Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

OVB - Rok 2008 vs. 2018: Další krize může být pro Evropu ještě hlubší

Možná už to mnozí zapomněli, ale finanční krize naplno vypukla před více než deseti lety.…

Ministryně Nováková: Účastí na CIIE naše práce s českými firmami nekončí, ale teprve začíná

Česká republika se zúčastnila akce China International Import Expo (CIIE) v elitní…

Doručovací služby nezvládají nápor před Vánoci. Poradíme, jak balík doručit s jistotou včas

Každý rok se situace opakuje. Přepravci jsou zaplaveni balíčky a nestíhají. Čas doručení…

Kdo s Cogo?

15. září 2008, 08:00 - Tomáš Stingl
15. září 2008, 08:00

PRODEJ DĚTSKÝCH STAVEBNIC - Na trhu dětských stavebnic dosud v Česku suverénně vládla společnost Lego. Nyní jí ovšem přibyl konkurent, který má nápadně podobné jméno i produkci – značka Cogo. Právníci dominantního hráče nyní zkoumají, zda nejde o plagiát Lega.

Oslovit tvořivé české děti a konkurovat dosud neohroženému vládci trhu – společnosti Lego. To je ambicí firmy, která do českých prodejen v současnosti uvádí stavebnici Cogo. „Chceme zabodovat kvalitou, zdravotní nezávadností a především cenou,“ zdůrazňuje obchodní manažer značky Cogo pro Českou republiku Hynek Sochor.

Tato stavebnice – stejně jako další podobné konstrukční systémy – je založena na spojování různých kostiček, ze kterých může šikovné dítě postavit auta, domy nebo třeba hrady. Součástí systému jsou i malé umělohmotné figurky.

Podle Michaely Kračmarové, která se podílí na vstupu stavebnice Cogo na český trh, jsou ohlasy od prodejců zatím pozitivní. „Ovšem říkají nám, že by čekali nějakou rozsáhlejší propagaci na podporu této stavebnice. Rádi bychom proto brzy spustili větší televizní kampaň, potom půjde prodej naplno,“ očekává Kračmarová.

Podoba není čistě náhodná

Věc má ale háček. Celá skládačka snad až příliš připomíná stavebnici Lego. Počínaje názvem, přes podobu umělohmotných figurek až po samotný systém spojování kostiček. „Co se týče značky Cogo, tak její vstup samozřejmě vnímáme jako ohrožení a našim právníkům jsme již předali veškeré potřebné informace. Ti přezkoumají, zda se jedná či nejedná o plagiát značky Lego,“ říká Lenka Staňková, která má v Česku na starosti marketing Lega.

Michaela Kračmarová podobu nepopírá. „Samozřejmě, že podobnost s Legem tady je. Ale nečekáme, že by to způsobilo nějaké problémy. Vycházíme z toho, že Legu již skončila padesátiletá ochranná lhůta na jeho patent,“ vysvětluje Kračmarová. Dodává, že firma Cogo zatím nebyla kvůli této věci nikým ze společnosti Lego Trading kontaktována. Na dotaz po zemi původu nově nabízené stavebnice Kračmarová uvádí, že Cogo se do Česka dováží z Asie.

Umělohmotné Hvězdné války vydělávají

Zatím ovšem vládne Lego segmentu konstrukčních hraček neohroženě. Přestože přesná čísla o tržních podílech neexistují, odhaduje se, že podíl Lega v tomto ranku přesahuje 80 procent a že v prodeji hraček obecně zaujímá 11 procent. Mezi hlavní konkurenty Lega patří značky Maga Blocks, Playmobil, Mattel a Hasbro.

V Česku má Lego tradičně dobrou pozici hned z několika důvodů. Jednak se sem stavebnice hojně dovážela dokonce již za socialismu, takže se dostala do širokého povědomí dnešních tatínků. V porevoluční éře zase jeho pozici podpořilo to, že jedna z výroben se usídlila na Kladně. Továrnu rok a půl provozovala singapurská společnost Flextronics, letos v únoru však skupina Lego oznámila, že ji opět převezme od Flextronicsu zpět.

Dánská rodinná firma Lego, která vznikla před 76 lety jako výrobce dřevěných hraček, přitom má letos velmi úspěšnou sezonu. Za první pololetí letošního roku jí stoupl zisk (úhrnně za všechny trhy) o 166 procent na v přepočtu 1,8 miliardy korun. Firma nejvíc vydělávala na stavebnicích, které těží z motivů slavných filmů, jako jsou Hvězdné války nebo Indiana Jones. Část příjmů firmy tvoří také licenční poplatky z počítačových her s tematikou Lega.

Na tuzemském trhu se firma může držet relativně standardní nabídky, protože české dítě chce údajně velmi podobné stavebnice jako dítka jinde v Evropě. „Český trh je velmi podobný německému. Jsme do jisté míry konzervativní ve výběru hraček. Nejlépe se prodávají klasická témata, jako jsou policie nebo hasiči. Velmi dobře se prodává také řada Lego Duplo pro nejmenší děti od dvou let. Tam také vítězí klasická témata – autíčka, staveniště, domeček pro panenky,“ uvádí Lenka Staňková.

Nechybí ani Merkur

Vedle velkých hráčů se na trh ale vejde i české želízko v ohni. Legendární stavebnice Merkur ještě stále žije a její prodej roste. Přestože po revoluci se výrobce stavebnice ocitl v konkurzu, herní systém, který měl tradici již od dvacátých let minulého století, zachránil podnikatel Jaromír Kříž. Ten v roce 2003 založil firmu Merkur Toys, se kterou výrobu a prodej české stavebnice s úspěchem obnovil. Dnes už firma vyváží své výrobky do Evropy, Spojených států, Kanady, ale i do Ruska či Jihoafrické republiky. Na trhu je v současnosti kolem 30 variant Merkuru.

Podobné štěstí ale zatím nemá jiná tradiční česká herní řada pro kreativní děti, a sice legendární panáček Igráček. I jeho výrobce upadl do konkurzu, ovšem na rozdíl od Merkuru výroba Igráčků dosud obnovena nebyla.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Co je dobré vědět o dobrovolném důchodovém pojištění?
Chemických škodlivých látek bývá víc doma než venku
Nezapomeňte do půlky října zaplatit zálohy na silniční daň
Jak a kde sledovat zásilky ze zahraničí
Výprodeje na akciových trzích mohly způsobit algoritmy
Auta
Bude Cargo e-Bike dopravou budoucnosti?
Retro: Tatra 700 byla ve své době nejrychlejším českým autem
Lifestylový Fiat Talento Shuttle by Irmscher
Galerie: Co byste si mohli koupit, kdyby vám po Vánocích zbylo opravdu hodně peněz
Scania – komunální nástavby
Technologie
Herní počítač pod stromeček: tipy na highendovou mašinu pro vysoká rozlišení
Microsoft Surface Go: jak z tabletu, klávesnice, pera a myši udělat počítač (recenze)
Ani Nokia 8.1 ještě pořád není high-end, ale načančaná střední třída
A zase jinak. Counter-Strike: Global Offensive je teď opravdu „zdarma“
Investování a obchodování s akciemi
Hry pro příležitostné hráče