Když se lidé vybarvují

08. září 2011, 09:19 - Renata Lichtenegerová
08. září 2011, 09:19

Chcete zjistit, co si vaši zaměstnanci doopravdy myslí? Odhalit potenciál pracovního kolektivu i jedinců, kteří ho tvoří? Pomoci vám mohou barvy.

Foto: Profimedia.cz

Barvy vnímá každý člověk trochu jinak. Roli hrají například věk, pohlaví či národnost, ale i osobnost každého z nás. Podle tvůrců tréninkového programu Balance Management mohou zaměstnavatelé pomocí barev vyřešit třeba problémy s nedostatečnou motivací a výkonností pracovního kolektivu. „Vzdělávání ve firmách je z mých zkušeností často velmi obecné a necílené a v konečném důsledku nepřináší požadovaný efekt,“ upozorňuje Filip Brodan, ředitel společnosti Zaměstnanci.com, která za konceptem Balance Management stojí. Účinek vzdělávání a dalších investic do rozvoje lidských zdrojů se navíc velmi těžko měří. Prostřednictvím barev, přesněji řečeno barvově-slovních asociací, je prý takové měření možné.

Barvy neobelžete

Pro testování v oblasti personalistiky využívá společnost Zaměstnanci.com metodu propojování barev a slov. „Tato technika je přesnější a komplexnější než běžné otázkové metody. Ty se zaměřují pouze na věci, které si uvědomujeme a rozumově zpracováváme. Barvově-slovní asociace oproti tomu odhalí i emoce,“ vysvětluje Brodan. Lidé podle něho nedokážou své „barevné“ reakce vědomě usměrnit. Výsledkem je proto jasná odpověď na zadanou otázku. „Tento nástroj dokáže velmi citlivě, a přesto precizně například charakterizovat tým, jeho chování, a dokonce definovat změny tohoto chování, pokud se tým dostane například pod vliv stresu,“ říká Lubor Lepič, obchodní ředitel společnosti DB Schenker Česká republika, která zmíněnou metodu pravidelně využívá.

Rozhodne-li se firma „poznat“ své zaměstnance pomocí barev, čeká je nejprve rychlý on-line test. Jelikož je založen na barvově-slovních asociacích, nemusí se nikdo lopotit s namáhavými otázkami. Po rozboru a zpracování odpovědí se ukážou nejčastější vzorce chování, které daný kolektiv či jednotlivec používá. „Díky pochopení těchto vzorců chování a jejich popsání je možné konkrétně naplánovat a predikovat potřebné rozvojové aktivity. Za čas se tým či jednotlivec znovu změří a porovnáním zjištěných hodnot se vyhodnotí dosažený pokrok,“ popisuje proceduru Brodan.

Postoje i potenciál

Měřicí metodiku barvově-slovních asociací vytvořil tým psychologa Jiřího Šimonka a jeho stejnojmenného syna. Základní teorie asociací nebyla přitom žádnou novinkou, v psychologii s ní už koncem 19. století pracovali Wilhelm Wundt a William James. Právě oni detailně popsali základní principy a zákony asociací fungující v lidském mozku. Průlom v této oblasti přinesl v 50. letech 20. století švýcarský psychoterapeut Max Lüscher. Jeho kniha Lüscherův test inspirovala řadu psychologů po celém světě.

V roce 1980 přišel zmíněný český psycholog Jiří Šimonek na nápad spojit Lüscherův barvový test s principem slovních asociací. V dalších letech zkoumal možnosti tohoto spojení a vyvíjel co nejúčinnější formu měření. Dnešní podoba testů vypadá tak, že člověk nejprve seřadí osm barev od té pro něj nejpříjemnější po nejméně oblíbenou. Pak se v testu objevují sady slov. Úkolem testovaného je přiřadit ke každému tři ze stanovených barev. Asociace jsou pak zaznamenávány počítačovým programem, který vše vyhodnotí a velmi přesně změří sociálněpsychologické spektrum konkrétních postojů včetně jejich realizační síly. „To znamená, že dokáže zjistit nejen to, co si lidé o sobě a svém okolí myslí, ale i to, zda tyto postoje mohou a budou realizovat ve svém chování,“ vysvětluje Šimonek.

Červená versus modrá

Čím to vlastně je, že naše myšlení, postoje a vnímání tolik ovlivňují barvy? „Zjednodušeně řečeno barvy vyzařují energii, která působí na lidskou psychiku. Je vědecky prokázáno, že vejdete-li do červeně vymalované místnosti, vaše teplota a tlak se zvýší. Když vstoupíte do modrého pokoje, klesnou,“ přibližuje Jiří Šimonek mladší. Díky tomu, že každý člověk je jedinečnou bytostí, se vždy v reakcích dvou lidí na stejné barvy objeví alespoň malý rozdíl. A právě jemné nuance ve vnímání barev na nás dokážou hodně prozradit.

Balance Management, který z principu asociací barev a slov vychází, se primárně zabývá pracovním stereotypem. To, že člověk pozná své vlastní pracovní vzorce, mu ale podle psychologů může pomoci

i v soukromém životě.

 

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít