Káva? Více a lepší

02. dubna 2007, 00:00 - (čtk)
02. dubna 2007, 00:00

SPOTŘEBA NÁPOJŮ Káva zažívá v Česku renesanci a její spotřeba rychle roste. Každý Čech vypije v průměru už víc než jeden šálek denně. Zvyšuje se i poptávka po luxusnějších druzích. Do módy se vrací také posezení ve stylových kavárnách. Káva se v Česku těší rostoucí oblibě a její spotřeba ve srovnání s 90.

SPOTŘEBA NÁPOJŮ Káva zažívá v Česku renesanci a její spotřeba rychle roste. Každý Čech vypije v průměru už víc než jeden šálek denně. Zvyšuje se i poptávka po luxusnějších druzích. Do módy se vrací také posezení ve stylových kavárnách.

Káva se v Česku těší rostoucí oblibě a její spotřeba ve srovnání s 90. lety stále roste. Loni vypil jeden Čech v průměru asi 370 šálků, zatímco v roce 2001 to bylo 330 šálků, a to bez spotřeby v kavárnách či restauracích. Vyplývá to z údajů společnosti Tchibo Praha. Podle výrobců je důvodem růstu zvláště rozšíření sortimentu v uplynulých 17 letech, zejména o instantní kávu a instantní speciality. Začíná ale růst i zájem o vysoce kvalitní druhy a v posledních několika letech se dá podle odborníků hovořit o renesanci kavárenství.

„Celkově narůstající spotřebu kávy připisujeme především úspěchu instantní kávy, která se těší vzrůstající oblibě,“ uvedl marketingový ředitel Tchibo Praha Roman Hůla. Naopak výrazný ústup podle něj zaznamenala levná zrnková káva, kterou nahradila káva mletá. Ta se stala dominantní kategorií, která se drží na stabilní úrovni.

NEMELEM, NEMELEM

Tyto trendy potvrzuje i manažerka značky Jacobs ve společnosti Kraft Foods ČR Helena Šohajková. Podle ní roste zájem spotřebitelů o různé typy instantních kávových specialit, které lze rychle kdekoli připravit. Jde například o různé ochucené kávy, cappucina či cafe latté. Naopak nejpracnější zrnková káva, kterou je třeba nejprve umlít, na popularitě ztrácí. V roce 1999 tvořila 27 procent z objemu prodané kávy, v loňském roce to již byla pouhá čtyři procenta.

Češi ale podle odborníků stále více začínají vyhledávat i kávy špičkové kvality. Přibývá také těch, kteří si na šálek rádi zajdou do kavárny či specializovaného podniku. Například Tchibo jde tomuto trendu vstříc a zřídilo síť vlastních obchodů. Dosud jich má deset po celé ČR. Zákazníci si mohou dát oblíbený nápoj přímo v kavárně, ale i nakoupit ze sortimentu prémiových zrnkových káv. Zájem si firma pochvaluje.

Podle ředitelky agentury Data Servis Marcely Šimkové nastala v posledních třech až čtyřech letech určitá renesance kavárenství. Kaváren přibylo a jejich podíl se zvýšil zhruba na deset procent všech gastronomických provozoven. „Jde ale hodně o záležitost vybraných lokalit, jako jsou velká města, centrální náměstí nebo lázeňské zóny,“ podotkla Šimková.

Zájem spotřebitelů podle ní plyne mimo jiné z toho, že pro řadu lidí přestala být káva jen rutinní tečkou za obědem v běžné restauraci, ale jdou na tento nápoj cíleně a vyhledávají kvalitu. Kavárny proto rozšiřují výběr a zlepšují servis, aby kávu postavily do špičkového světla, uvedla Šimková.

SPOTŘEBU NÁM SNIŽUJE „TUREK“

V rámci Evropy drží podle Hůly prim v konzumaci kávy severské státy Norsko, Finsko a Švédsko, kde se v průměru pohybuje spotřeba kolem deseti kilogramů na hlavu za rok. Například v Německu je to zhruba šest kilogramů. Češi mají spotřebu zhruba tři kilogramy na osobu za rok. Neznamená to ale, že by pili kávy o tolik méně. Nižší údaj v kilogramech je dán tím, že tradiční mletá káva se v tuzemsku stále ve velké míře připravuje na turecký způsob, kdy je její spotřeba na šálek podstatně nižší než u kávy filtrované.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít