Kdo nebude chtít letět MAXem, dostane peníze zpět, ujišťuje šéf Ryanairu. Nabídka ale platí jen těsně před odletem - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Kdo nebude chtít letět MAXem, dostane peníze zpět, ujišťuje šéf Ryanairu. Nabídka ale platí jen těsně před odletem

,

Přestože návrat problematických boeingů 737 MAX zpět na nebe je stále v nedohlednu, už nyní musí řada aerolinek řešit, co udělá pro to, aby v mysli svých cestujících odbourala strach nastoupit na jejich palubu. U Ryanairu se nicméně k celé záležitosti rozhodli postavit úplně jinak. Obavám zákazníků rozumí, a proto všem, kteří nebudou chtít s inkriminovanými stroji letět, nabídnou možnost vrácení letenky za původní cenu.

V souvislosti s uzemněním MAXů z důvodu dvou tragických nehod, které si vyžádaly životy celkem 346 lidí, patří tento irský dopravce mezi nejvíce postižené letecké společnosti vůbec. V jeho současné flotile se sice žádný takovýto letoun nenachází, v minulosti si jich však u amerického výrobce objednal hned 210. Část z nich měla být podle původních plánů dodána už během letoška, to se ale vzhledem k současným problémům Boeingu nestane. Aktuálně tak vedení Ryanairu počítá, že dodávka prvních 55 letadel typu MAX bude zrealizována nejdříve v létě roku 2021.

Jenže zatímco aerolinky po celém světě čekají na návrat těchto strojů zpět na nebe jako na smilování, samotní cestující jej vyhlížejí spíše s obavami. Alespoň tedy podle zpravodajského serveru CNN, jenž se odkazuje na průzkum společnosti Barclays z května loňského roku. V jeho rámci se hned 21 procent respondentů vyslovilo v tom smyslu, že na paluby MAXů již nikdy nenastoupí. Dalších 23 procent lidí chce počkat minimálně jeden rok, než zjistí, jak se situace vyvíjí. Sedmnáct procent cestujících si v danou chvíli nebylo jistých a pouze 19 procent ze všech oslovených uvedlo, že by s touto problematickou verzí jinak oblíbených „sedmtřisedmiček“ letělo okamžitě.


Cestující se Boeingu 737 MAX děsí. Budou jím ještě vůbec chtít létat?

Test nového letounu Boeing 737 MAX

Aerolinky si jsou samozřejmě této skepse vůči MAXům dobře vědomy. Přesvědčit pasažéry o tom, že inkriminované stroje jsou opět bezpečné, bude těžké. I proto se vedení irského přepravce rozhodlo pro celkem neobvyklé řešení.

„Pro prvních šest měsíců (provozu) budeme muset zavést opatření sloužící k vybudování důvěry,“ cituje web Simpleflying.com šéfa Ryanairu Michaela O´Learyho. „Nechceme, aby se lidé cítili (na palubě) MAXu jako v pasti. Když na ni nebudete chtít nastoupit, v pořádku. Jděte stranou, vezměte si tašku, a vrátíme vám peníze v plném rozsahu,“ dodává.

Čert tkví v detailu

Takováto nabídka zní na první pohled poměrně velkoryse a ohleduplně. Tím spíš když pochází z úst šéfa aerolinky, která se kvůli řadě mnohdy až absurdních opatřeních majících za cíl ušetřit společnosti náklady, kdekoliv je to jen možné, často ocitá pod palbou kritiky ze všech možných stran.

Problémem nicméně je, že ve chvíli, kdy se cestující rozhodnou na svůj let nenastoupit, již nemusejí mít k dispozici žádnou jinou alternativu pro to, jak se do požadované destinace v požadovaném termínu a čase dostat. Ryanair ji totiž nabídne teprve v okamžiku, kdy pasažér dorazí k letištnímu gatu, tedy jen několik minut před chystaným odletem.

Minulost říká, že strach brzy opadne

Důvod, proč se cestující této nízkonákladové společnosti minimálně během prvního roku od zprovozuschopnění MAXů nedozví s předstihem, jakým letounem poletí, aby tak v případě obav mohli zavčas své plány pozměnit, je prostý. Nebude to totiž vědět ani samotná aerolinka.

„Alokaci našich letadel děláme na noční bázi (noc před odletem – pozn. autora). Své letenky si ale rezervujete s předstihem šesti osmi týdnů,“ vysvětlil podle serveru Simpleflying O´Leary v prosinci loňského roku webu Flightglobal. Podle jeho názoru se navíc důvěra pasažérů ve stroje MAX tak či tak velice brzy obnoví, podobně jako tomu bylo v případě letounů typu Dreamliner rovněž vyráběných Boeingem. Ani ty totiž relativně krátce po svém uvedení na trh nesměly na nějaký čas z bezpečnostních důvodů do vzduchu.

„Myslím si, že nejlepší příklad (podobné situace) je 787 – když měl (problém) s lithium-iontovou baterií a byl uzemněn po dobu, než ty baterie nahradili. Tehdy také panovala obava o chuť zákazníků s nimi letět,“ řekl a dodal: „Zákazníci se přes to dostali asi tak týden poté, co byl letoun opět zprovozněn.“

Čtěte také:

Aerolinky tvrdě pocítí dopad koronaviru, klesnou tržby a zisky, tvrdí Boeing

Nové Boeingy 737 MAX pro Ryanair se zpozdí, aerolinky budou propouštět

Boeing si v reakci na problémy s letouny 737 MAX zajistil půjčku za 12 miliard dolarů