Kindermanagement pod vlivem

25. května 2012, 11:30 - Petr Kolář
25. května 2012, 11:30

Problémy ve firmě vyšetřuje už nějaký čas Bezpečnostní informační služba. Podnik je prý špatně řízen a podléhá vlivovým skupinám

Odvolání šéfa ČD Cargo Jiřího Vodičky upozornilo na množství problémů, které se ve státní spediční firmě dosud nahromadily. Bezpečnostní informační služba (BIS) přitom již koncem května vyslala varování, že společnost ČD Cargo není dobře manažersky řízena a podléhá vlivu různých lobbistických skupin.
BIS se již dříve zajímala o to, které podniky se státní účastí se pokoušejí ovládnout určité vlivové skupiny. Tajná služba toto šetření zahájila po aféře „supergurua“ Věcí veřejných Víta Bárty, jehož plán na získání politické moci se objevil v médiích. „V loňském roce jsme se například zabývali některými firmami s majetkovou účastí státu, které jsou strategicky významné pro fungování finanční, dopravní, komunikační nebo energetické infrastruktury země. Byly to firmy, jejichž případná ekonomická nestabilita by měla dopad na bezpečnost nebo ekonomiku státu,“ tvrdí mluvčí BIS Jan Šubert.

Zpackané akvizice

Z informací BIS vyplývá, že společnost řídí „kindermanagement“, který podléhá účelovému vlivu některých skupin. Služba poukázala například na vazby s René Holečkem, někdejším privatizátorem Třineckých železáren a pozdějším majitelem spediční a logistické skupiny Čechofracht, která nakonec doputovala do impéria Zdeňka Bakaly. Vpovzdálí je prý zaregistrovatelný i předchozí šéf ČD Cargo Josef Bazala.
Vedení společnosti zpackalo podle šetření tajné služby mimo jiné zvažované zahraniční akvizice (v Polsku a na Slovensku) a nezabránilo tomu, aby se firma ocitla na cestě do ekonomického předpeklí. „Například v Polsku se nám vysloveně smějí,“ řekl týdeníku Euro člověk z managementu ministerstva dopravy, který si nepřál být jmenován. Na ministerstvu dopravy se kvůli problémům společnosti údajně „protočily“ už tři týmy BIS.
„Já si myslím, že firma manažersky řízená byla. Pokud mi někdo ukáže na konkrétní věci, které se nelíbily, jsem ochoten se o tom bavit. Žádné osobní vazby na pana Holečka nemám,“ dušuje se odvolaný šéf ČD Cargo Jiří Vodička s tím, že jako krizový manažer dostal pokulhávající firmu do kondice. Vodička zároveň popírá, že Vít Bárta ho do poslední chvíle ujišťoval, že odvolán nebude. „Já jsem s panem Bártou na toto téma nekomunikoval. Já jsem ty věci řešil se statutárními nadřízenými – Petrem Žaludou a Radkem Šmerdou,“ prohlašuje Vodička.

Fiopůjčka

Ministr dopravy Radek Šmerda podle informací týdeníku Euro o odvolání Vodičky uvažoval už delší čas. To, že firma má problémy, totiž na ministerstvu vědí od jara. Předminulý pátek Bárta Šmerdovi řekl, že na postu ministra skončí. Téhož dne večer se v médiích objevily informace o nestandardních odměnách managementu ČD Cargo, o nichž Vodička rozhodl. A to byl poslední střípek do mozaiky „odvolání šéfa ČD Cargo“, se kterým se kvůli nadstandardně vysokému platu svezl ombudsman Českých drah Petr Fejk.
Snaha Víta Bárty udržet Vodičku v čele státní spediční a logistické společnosti má smysl, pokud si uvědomíme, že Vodička dříve působil jako šéf strategie a marketingu Fio banky. Právě od tohoto bankovního ústavu totiž obdržely před časem patnáctimilionový úvěr Bártovy Věci veřejné. „Oficiálně jsme požádali Fio a ono nám vyhovělo,“ vysvětloval v půlce května výběr banky Michal Babák (VV). Kontokorentem prý chce politická strana vyřešit své povolební dluhy.
Vodička souvislost půjčky s Bártovou snahou udržet ho v manažerské funkci odmítá. „Já myslím, že úvěr patnáct milionů není nijak významný. Nevidím důvod, proč bych měl na ČD Cargo zůstávat kvůli nějakému úvěru, který může poskytnout jakákoli banka nebo jiná instituce,“ reagoval odvolaný manažer. „Respektuji záměr vlastníka, že chtěl změnit management. Komunikovali jsme na toto téma a mám pocit, že koncovka té komunikace příliš nevyšla a byla zbytečná. Došlo k nějaké změně a já věřím, že se novému managementu bude dařit a že Cargo bude nadále ziskové,“ dodal.

Nečasova podpora

Přesto jsou Šmerdovy dny v ministerském křesle asi sečteny. Bárta, který bude zřejmě sněmovnou vydán ke stíhání pro podezření z předání úplatku Jaroslavu Škárkovi a Kristýně Kočí, mu totiž nemůže zapomenout víc věcí, například že vyhodil véčkařským „superguruem“ dosazenou náměstkyni Janu Kalvodovou a na její místo jmenoval bývalého senátora za ODS Jiřího Žáka. Do pozice nového šéfa Ředitelství vodních cest zase Šmerda počítá se státním úředníkem a předsedou krajské organizace TOP 09 na Vysočině Jiřím Blažkem.
Véčkaři, kteří si Šmerdu do funkce původně sami dosadili, nyní tento resort označují za půlministerstvo a chtějí ho obsadit buď favoritem, stávajícím náměstkem Lukášem Hamplem, jenž nedávno vstoupil do VV, anebo poslancem Petrem Skokanem.
Šmerda odejít nechce. Premiér Petr Nečas sice vzkázal, že ke změně nevidí důvod, ale pokud budou véčkaři trvat na svém, spor zřejmě hrotit nebude. „Šmerda je pro nás dost zásadní. Premiér Šmerdu v dubnu akceptoval jako dočasného ministra a zároveň deklaroval, že máme právo si rozhodnout, kdo bude v našich resortech,“ řekl týdeníku Euro zdroj z vedení VV. „Je to v rovině, že když se VV se Šmerdou dohodnou a on odstoupí, premiér jeho demisi přijme. Oni si ho nominovali a nesou za něj odpovědnost, ať se s ním tedy sami domluví,“ sdělil zdroj blízký Petru Nečasovi. „VV by ale měly navrhnout celkové řešení,“ dodal.
Občanští demokraté se podle informací týdeníku Euro nebudou vysilovat bojem o Šmerdu. Prioritou je pro ně snaha odrazit zájem véček o resort spravedlnosti pro Karolínu Peake, které místo toho nabízeli post vicepremiérky a šéfky legislativní rady. Véčkaři v době uzávěrky tohoto vydání hovořili před nedělní koaliční schůzkou K9 i o výměně ministra pro místní rozvoj Kamila Jankovského kvůli jeho vazbám na Kristýnu Kočí, jež bydlela v bytě jím řízeného ministerstva, a kvůli nedostatečnému zviditelňování se v médiích. Zároveň stále trvali na odchodech některých koaličních ministrů v čele s Alexandrem Vondrou.
Ani v pátek ale nedokázali zástupci Věcí veřejných jasně říct, zda by skutečně chtěli z vlády odejít, kdyby nebylo po jejich, jak hrozili ve svém ultimátu posunutém na čtvrtek 30. června. „Personální otázky jsou také důležité, ale jde nám především o některé programové body, jako je například zdanění hazardu. Zatím se mi zdá, že nás chtějí koaliční partneři co nejvíce přitlačit ke zdi,“ uvedla v pátek místopředsedkyně VV Kateřina Klasnová. Podle šéfa poslanců TOP 09 Petra Gazdíka ale v otázce hazardu od normy schválené ve sněmovně ustupovat nehodlají. „Chceme prosazovat naše programové věci v rámci koalice, ale to nejde, když nás neustále oslabují. Jak to v neděli dopadne, si teď opravdu netroufám odhadovat,“ podotkla Klasnová.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít