korun. Což však pořád odpovídá asi jen polovině toho, čím se mohla chlubit před třemi lety.

Poptávka po udržitelných palivech roste. Airbus a aerolinky Qantas do nich investují 200 milionů dolarů
Přečtěte si také:

Poptávka po udržitelných palivech roste. Airbus a aerolinky Qantas do nich investují 200 milionů dolarů

Ani rok 2019 nicméně tehdy nestačil k zisku. Do plusových hodnot se firma Olivera Dlouhého dostala naposledy ještě o rok dříve, přičemž znovu by se to dle jejích manažerů mělo podařit teprve po sezóně 2025.

„Pandemie byla pro cestovatele náročným obdobím. Mnohé aerolinky nesplnily své závazky vůči nim a ti to pak oprávněně vnímali jako zradu. My chceme zákazníky podporovat během celé cesty, nabízet jim unikátní letecké trasy a šetřit peníze. Tato investice nám umožní rychle zrealizovat naše další plány a poskytovat zákazníkům špičkovou službu i v případě, že aerolinky své sliby nesplní,“ okomentoval kriticky Dlouhý, spoluzakladatel, ředitel a 12procentní vlastník společnosti Kiwi.com.

Soud nebude

S aerolinkami, konkrétně s nízkonákladovkou Ryanair, si potíže užil i sám čtyřiatřicetiletý podnikatel. Irský dopravce dle informací ČTK po Kiwi chtěl, aby změnilo některé ze svých interních procesů. Přesně řečeno, aby mu předávalo kontaktní a platební údaje zákazníků, kteří přes Kiwi získávají letenky Ryanairu. Ústavní soud však již loni v srpnu konstatoval, že předběžné opatření zasáhlo do svobody projevu, práva na podnikání a práva na soudní ochranu.

Pondělní nález se proto ani netýkal předmětu sporu – šlo totiž o zrušení onoho předběžného opatření vydaného Krajským soudem v Brně loni v září i následného usnesení Vrchního soudu v Olomouci z listopadu 2021, jenž před vlastním rozhodnutím připustil změnu návrhu podaného Ryanairem, a tím pádem nenabídl společnosti Kiwi zákonné možnosti odvolání.

„Připuštěním změny návrhu byl redefinován předmět řízení, o němž bylo následně rozhodováno navazujícími výroky ústavní stížností napadeného rozhodnutí krajského soudu, což ovšem znamená, že rozhodnutí o změně návrhu mělo zásadní vliv na výsledek nyní posuzovaného případu,“ vysvětlují ústavní soudci pochybení, co musí Krajský soud napravit.

Lepší zítřky

Hlavním účelem dnes již desetiletého provozu portálu je svým inovativním postojem měnit fragmentovaný sektor prodeje letenek. To firma činí prostřednictvím aplikace, kde si cestovatelé mohou vyhledat a zároveň i rezervovat, nebo rovnou zakoupit letenky od různých dopravců. A to včetně těch, kteří navzájem nespolupracují, což čas od času vyvolává protesty leteckých společností.

Dlouhému to ale vrásky nedělá – spolu s masivním návratem poptávky po cestování po celém světě se Kiwi aktuálně zaměřuje na další vylepšování produktu, tedy na hledání možností, jak při cestování ještě více ušetřit. S tím souvisí nutnost inovací, jež jsou klíčem k tomu, aby technologická firma udržela krok s trhem. A právě sem se budou soustředit i finance získané od investora výměnou za konvertibilní dluhopis společnosti.

Lidé už nelezou jen po stromech. Lákají je i posedy a domy na vodě, říká o boomu kolem glampingu šéf Amazing Places
Přečtěte si také:

Lidé už nelezou jen po stromech. Lákají je i posedy a domy na vodě, říká o boomu kolem glampingu šéf Amazing Places

Jmenovaný dokument představuje pojistku ve smyslu, že dluhopis může být splacen. Investor nekupuje podíl ve firmě, u níž si není jist, jak se bude dále vyvíjet. „To neznamená, že je ta firma nedůvěryhodná, jen je to opatrnější přístup k investování,“ vysvětlil serveru E15 ekonom ze společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler.

Obletět svět

Finanční ředitel Kiwi Iain Wetherall injekci velmi vítá: „Jsme nesmírně hrdí, že se nám podařilo získat takovou podporu naší vize i samotné platformy a současně obrovskou příležitost, která teď před námi stojí. Nikdy, dokonce ani během pandemie, jsme nepřestali investovat do inovací produktů a zákaznické zkušenosti. A tento kapitál nám umožní urychlit naše plány i další růst. My v Kiwi.com i náš majoritní akcionář, společnost General Atlantic, máme velkou radost, že můžeme spolupracovat s tímto prestižním investorem globální úrovně, jehož krok teď víc než kdy jindy odráží důvěru v oživení letecké dopravy i naše vedoucí postavení na trhu.“

Loni už portál dosáhl 69 procent počtu rezervací z předpandemického období a letos jeho zaměstnanci doufají, že dřívější čísla vyrovnají. Z Česka přitom pochází jen necelá dvě procenta tržeb (408 milionů korun). Proto má Kiwi pobočku i na Slovensku a dceřinky v USA, Nizozemsku, Španělsku, Číně a Velké Británii.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?