Kdo vytváří koncepci?

20. srpna 2008, 14:12 - Karel Burger
20. srpna 2008, 14:12

Diskusi o vhodnosti toho nebo onoho typu letadla by měli vést odborníci

Především je třeba uvést to, co značně ovlivňuje současný stav dopravního letectva Armády České republiky (AČR) i jeho řešení. Dopravní letectvo AČR vždy bylo Popelkou naší armády. Vyšší prioritu měly například projekty na pořízení velkého (nepotřebného a nevyužitelného) počtu letounů L-159 či nadbytečného množství obrněných transportérů a tak dále než obnova a modernizace transportních letadel. Tyto projekty měly prioritu i v době, kdy se výrazně změnil charakter AČR a politicko-vojenské ambice ČR. Současné transportní letouny, používané dopravním letectvem AČR, jsou výkonově i technicky poplatné době svého vzniku, tedy sedmdesátým letům minulého století, a pro dnešní úkoly letecké přepravy, související se zabezpečením zahraničních misí, již za zenitem možností.

Otázka autorství

AČR v nejbližších deseti letech asi nebude mít finanční prostředky, aby si pořídila strategické transportní letouny schopné přepravy rozměrných nákladů, kolové nebo pásové bojové techniky s doletem nad pět tisíc kilometrů. Vzhledem k vysokým nákladům jak provozním, tak na pořízení takových letounů by to bylo i nehospodárné a neúčelné. Ani bohatší státy, než je ČR, si nemohou dovolit, aby jejich armády takto neúčelně mrhaly finančními prostředky. A proto řeší tuto problematiku pronájmem přepravní kapacity u velkých letecký přepravců nebo u některého vojenského letectva, které jí disponuje.
V článku Poslední pokus generála Picka (EURO 31/2008) je uvedeno mnoho informací, které si odporují. A svědčí o tom, že pokud jsou ve zprávě náčelníka generálního štábu (GŠ) skutečně uvedeny, pak její tvůrci (generál Picek ji určitě nepsal a pochybuji, že podepsal) jsou v dané problematice laici a diletanti. Anebo ji takto zpracovali záměrně. V tom případě se nabízejí otázky: Jací odborníci jsou v čele AČR? Co je k tomu vedlo?
Pro názornost lze uvést několik rozporů.

Nesmyslná úvaha

V článku se píše o taktických transportních letounech a v následující větě, že letoun C 295M nedolétne z Afghánistánu do ČR bez mezipřistání. Z Kábulu do Prahy je to 5095 kilometrů a maximální dolet letounu C 295M činí 5560 kilometrů. Vzdálenost z Kábulu do Prahy tedy řadí leteckou přepravu do strategické, nikoli taktické.
Pro přepravu raněných je nesmyslná úvaha, že transportní letoun bude přepravovat větší počet těžce raněných z bojové oblasti do ČR. Je-li jedním z hlavních kritérií rychlost přepravy, proč nepoužít A 319CJ, pro který byly pořízeny jednotky intenzivní péče? A 319CJ má cestovní rychlost o čtyři sta kilometrů za hodinu vyšší než C 295M a o tři sta než C-27J. Navzdory tomu trvá let A 319CJ šest hodin. Má-li taktický transportní letoun přepravovat větší počet raněných, pak musejí být ve stabilizovaném stavu - v tom případě rychlost transportu není prioritní.

Další rozpory

Dále se údajně ve zprávě uvádí, že letoun C 295M není schopen přeletět přes hory Afghánistánu, protože maximální operační výška při vysazení jednoho motoru je tři kilometry. Výrobce letounu v technické dokumentaci uvádí operační dostup při vysazení jednoho motoru 4125 metrů. Žádné postupy v letectví nepředpokládají nesmysl, že po vysazení motoru by letoun pokračoval v letu až na cílové letiště (technicky neproveditelné, zbytečný hazard s životy lidí). Po vysazení motoru všichni výrobci letadel doporučují přistát buď na letišti vzletu nebo na tom nejbližším. Všechna letadla, která v Afghánistánu operují, nejsou schopná pokračovat v letu přes hory v okolí Kábulu - přesto tam létají. Dále lze předpokládat, že tam, kde jsou hory, jsou i údolí, a pokud to povětrnostní podmínky (dohlednost a viditelnost země) dovolí, lze v případě ohrožení letiště vzletu pokračovat na to nejbližší.
Z uvedeného opět vyplývá otázka: Kam se poděli letečtí odborníci z GŠ, kteří by byli schopní objektivně posoudit danou problematiku a provést odborné závěry?

Vážné otázky

Mezititulek Peníze jsou přednější je výstižný. Pod tím názvem by bylo zajímavé srovnání typů taktických transportních letadel z hlediska výdajů na jednu letovou hodinu, nákladů na životní cyklus, spolehlivosti, spotřeby paliva na hodinu letu, případně jejich katalogové ceny. Nezanedbatelná je i rychlost dodávky letounů - s ohledem na současný stav dopravního letectva AČR. Z tohoto pohledu jsou letouny C 295M řešením, pokud jde o náhradu používaných letounů Antonov AN-26.
O vhodnosti toho nebo onoho typu letadla by bylo možné vést diskusi, ale odborníků v oboru. Vtírají se proto otázky. Má naše armáda nějakou koncepci? Pokud ano, proč tak rozporně jednají představitelé AČR?

Polemika:
Na článek redaktora Karla Marka Poslední pokus generála Picka (EURO 31/2008) zareagoval inspektor bezpečnosti letecké přepravy Karel Burger.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Už jste požádali finanční úřad o prominutí pokuty za kontrolní hlášení?
Známé tváře a volby. Které osobnosti podporují SPD, TOPku, či Piráty?
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Auta
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř…
Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR
Nový Jeep Compass má za sebou testy IIHS. Obstál bez vyznamenání
Na dálnici D1 bylo spuštěno další úsekové měření. Je totiž potřeba vybrat více peněz
Porsche 718 Boxster a Cayman GTS se mohou pochlubit vyšším výkonem
Technologie
Asus: Coffee Lake by mohlo být kompatibilní s deskami generace Z270, kdyby Intel chtěl
Linuxáci si vymodlili vlastní smartphone. Librem 5 se chce odlišit od Androidů i iPhonů
S cenami operačních pamětí to prý bude mizérie i příští rok, nedostatek čipů má trvat
Sdílení polohy na mapě láká další aplikace. Kde všude se můžete nechat sledovat?
Google převlékne Kalendář do Material Designu. Takhle bude vypadat
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít