Kam zmizely kamiony

10. května 2004, 00:00 - JAN ŠMÍD
10. května 2004, 00:00

Už jsme v Unii, na hraničních přechodech se to pozná hned. Zmizely nekonečné kolony kamionů. Spolu s tím přišly o práci stovky celníků. O některé se stát postaral a vymyslel pro ně nová, neméně užitečná pracovní místa. Jiní si budou muset hledat práci. Není jim co závidět.

Pro lidi zvyklé na pracovní tempo, jaké vládlo na hraničních přechodech, bude opravdu těžké najít soukromého zaměstnavatele. Kolony na hranicích byly na kilometry viditelným příkladem, co dokáže byrokratický aparát. Před oknem celnice se táhly nekonečné fronty a směny se přitom snažily odvést co nejméně práce, aby toho nechaly co nejvíc těm, kdo přijdou po nich. Pokusy zablokovat přechody nepomáhaly - osazenstvu celnic to vyhovovalo, protože nemuselo dělat už vůbec nic. Také poslední hodiny před vstupem do Unie se prý na některých přechodech nedělalo - proč také, když nikdo není placen od toho, co udělá. Fronty zmizely, protože už jsme v Unii. Starosti ale autodopravcům nekončí, neboť jiné začínají. Dřív bylo těžké se uživit, když bylo třeba splácet leasing za auto, které věčně jenom stálo na hranici. To se změnilo. Ještě před pár dny vždy část českých kamionů stála na hranicích a autodopravci se nuceně přizpůsobili poptávce tím, že za kamiony stojící na přechodu nakoupili další auta. Jenže dnes už žádná takto nevyužitá auta nebudou. Všechna, tj. i ta, která by právě trčela na celnici, se vrhla na stále stejný český trh a budou bojovat o jeho přízeň. Podle zákona o nabídce a poptávce se s tím musejí autodopravci nějak vypořádat - buď budou muset jezdit levněji (což už prý není možné), nebo ti, kterým se to přestane vyplácet, zkrachují. Těm ostatním nezbývá než doufat, že naše obchodní výměna díky většímu propojení s Evropskou unií už brzy vzroste natolik, že bude potřeba větší přepravní kapacita než dosud. Jestli do té doby přežijí, toť otázka. A kdo za to může? Nebýt našich líných celníků, nikdy by nevznikla poptávka po tolika autech, jejichž údělem bylo marnit dlouhé hodiny na hranicích. Jenže celníci za to nemohou sami - oni dělali jen to, co se po nich chtělo - seděli a nedělali vcelku nic. Problém vznikl výš. Naštěstí jej vyřešila Unie.

(autor je politolog)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít