Kašpar by nám to neodpustil

15. října 2007, 00:00 - Petr Bayer
15. října 2007, 00:00

Chtít snížit emise a zároveň zvýšit dopravu zní jako protimluv.

Letecký průmysl přivádí na svět nejvyspělejší technologie, ze kterých následně žije celé strojírenství a dal-

ší hospodářská odvětví. Česká republika má v tomto prestižním oboru dlouholetou tradici a byla by velká škoda o ni přijít. Domácí letecký sektor však byl v ohrožení po rozpadu východních trhů a zpac-

kaných privatizacích ve vlastních řadách. Naštěstí se nyní zdá, že se blýská na lepší časy a aviatika vzlétá z popela jako bájný Fénix.

Mě však nyní zaujal jiný aspekt, a to chystaná ambiciózní nová strategie rozvoje leteckého průmyslu v Evropské unii a z ní vycházející domácí koncepce „až do roku 2025“. Nezávislé studie totiž dokládají, že letadla patří k nejhorším znečišťovatelům ovzduší, co se týče skleníkových plynů a mají lví podíl na globálních změnách klimatu. Létat se nepřestane, ať se snaží železniční či autobusová doprava zkracovat cestovní dobu a zvyšovat komfort jízdy a konkurovat tak letadlům alespoň na kratších vzdálenostech. Například z Prahy do Vídně může být nyní výhodnější cestovat vlakem než letadlem, připočteme-li čas strávený na letištích a dopravu ze vzdálených terminálů do centra. Na delších trasách však letadla budou nadále vítězit.

Z tohoto úhlu pohledu je jistě chvályhodné, že producenti se bijí v prsa a hlásají radikální snížení spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého a rovněž hlučnosti a nehod. Je to však možné, jestliže jedním dechem před-

vídají trojnásobné zvýšení počtu letů? Domnívám se, že jde o těžko splnitelné sliby, jak to ostatně u takto časově velkorysých vizí bývá.

Unie plánuje letecký průmysl obdarovat štědrými dotacemi, doufejme tedy, že tyto peníze půjdou na „ekologizaci“ dopravy a nikoli na záchranu krachujících společností, které smetla hrozba terorizmu a strach lidí z létání.

Evropská unie po nich také žádá ne méně, než zabránit jakémukoli únosu letadla. Ať se již aviatický průmysl vydá tím či oním směrem, perspektivu má zajištěnu. A buďme rádi, protože náš průkopník Jan Kašpar, který letectví obětoval celý život, by nám to dozajista neodpustil.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Od ledna 2018 teče z kohoutků dražší voda. O kolik?
Jak vydat knihu? Zeptali jsme se spisovatele
Volby prezidenta druhé kolo: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Jedete autem na hory? Víte, na co si dát pozor?
Jak vysoké může být sociální pojištění za rok 2017?
Auta
Policie stále nemá dost, kupuje další Superby 4×4 DSG.…
Dacia Logan jako prémiové auto? Podívejte se, jak by mohla vypadat
Také Range Rover Velar se dočká silného osmiválce v provedení SVR
Galerie: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým se budete chtít stát zemědělcem
Nechcete čekat na Škodu Kodiaq RS? Čip od BSR zvedne výkon na 260 koní
Technologie
Unikly parametry chystaných nových procesorů Coffee Lake. Na pultech možná už v únoru
Vyšel Firefox 58. Je zase rychlejší a nabízí více možností při pořizování snímků webů
Microsoft chystá nástroj na prohlížení a odstranění diagnostických dat ve Windows 10
Android 8.1 vám řekne, jak rychlé jsou dostupné sítě Wi-Fi. Vyberete si tak tu nejlepší
T-Mobile spouští hybridní satelitní televizi. Nabízí méně stanic a stejně potřebuje internet
Hry pro příležitostné hráče