Kašpar by nám to neodpustil

15. října 2007, 00:00 - Petr Bayer
15. října 2007, 00:00

Chtít snížit emise a zároveň zvýšit dopravu zní jako protimluv.

Letecký průmysl přivádí na svět nejvyspělejší technologie, ze kterých následně žije celé strojírenství a dal-

ší hospodářská odvětví. Česká republika má v tomto prestižním oboru dlouholetou tradici a byla by velká škoda o ni přijít. Domácí letecký sektor však byl v ohrožení po rozpadu východních trhů a zpac-

kaných privatizacích ve vlastních řadách. Naštěstí se nyní zdá, že se blýská na lepší časy a aviatika vzlétá z popela jako bájný Fénix.

Mě však nyní zaujal jiný aspekt, a to chystaná ambiciózní nová strategie rozvoje leteckého průmyslu v Evropské unii a z ní vycházející domácí koncepce „až do roku 2025“. Nezávislé studie totiž dokládají, že letadla patří k nejhorším znečišťovatelům ovzduší, co se týče skleníkových plynů a mají lví podíl na globálních změnách klimatu. Létat se nepřestane, ať se snaží železniční či autobusová doprava zkracovat cestovní dobu a zvyšovat komfort jízdy a konkurovat tak letadlům alespoň na kratších vzdálenostech. Například z Prahy do Vídně může být nyní výhodnější cestovat vlakem než letadlem, připočteme-li čas strávený na letištích a dopravu ze vzdálených terminálů do centra. Na delších trasách však letadla budou nadále vítězit.

Z tohoto úhlu pohledu je jistě chvályhodné, že producenti se bijí v prsa a hlásají radikální snížení spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého a rovněž hlučnosti a nehod. Je to však možné, jestliže jedním dechem před-

vídají trojnásobné zvýšení počtu letů? Domnívám se, že jde o těžko splnitelné sliby, jak to ostatně u takto časově velkorysých vizí bývá.

Unie plánuje letecký průmysl obdarovat štědrými dotacemi, doufejme tedy, že tyto peníze půjdou na „ekologizaci“ dopravy a nikoli na záchranu krachujících společností, které smetla hrozba terorizmu a strach lidí z létání.

Evropská unie po nich také žádá ne méně, než zabránit jakémukoli únosu letadla. Ať se již aviatický průmysl vydá tím či oním směrem, perspektivu má zajištěnu. A buďme rádi, protože náš průkopník Jan Kašpar, který letectví obětoval celý život, by nám to dozajista neodpustil.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte nárok na náhradní volno?
Práce v důchodu: která smlouva je pro vás nejlepší
V Česku jezdí tisíce ekologických vozů. Lidé se jich přestávají bát
Určitě víte správně, co si můžete a nemůžete zabalit do příručního zavazadla do letadla?
Láká vás na dovolené zorbing, rafting, canoyning? Pozor na výluky v pojištění
Auta
Zajímavé a nadějné prototypy českých aut, které nikdy…
Kde končí německé dieselové ojetiny? Zájem má Ukrajina, Chorvatsko, Francie i ČR
Dodge Challenger R/T Scat Pack 1320 nabídne 491 atmosférických koní a jen jednu sedačku
Patent odhaluje, že Ferrari chystá hybridní čtyřválec s elektrickým turbem
Citroen Grand C4 Picasso v dlouhodobém testu: Na brzdě trošku trucoval, ale výkonu má dost
Technologie
Jak výkonnostně vyladit Ryzen 7 2700X/2600X jiným způsobem
APU Picasso bude asi refresh čipů Raven Ridge. 12nm proces, architektura Zen 1
Cnews FM #202: Za co vlastně dostal Google rekordní pokutu od EK? [podcast]
Na hodiny bude větší spolehnutí. Windows 10 zpřesní synchronizaci času
Utekly skoro plné specifikace procesorů Amber Lake. 5W Intely poběží až na 4,2 GHz
Hry pro příležitostné hráče