Menu Zavřít

Kdo s Cogo?

15. 9. 2008
Autor: Euro.cz

PRODEJ DĚTSKÝCH STAVEBNIC - Na trhu dětských stavebnic dosud v Česku suverénně vládla společnost Lego. Nyní jí ovšem přibyl konkurent, který má nápadně podobné jméno i produkci – značka Cogo. Právníci dominantního hráče nyní zkoumají, zda nejde o plagiát Lega.

Oslovit tvořivé české děti a konkurovat dosud neohroženému vládci trhu – společnosti Lego. To je ambicí firmy, která do českých prodejen v současnosti uvádí stavebnici Cogo. „Chceme zabodovat kvalitou, zdravotní nezávadností a především cenou,“ zdůrazňuje obchodní manažer značky Cogo pro Českou republiku Hynek Sochor.

Tato stavebnice – stejně jako další podobné konstrukční systémy – je založena na spojování různých kostiček, ze kterých může šikovné dítě postavit auta, domy nebo třeba hrady. Součástí systému jsou i malé umělohmotné figurky.

Podle Michaely Kračmarové, která se podílí na vstupu stavebnice Cogo na český trh, jsou ohlasy od prodejců zatím pozitivní. „Ovšem říkají nám, že by čekali nějakou rozsáhlejší propagaci na podporu této stavebnice. Rádi bychom proto brzy spustili větší televizní kampaň, potom půjde prodej naplno,“ očekává Kračmarová.

Podoba není čistě náhodná

Věc má ale háček. Celá skládačka snad až příliš připomíná stavebnici Lego. Počínaje názvem, přes podobu umělohmotných figurek až po samotný systém spojování kostiček. „Co se týče značky Cogo, tak její vstup samozřejmě vnímáme jako ohrožení a našim právníkům jsme již předali veškeré potřebné informace. Ti přezkoumají, zda se jedná či nejedná o plagiát značky Lego,“ říká Lenka Staňková, která má v Česku na starosti marketing Lega.

Michaela Kračmarová podobu nepopírá. „Samozřejmě, že podobnost s Legem tady je. Ale nečekáme, že by to způsobilo nějaké problémy. Vycházíme z toho, že Legu již skončila padesátiletá ochranná lhůta na jeho patent,“ vysvětluje Kračmarová. Dodává, že firma Cogo zatím nebyla kvůli této věci nikým ze společnosti Lego Trading kontaktována. Na dotaz po zemi původu nově nabízené stavebnice Kračmarová uvádí, že Cogo se do Česka dováží z Asie.

Umělohmotné Hvězdné války vydělávají

Zatím ovšem vládne Lego segmentu konstrukčních hraček neohroženě. Přestože přesná čísla o tržních podílech neexistují, odhaduje se, že podíl Lega v tomto ranku přesahuje 80 procent a že v prodeji hraček obecně zaujímá 11 procent. Mezi hlavní konkurenty Lega patří značky Maga Blocks, Playmobil, Mattel a Hasbro.

V Česku má Lego tradičně dobrou pozici hned z několika důvodů. Jednak se sem stavebnice hojně dovážela dokonce již za socialismu, takže se dostala do širokého povědomí dnešních tatínků. V porevoluční éře zase jeho pozici podpořilo to, že jedna z výroben se usídlila na Kladně. Továrnu rok a půl provozovala singapurská společnost Flextronics, letos v únoru však skupina Lego oznámila, že ji opět převezme od Flextronicsu zpět.

Dánská rodinná firma Lego, která vznikla před 76 lety jako výrobce dřevěných hraček, přitom má letos velmi úspěšnou sezonu. Za první pololetí letošního roku jí stoupl zisk (úhrnně za všechny trhy) o 166 procent na v přepočtu 1,8 miliardy korun. Firma nejvíc vydělávala na stavebnicích, které těží z motivů slavných filmů, jako jsou Hvězdné války nebo Indiana Jones. Část příjmů firmy tvoří také licenční poplatky z počítačových her s tematikou Lega.

Na tuzemském trhu se firma může držet relativně standardní nabídky, protože české dítě chce údajně velmi podobné stavebnice jako dítka jinde v Evropě. „Český trh je velmi podobný německému. Jsme do jisté míry konzervativní ve výběru hraček. Nejlépe se prodávají klasická témata, jako jsou policie nebo hasiči. Velmi dobře se prodává také řada Lego Duplo pro nejmenší děti od dvou let. Tam také vítězí klasická témata – autíčka, staveniště, domeček pro panenky,“ uvádí Lenka Staňková.

Nechybí ani Merkur

BRAND24

Vedle velkých hráčů se na trh ale vejde i české želízko v ohni. Legendární stavebnice Merkur ještě stále žije a její prodej roste. Přestože po revoluci se výrobce stavebnice ocitl v konkurzu, herní systém, který měl tradici již od dvacátých let minulého století, zachránil podnikatel Jaromír Kříž. Ten v roce 2003 založil firmu Merkur Toys, se kterou výrobu a prodej české stavebnice s úspěchem obnovil. Dnes už firma vyváží své výrobky do Evropy, Spojených států, Kanady, ale i do Ruska či Jihoafrické republiky. Na trhu je v současnosti kolem 30 variant Merkuru.

Podobné štěstí ale zatím nemá jiná tradiční česká herní řada pro kreativní děti, a sice legendární panáček Igráček. I jeho výrobce upadl do konkurzu, ovšem na rozdíl od Merkuru výroba Igráčků dosud obnovena nebyla.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).